Vikten av Hälsan

Ett godare liv…

http://tv-reklam.se/iq-va-som-folk-ta-en-kaka/

Såg just denna reklam, hade tänkt blogga om något helt annat men denna berörde så djupt att
allt bra flög ut och den fångade upp mig.

Så igenkännande. Hur många gånger har man inte varit i den där situationen, ”EN ENDA BULLE KAN DU VÄL TA!!!” ”Lite godis ska du väl ändå ha, det är ju påsk”… Det är helt okej att tjata på oss som valt bort sockret men skulle dessa personer tjata på en människa som valt bort alkoholen efter ett beroende?

Bildresultat för Nej tack till godis

Visst det är lördag idag, det var fredag igår, lördagsgodis, fredagsmys.
Men vet Ni man kan ha fredagsmys på olika sätt och ha annat lördagsgodis

Kärlek i ett skal, papaya!
Eller

Rostade pumpa/solrosfrön med olika kryddor/soja/salt

På samma sätt, som det finns andra alternativ till alkohol även om många svenskar även där har svårt att se ett vänskapligt umgänge utan alkohol i glasen. (Vilket vi märkte då vi valde att inte dricka alkohol andra halvan av förra året).

Så bara för att jag själv inte äter sådant som är synonymt för många med mys och högtider/unna sig
Betyder det ju inte att jag inte lever ett gott liv!

Och självklart så skulle jag inte lägga ned den tiden på att planera, handla och laga mat om jag INTE tyckte om det som sedan hamnar i min kropp!


(För det finns det ju folk som tror, att jag inte tycker om det jag äter!)

Planerat nästa veckas mat

Och det kanske inte lockar Er, det vet ju inte jag men kanske inspirerar jag Er till att hitta något nytt och gott

Så nog lever jag gott ändå, mer gott Nu än hur jag levde/åt förr.
Andra smaker, nya matupplevelser, dofter, konsistenser, kombinationer

Som gårdagens lunch då jag för första gången provade
Matbanan, som jag fräste i curry tillsammans med squash, lök och svamp


Sen serverades den i denna salladsbuffé av härliga kombinationer som jag gjort tidigare i veckan. Till detta åt jag jerkkryddad tofu och Putte fick en rejäl köttfärsbiff. Var så skönt att ha dessa olika skålar i kylen då jag fick rycka in och jobba någon timme på morgonen så lunchen gick på ett kick.

Sen vår fredagsmiddag vart inte så illa den heller, massor av vitlök

Ugnsrostade ”medelhavsgrönsaker”
Vitlöksfräst svartkål
Krispig sallad
Rostad auberginepure
Hummus
Den självklara broccolin
Till det fick Putte en helstekt ekologisk benfri kotlettrad
Och jag åt stekta sojafiléer

Är ju ledig idag, och började med att inse att våren är borta, tur att solen lyser i alla fall

Så efter en uppfriskande morgonpromenad och lite mys i soffan så har jag förberett vår lunch
Då vi strax ska iväg för lite lördagsträning, är det ju skönt att komma hem och veta att maten går fort!


En sallad med mangold, masala marinerade champinjoner och papaya
Vitlök o citron frästa morötter
En ljummen syrlig blomkåls”sallad” med paprika och rödlök
Heta favabönor med krispigt äpple
Ska koka ihop en tomatsalsa med ingefära
Den självklara broccolin även här (Putte ska ha sin broccoli )
Sen får Putte en chorizo från Diléns Saluhall i Gävle
Och jag har gjort svartkåls/svampbiffar

Tog lite av den överblivna svartkålssalladen från igår middag
Hackde ihop den med svamp, lite vitlök


Blandade med ett ägg

Och vips blev det läckra biffar!

Jag har gjort mitt val, sedan flera år tillbaka men tycker fortfarande att det är jobbigt då folk ska truga/tjata om att jag ”bara” ska ta EN bulle!

Jag var sockerberoende, snabba kolhydrater var min drog.

Idag har jag en annan livsstil med så mycket mer gott på tallriken!

Spana in mitt instagramkonto så får Ni se att jag lever gott
https://instagram.com/frokenloo/

Och lever på riktigt här i Stockholm!
Fick tillbaka livet i och med att jag vågade hoppa, flytta från Gävle, och försöka komma vidare i livet mot mina drömmars mål!

Och

Kommentera

Etikettmoln

