Vikten av Hälsan

Bildresultat för Påskgodis

Påskafton och en hel del bilder florerar på sociala medier med godis i massor men en hel del bilder sticker ut.

En vän la ut denna bild på sin son sittandes med ett påskägg fyllt med vindruvor

och samma söta unge fanns på en annan bild med sitt påskägg från sin farmor, en skottkärra till sandlådan.

(Självklart har hon gett mig tillåtelse att använda bilderna på sonen!!!)

Heja!

Kunde ju inte låta bli att ge Putte ett påskägg med lite småa o goda saker

Och även mamma o pappa gav oss ett påskägg med ett litet ”udda” innehåll

Rullströmming, rökt lax, pepparlax och mamma hade lagt in lax.
(Hade ju önskat mig det men vi fick det i påskägget istället)
Och inte gjorde de oss något, för det är ju godis för oss!

Läste en bra krönika i ämnet i torsdags eller rättare sagt två.

http://www.svt.se/opinion/article2806884.svt

http://www.metro.se/metro-debatt/i-ar-far-barnen-inget-godis-i-paskaggen/EVHoda!hJD2A8ztLwsg/

Bildresultat för Äta påskgodis

Visst kan man ge o äta godis men påsken är lång och godis äts i för stor utsträckning ändå i detta land. Ge från hjärtat istället för av ren (o)vana. Våga gå mot strömmen.

Men i landet Sverige kan det vara svårt att sticka ut och att orka stå på sig i sina val. Jag talar av egen erfarenhet. Då jag ofta får frågan om ”Varför?!”.

Varför jag inte äter ”vanlig” mat. Varför jag inte äter kött. Varför jag helt enkelt ska vara så krånglig.

Ofta sopar jag bort det o nöjt stoppar in lite rödkål i munnen. Men ibland känner jag mig precis så att jag är en stor börda. Men för mig är vanlig mat just enkel God mat. Mycket grönsaker och fisk.

Precis så som jag och systers familj åt igår. Fick en hel dag med min ena syster igår så vi lagade lunch tillsammans. Såklart hade jag en del grönt med mig men med nyfikna ögon var syster med o även hennes bonusdöttrar sprang vid spisen o kikade. Ja vovven snappade upp det som trillade ner med god aptit.


Till allt det gröna serverades det

Långa och lax som fått ett täcke av riven morot o palsternacka blandat med senap. Sedan strödde jag över hampafrön!

Visst lagade syster lite ”vanlig” lax potatis o sås utifall att barnen inte ville prova. MEN de tog o provade gav ris och ros. De tog om och om. Mitt hjärta smälte. Syster var stolt o förvånad.

De vågade.

Så säg inte att det inte är någon idé att laga nya grönare rätter för att barnen inte äter. Låt dem vara med. O gillar de inte så har de provat men ge dig inte med en gång. Låt det ta tid o mindre barn mindre smaker större barn gillar smak.

Gjorde apelsin marinerad broccoli o blomkål igår o den gillades. Likaså en ljummen rödkål med purjo äpple saltgurka och syltlök smaksatt med pepparrot.

Algsallad med chili o soja, samt en linssallad var minst populärt men det är sånt man kan lära sig med tiden. Fast samtidigt inte några grönsaker som måste finnas hemma heller.

Bildresultat för grönsaker rotfrukter

Kål, broccoli blomkål rotsaker är väl det lättaste o viktigaste samt billigast att ha hemma. Sen torkade biljetter är ju en billig o bra protein källa.

Och då jag lämnade över påskpresenten med frukt,  nötter och torkade bär så blev det ett ivrigt pratande.

Dock fick kiwano ett roligt betyg; smakade ingenting såg ut som snor men hunden tyckte om den.

Men än en gång visade de mod o provade något nytt.

Så sluta gå i samma fotspår. Våga tänka nytt. Tänk vad rätt det kan bli även om man gör misstag ibland så är det ju dem man lär sig av. Och var inte rädd för att ”sticka ut”.

Vi kom in på det där igår då vi ätit och äldsta bonusdottern sa att hon var så mätt att hon var glad att det inte var något fika efter maten. Då sa jag o syster att man behöver ju inte äta fika bara för att man blir bjuden. Men det tyckte hon för att vara ”artig”. Men si, det har jag slutat med, varför äta något bara för att det anses att man ska (av artighet eller traditioner?).
Vill man man inte ha, tacka nej. Jag tvingar ingen att äta mina grönsaker som jag ställer fram men blir som sagt varm i hjärtat då det smakas med stor nyfikenhet!

Eftersom vi kom hem sent igår var det ju perfekt att vi fått en massa gott av mamma o pappa, eftersom kylen var full av gröna tillbehör o bara fylla tallriken o sätta sig o njuta.

Och idag väntades det lite fotboll på eftermiddagen så vi plockade ihop lunchen av samma läckra grönsaker. Så maten skulle hamna på bordet snabbt efter vår påskträning.

Hade tänkt avnjuta lax och strömming även ikväll men då vi hamnade på Eat! Ekoaffären. Efter fotbollen så fick Putte syn på fin lammfilé så istället blir det en härlig grön buffé med inslag av sol och värme.

Råstekt sötpotatis o rödbeta, tomat chutney m äpple, ruccola med edamebönor och jordgubbar, broccoli o svamp med chili/paprikamix, picklade morötter och blomkål, avokado, linssallad m torkade granatäppelkärnor, vitkålssallad med curry och soltorkad banan, bakad lök, grön ärtchips. Lammfilé och bönbullar.

Då jag ändå höll på så förberedde jag morgondagens middag på en gång.

Ugnsstekt torsk m äpple och vitlök. Harissa-krydda morot o palsternacka samt en ugnsbakad tomat sallad, o lite gröna blad med groddar o soltorkad tomat.

Varför varm tomat sallad tänker ni nu? Jo för kroppen tar inte upp lykopenet (tomatens antioxidant) från kalla tomater så för att få det nyttiga från dem ska de ätas varma.

Nej, jag tänker inte be om ursäkt för min existens, för mitt sätt att vara, för mina val i livet. Jag sitter här i soffan, bredvid Putte, med rödvin i glaset och om jag nu sticker ut, och är konstig, är det väl mitt problem, inte ditt!

Vill Ni följa (och kanske inspireras) av min (o)vanliga mat så hittar Ni mig även här

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentarer till: "Att sticka ut och vara (o)vanlig" (2)

  1. Han är så söt min son ♡

Kommentera

Etikettmoln

