Vikten av Hälsan

Vaknade lite före klockan imorse så han både en morgonpw i snålblåst och en värmande kopp kaffe innan det var dags att bege sig mot jobbet. Och passade då på att planera vad det ska bjudas på då Katta ÄNTLIGEN kommer ner (Som jag saknar henne). Så detta kom jag tillslut fram till, (Men som Ni vet kan det ju ändras under resans gång)

Tycker det är rätt skönt att ha en lista att gå efter då det är dags att börja förbereda, och som Ni ser är det mycket kalla grönsaker, sådant man kan förbereda och göra klart, så man slipper stå och laga en massa mat i sista sekunden. Det enda som jag i princip måste göra när hon är här, är att slänga in fisken i ugnen och rosta broccoli, samt skära avokado.

När jag kom hem nu ikväll tog jag listan och plockande fram alla grönsaker ur kylen, började hacka o riva, samtidigt som mungbönorna kokade.

Så nu är det bara att tillaga/smaksätta, piffa och hacka/koka det sista. Kanske ser det mycket ut det som är planerat men då jag ändå lagar mat, gör jag ordentligt på en gång, för då har man ju till resten av veckan med. Slutar 21 hela veckan och hur skönt är det inte då att bara ha mat att plocka fram när man kommer hem.

(Idag hade jag ju en helt färdig tallrik som väntade med rester från i fredags, som fått sällskap av hummus och rökt tofu!)

Visst har jag ju gjort en veckomatsedel också. för man vet ju aldrig vad som blir kvar från lunchen, vi kanske är väldigt hungriga så rester är en stor bonus som kan underlätta trötta kvällar och hungriga magar.

Som Ni ser så har jag redan gått ifrån morgondagens middag, då jag tagit tillvara på grönsaker/sallader som blivit kvar från igår, och gjort en härlig salladstallrik med bönor. Bara på med en avokado, kokt blomkål/broccoli o pumpafrön så är middagen klar imorgon.

Det är något jag tycker Ni ska tänka på, lagar man mat, gör extra, var inte rädd för rester. Använd fantasin och trolla fram nya rätter av små skvättar istället för att slänga. Omeletter, sallader, pytt/wook är perfekta rätter att ta till då man ska göra något av rester. Och dessutom går dessa rätter snabbt, nyttig, billig snabbmat helt enkelt!
Som räddar trötta gnälliga och hungriga kvällar!

För inspiration till resträddare kan mitt instagramkonto kanske hjälpa
https://instagram.com/frokenloo/

Och, där finns massor av vegetariska rätter som kanske kan locka Er att införa
Köttfri Måndag!

Bildresultat för meat free monday

Kommentera

Etikettmoln

