Vikten av Hälsan

Älskade morgon

Morgonstund, har guld i mun!

Men man kan ju fråga sig vart våren tog vägen, fast som min pappa alltid sagt så finns det kläder efter väder! Kanske var det inte det man ville höra då man bodde hemma, men med åldern kommer visdomen sägs det, och med regnkläder på så stod jag skydd mot rusket under morgonens pw.

Ja, under mina morgonturer flyger tankarna, då kan inspirationen komma. Har Ni provat?
Perfekt sätt att vakna till, låta huvudet klarna och få en bra start på dagen.

Det slog mig under morgonens runda, att det är den 12 April idag, och den 12 Januari gick flyttlasset från Gävle till stora staden. Tiden rusar iväg!

Under dessa månader har jag lärt mig så mycket om mig själv, upptäckt nya saker, vågat prova saker jag aldrig trodde att jag skulle göra. Mött så många härliga människor, människor som redan betyder väldigt mycket för mig, som värmer långt in i hjärtat.

Jag drömde och önskade att det skulle bli en rejäl nystart detta nya år. Och det blev det. Och än är det bara början, man får se hur året slutar. Mer ska upptäckas, nya saker ska jag lära mig, kommer möta motgångar, medgångar, säkert bli besviken på människor, men det är sådant som hör livet till. Kanske är detta året då allt händer, då alla knutar löses upp och jag kan gå in i 2016 med drömmarna i handen istället för i hjärtat.

Hur vill Du att Ditt fortsatta 2015 ska bli?

Vad vill Du göra, upptäcka, lära dig, kanske avsluta något, börja med något.

Kanske vill Du upptäcka nya väger i butik och kök, som ger Dig fler roliga matupplevelser.
Och är det så, då kan jag bistå med lite inspiration.

Eller vad sägs om detta?
Gårdagens middag blev;


Squashpasta m örtigtomatsås, hummus rostad broccoli och svamp, en färgglada sallad som serverades till en aubergine o olivöverbakad torsk

Dagens lunch blir;

Långa med spenat, äpple, lök, saltgurka, rökt lax, svamp och dijonsenap
Som serveras med en rödbetssallad med äpple, samt picklad gurka, rädisor och morot
Och lite kokta grönsaker

Och middagen blir

Vitling som jag fyllt med hackad rökt lax, och mixade gröna ärtor.
Med på bilden är även lunchfisken.

Självklart kan Ni ta annan fisk, men våga smaksätta, våga trolla. Men låt smakerna gå i ett tema genom måltiden.

Som Ni nog märker, om Ni följer mig, så har jag ofta ett ”tema” genom måltiden, igår middag var det ju lite ”medelhavssmaker”, lunch idag blir det lite ”nordiskt” och ikväll är fisken bara ”milt” smaksatt med rökt lax och en aning peppar och persilja, Så då kan tillbehören smaka en aning, så tillbehören ikväll kommer bli

Syrlig vitkål o morot, samt blomkål med citron och ingefära. En del syra, mot den söta och salta ärtfyllda fisken.

Ja, bara lite tips såhär en grå söndagsmorgon.

Avslutar med detta tips

Som Ni vet, HATAR jag att slänga mat, och jag vet att många där ute har juicemaskiner, där massor av skal/frukt/grönsaks”kött” fastnar, och hamnar i soppåsen


Imorgon kommer mina bönbiffar innehålla både rödbetor, äpple, ingefära och morot, som kommer ifrån en juicemaskin som skulle göras ren!

Alltså perfekt att göra grönsaksbiffar på!
Varför inte göra en pannkakssmet, och vispa ned lite av renset, och få läckra plättar.

Inspiration alá Fröken Loo!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

