Vikten av Hälsan

Åter igen så har en ledig dag passerat som bara fyllt mig med positiv energi, sol, träning, Putte och mina nyfunna vänner.

Och där på yinyogan så kom det en del till mig igen, som det gör varje gång. Men idag insåg jag, att det är sådär det ska kännas inuti kroppen, hela tiden. Kravlöst, kravlös träning, ingen prestige bara göra utefter den egna förmågan utan jämförelse med andra.

Precis så som livet ska vara egentligen, inte jämföra med grannen eller bästa vännen. Du är Du och Dom andra är Dom andra. Du är något, och det viktigaste i ditt liv, är just det, Du! Och jagar Du hela tiden mål åt andra, hur ska Du då orka ta dig in i ditt egen mål?

Kommer det hinder på Din väg, bygg dem INTE större än vad de är, rasera inte dina drömmar, utan gör allt för att nå dit med positiva tankar. Jag vet att det är svårt men ingenting blir lättare av att se allt i svart. Och kommer mörkret till dig, för det kommer det göra, det vet jag, försök plocka fram ljusa stunder Du haft, det kan vara vad som helst, en kram från en vän, en solig vårdag, ett sms, något som får dig att hitta orken och modet att ta dig genom det mörka.

Jag samlade på mig alla små ljusa stunder då jag hade som mest mörker runt mig, små Rasmus-kramar, de få stunder jag fick med Putte, kaffestunder med vänner, besök av syster. Sådant fick mig att orka se ett litet ljusskimmer där i allt mörka. För, som jag skrivit förr, så är det först Nu jag inser hur j*vla mörkt jag hade det runt mig. Jag såg inte något ljust, jag bara var.

I dagens samhälle är kraven stora, från tidig ålder, vi pressas till att prestera, i skolan, på jobbet, på träningen, på facebook, instagram. Överallt är det prestige som räknas! Ju mer desto bättre, och ju lyckligare är personen. Visst kan vi motiveras och inspireras av andra men det betyder inte att Du måste jämföra dig med alla andra hela tiden. Sänk kraven efter Din egen förmåga, om grannen springer 1 mil och Du aldrig sprungit tidigare, se grannen som en inspiratör men sträva inte efter att ”klå” honom för att visa ditt bättre jag. Det kan snarare stjälpa dig på Din egen väg mot målet, för Du vet inte HUR din granne tagit dig till milen!

Nu är det säkert en del som tänker ”Skriver hon ja, som är aktiv på både Instagram o Facebook”. Ja, jag är där, för at försöka inspirera Er, nå ut med mitt budskap men jag kräver INTE av någon att göra exakt som mig. Det är MITT liv, ingen annans. Men jag hoppas att det en dag ska ske ett under, att min matlagning och min vision om hälsa, ska slå sig ut till fler.

(Ni vet, det där hälsohemmet i Hälsingland, drömmen lever kvar)

Ja, och som Ni vet så väntar ju besök av en väldigt god vän imorgon, som såklart ska bjudas på lunch

Rimmad långa som kommer få ett täcke över sig med riven palsternacka och rökt lax
Till en kommer det serveras

Krispig sallad med riven rödbeta och kiwi
Mangolod med papaya som blandas med kokosflagor
Vitkålssallad som ska toppas med soltorkad banan
Rödbetssallad med ananas och ingefära
Saffranspicklad blomkål o gurka med granatäpple
Syrlig morots/squashpasta
Het morotssallad
Soja marinerad svamp/tomat med sojabönor
Algsallad
Marinerade mungbönor
Linssallad med gula och röda linser
Groddar
Curryrostade solrosfrön
Salta mandlar
Salta pumpafrön

Sen har jag gjort tre rörör/såser


Tomatsalsa (Tomater, rödvin, rökt chili och  röd lök)
Äppel”chutney”, Äpple som fått koka med upp i buljong, sedan mosats med vitlöksvinäger
Rostad paprika/aubergineröra (Rostad o mixad paprika och aubergine med ett uns harissa-krydda) 

(Så det enda jag behöver göra imorgon är en avokadosallad, rosta broccoli med hampafrön och halstra långan)

Har ju pysslat med detta till o från i någon dag, tagit det när jag haft tid.
Samtidigt som skärbrädan varit framme har jag förberett lite mat inför idag
Så när jag vaknade imorse såg min grönsakslåda ut såhär

Men det var ju tur att det var veckohandling på schemat efter yogan

Och jag bara älskar när det är extrapriser på bra mat! För allt jag handlade idag var på kampanj.

