Vikten av Hälsan

Gott i dubbelbemärkelse

Har just landat i soffan efter att ha varit ute o myst på söders gator med Putte, handlade lite lördagsgodis med oss hem.

För att återkoppla till det förra inlägget så finns det faktiskt godis som är naturligt sött, nyttigt och gott. Som man dessutom kan ha i matlagning sen. Bra o gott i dubbelbemärkelse.

Besökte Min favoritbutik på Söder, Gryningen (Gjorde även ett bottennapp och besökte Primör, inte värt ett återbesök). Och vi fick som sagt med oss en del gott hem (även en påse alger hamnade i påsen som ska tillagas på onsdag då Katta ÄNTLIGEN kommer ner)


Soltorkade bananer (Har aldrig ens hört talas om förr)
Torkade granatäppelkärnor (Var extrapris så då var det värt att prova)
Salta mandlar (Aldrig provat)
Och frukt/bärremmar med rå lakrits (Aldrig provat)

Hamnade även på Hemmakväll och där hade folk helt annat godis i påsarna
Lösgodis
Men vi kunde lugnt gå förbi hysterin bland lösgodiset och hyra film i lugn o ro

Ja, och det är ju inte bara som snacks till film detta kan användas utan jag kommer även lägga i det i dagens middag
(Vem lägger gelehallon och lakritsremmar på sin middagstallrik sen liksom? )
För hade gårdagens middag, vitlök som tema, är frukt något som går igenom idag

Krispig sallad med kiwi (där jag kommer strö över lite torkade granatäppelkärnor ikväll)
Syrliga Palsternacksnudlar med ananas, tomat och squash
Vitkålssallad med mango chutney, morot och blodapelsin (här kommer lite soltorkad banan vändas ned)
Heta alger med svamp, purjolök och blomkål
Putte får en tomat och ostfylld kyckling
Jag kommer äta tofu som jag kokar upp i överbliven salsa

För salsan jag kokade till lunch blev det lite kvar av och jag slänger ju inget

Denna salsa kan Ni göra själva, så enkelt.
Tärnad tomat, lök, vitlök, soja, chili och ingefära
Jag tog en bit ananas som sötning istället för socker
Kokade ihop detta en stund och mixade sedan

Så enkelt är det att göra en sockerfri salsa helt själv!

Och av rester från igår

Och idag

Har jag fått ihop mina middagstallrikar för imorgon och måndag!
Perfekt att ha i kylen då man kommer hem sent från jobbet!

Ligga steget före hungern är aldrig fel och dessutom genom att rädda rester är det ju även bra för plånbok o miljö!

Winn Winn även där!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

