Vikten av Hälsan

Våga landa i nuet!

Råkar visst bli två inlägg idag men denna onsdag har skapat en del tankar som måste ut, annars kommer detta inlägg ligga i huvudet och trycka under natten, vilket inte är bra, så lika bra att tömma huvudet på en gång.

Bildresultat för rosa bubbla

Jag var på bodybalance idag, känslan i kroppen är ju magisk, precis som efter yinyogan så infinner sig ett lugn i kroppen, en harmonisk känsla. Man liksom, ja kryper in i sin bubbla och omvärlden blir något som bara passerar.

Jag blir lite euforisk redan på väg till passen

Idag då jag gick mot tunnelbanan så slog det mig, samma sak som många forskare säger, att träning läker människor. Och denna form av träning, önskar jag att Sveriges läkar (och lärar)kår upptäckte, och tog till sig. Tog in i sina behandlingar, i sina klasser.

Bildresultat för stress utbrändhet symptom

Utbrändheten i landet är stor, bland både vuxna och barn(!!!). Press och ständig stress. Att kunna koppla av, koppla bort är en stor konst men så viktigt i dagens samhälle.
Kunna gå in i sig själv, våga känna, och vara här och nu. Som Elin sa idag, ”Strunta i det ni gjort och det ni ska, landa här och nu”

Jag tror fler skulle klara av vardagen om de tog sig tid till träning, och framförallt dessa former. Men jag ska vara ärlig, ett Bodybalance-pass är tufft även om Du kanske inte kommer ut med hög puls och svettig till tårna så är det utmanande, för både kropp och själ. Du MÅSTE vara där, Du kan inte vara någon annanstans.

Bildresultat för stress utbrändhet symptom

Precis som många idag, behöver lära sig, vara närvarande i nuet! Se bara på hur sömnproblemen ökar, utbrändhet, nedstämdhet .

Piller Piller Piller.
Bildresultat för stress utbrändhet symptom

Barn med koncentrations svårigheter, utreds för bokstavskombinationer. Tänk om läkare (och lärare) vågade tänka lite nytt. Se till problemen. Och som enskild individ, våga prova. Börja lita på dig själv, lyssna på kroppen, koppla bort, stäng av, landa här och nu.

Bildresultat för stress utbrändhet symptom

Då jag mådde som sämst innan flytten hade jag ALDRIG klarat av ett bodybalance-pass. Att försöka balansera sittandes på en bosuboll eller stå i stjärnan fungerade inte då, jag var för trasig och vilse. Kroppen gick på en väg, min hjärna på en annan.
Det jag hade behövt då, innan jag börjat lyssna på min kropp på allvar, var att våga koppla bort alla tankar som malde, men att låta känslorna komma, inte trycka bort och gömma.

För när jag ser tillbaka, så mådde jag fan i mig inte bra.

Jag är glad att jag hade/har de få vänner där i Gävle, som var mitt ljus i de mörkaste stunder, men jag var, som jag skrivit förr, nedbruten, och levde upp några få dagar i veckan, sov alldeles för sällan, stressad med nerverna utanpå. Försökte reparera med bra mat och träning. Men det räckte inte, kroppen skrek, jag vägrade lyssna, vågade inte, rädd, rädd för att känna på riktigt. Kanske hade jag inte blivit lika trasig, om jag vågat, lyssnat inåt i tid, och landat där och då.

Idag under passet då vi hade vår meditation så kom det till mig, tårarna kom i ögonvrån, hur lycklig lottad jag är, som får ta del av allt det som händer. Alla människor som jag mött här i Stockholm, som hjälpt mig på min resa här nere, som faktiskt har tagit sig an mig, och börjat laga en väldigt trasig tjej.

Egentligen, så borde hela detta inlägg vara dedikerat till Elin och Amira, som fått mig att lita på mig själv. Som stöttat mig på mina trevande steg i storstadens djungel. Presenterat mig för människor som sprider energier omkring sig. Som ger kramar som känns långt in i hjärtat.

Om min dröm slår in, om mitt hälsohem där i Hälsinglands skogar en gång blir verklighet, ska jag ”kidnappa” Elin, Amira, Annica, Anna-Karin, Veronica och sätta dem där i det stora gula huset, så att fler få ta del av det jag får uppleva.

För med dessa människor, finns alla förutsättningar till att skapa en sundare livsstil. Inifrån själen, precis vad Sveriges befolkning behöver. Börja inifrån, och ut.

Hälsa är så mycket mer än ”bara” mat och träning.

Jag var fortfarande kvar i harmonin Elin la över mig på förmiddagen, nu ikväll

Så efter frisörbesöket så landade jag på balkongen, med stickasockorna och mysfilten

Och här, kommer jag nog landa och koppla av många gånger i sommar.

Har som ni märker, haft en riktig lyxonsdag, eller Egoonsdag.
För det var jag värd!

Kommentera

Etikettmoln