O igår innan jag gick till jobbet besökte jag Hötorgshallen, och mycket där har totala överpriser som jag ALDRIG skulle betala men det finns en ”butik” mitt i på nedervåningen som bl.a. säljer fröer, bönor, linser, torkad frukt, nötter till riktigt bra priser, och allt detta kostade 100:-

Solrosfrön, rostade saltade bondbönor, gula linser, soltorkade tomater, hampafrön

Så efter yoga och handling var det dags att fixa lunch

En curry-torsk med kokosflagor, en broccolisallad m. Apelsin, en morotssallad m gurka o chili, picklade rödbetor samt en äppel”chutney”.

 Hittade även bläckfisk i frysen som fick följa med in i ugnen.

Och resten av bläckfisken äter vi upp ikväll då dagens middag förbereddes på en gång


Sojarostad spetsskål
Jerkkryddat grönsaksfräs med banan o bläckfisk
Svamp o squash med rökt chili och salta mandlar

Nej, jag kräver INTE av er att göra det samma, men Ni kanske finner lite inspiration, nyfikenhet och lust i att prova något, då glädjer det mig.
Detta är MIN passion, MITT liv.
Jag gör det jag MÅR BRA av, men visst jämför jag mig med andra, men jag tror att Vi alla skulle Må så mycket bättre om Vi slutade med det och insåg att Vi lever våra liv, vi är enskilda individer med olika förutsättningar.

Jag är Jag, och Du är Du!
Vi kan inspirera och motivera varandra
Men kravlöst och utan att känna tvång att prestera!

Vad Gör Du för Dig själv, för att Du ska Må bra idag, imorgon, nästa år och resten av Ditt liv?

För mår inte Du bra, hur ska Du då orka leva ett långt innehållsrikt liv?

Sänk kraven, släpp prestigen, Du är inte på topp alla dagar men Du kan fortfarande försöka göra det bästa av situationen idag och sluta bygga hinder för framtiden.

Jag levde inte förr, jag såg mörkt, jag levde i ett nästan ständigt mörker, jag hade små ljusa stunder då jag levde, men jag levde inte på riktigt. Ibland krävs det förändringar i livet för att man ska börja Må Bra.

Om Du inte mår bra idag, vad behöver Du förändra?
Rannsaka dig själv, gå inåt. Jag vet att Du har svaret där inne, snegla inte på vad kollegan har, Vad VILL Du?

Jag hade svaret tidigt men det tog tid innan jag tog det sista steget!

Men nu står Jag här, livet är tillbaka, om jag förlorat något?
Nej, jag har bara mer att lära och vinna!

Och med den tanken ska jag nu bege mig för en Afro-date med Amira på Nybroplan.
Jag, Katrine, med noll koordination, ska dansa Afro, det är tur att det är Veronica ”Skön-puls” Jäderlund, som har passet.
Sänka kraven på mig själv och gå in utan att känna tvång att prestera något.
Jag är jag, med tre vänsterfötter men nog kommer jag mot min vilja, jämföra mig med de mer dansanta tjejerna där inne!

Ni som inte redan följer mig på Instagram, finner som sagt mig där,
https://instagram.com/frokenloo/

Och jag ställer inga krav  på Er, utan försöker bara skänka er lite inspiration till nya vägar i butiken
Till billigare, roligare och nyttigare matvanor, på enkla sätt!

Kommentera

Etikettmoln

