Vikten av Hälsan

Mat ska INTE slängas!

Som Ni vet har jag väldigt svårt att slänga mat, speciellt fullt användbar mat, och ser möjligheter där andra ser skräp. Ta bara broccolistammar och blomkålsblast som ett exempel.

Många låter det falla ned i soppåsen, men här hamnar det i wookar, sallader, rostas i ugnen.

Imorse hamnade jag på Hemköp, (i Bredäng kanske ska tilläggas) och där gör de en instats på måndagar, då de fyller på frukt och grönt avdelningen med nya varor, de tar de ”gamla” lite skrynkliga, grönsaker/frukter och paketerar dem i påsar, sätter 10:-/påse.

Så idag fick jag med mig hem, 1 kg broccoli, 1 kg blomkål, 1 kg Paprika och 2 romansalladshuvuden med mig hem, 10kr/st.

Fullt användbara!

De hade även satt ned kiwi, avokado och liknande men avokadon hade blivit misshandlad och var nästintill färdig guacamole.

Jag gillar skarpt då butikerna sätter ned varor, istället för att slänga, men tyvärr är många svenskar så rädda för ”röda lappar” och ”kort datum”. Använd luktsinnet och det sunda förnuftet! Som Putte brukar säga till mig ”Dina ögon är inställda på röda lappar”. Ekonomiskt och miljövänligt!

Och idag blir min lunch en riktig miljö och resträddare, (oekonomisk, o nyttig).

Köttfri måndag som det är så, som jag skrev igår, hade jag fått lite rester från en juicemaskin.

Så mixade blötlagda sojabönor, blandade i hackad vitlök och purjo, samt en del av juciemaskinsresterna med bönorna, knäckte i ett ägg. Vips så var det läckra biffar!

Som äts tillsammans med diverse salladsrester som blivit kvar sedan tidigare!

Dessutom kommer lunchen hamna på bordet i kick då jag kommer hem från lite härligt utmanade pass på Nybroplan!

Fullt ätbar mat ska INTE slängas!

Varken i butiker eller hemma!

Räddar Du rester eller matar Du sopmonstret?

https://instagram.com/frokenloo/

På mitt instagramkonto kommer det då och då upp resträddare!

Kommentera

Etikettmoln

