Vikten av Hälsan

Bara för att jag kunde

Ja, när jag kom hem från jobbet, så var inte Putte hemma, middagen var förberedd och i kylen låg lite hela grönsaker, på bänken fanns lite frukt.

Så bara för att jag kunde, så ”råkade” jag pyssla lite i köket, ibland blir det ju bara så tokigt.

Men i alla fall så fick jag ihop lite goda men så enkla blandningar;

Underskatta aldrig det enkla!
Lite kokta grönsaker


Som jag sedan blandade med strimlad rödlök, hackad vitlök och lite tärnat äpple.
Slog på en skvätt ättika och blandade runt medans grönsakerna var varma.
Kan serveras ljumna eller kalla!

Sen tog jag lite morötter
Rev dem grovt, blandade med resten av äpplet, en halv banan, lite edamebönor, fänkål och lite jamaicansk senap
Så välj själva om det är en fruktsallad med morot och senap, eller en fruktig het morotssallad!

Sen insåg jag att jag hade svartkål hemma
så hackade upp den och gjorde två olika sorter

Det mesta kommer fräsas med rödlök på fredag
Och serveras med två sorters squash (vit och grön), aubergine, tomat och svamp som kommer rostas i ugnen
Hummus samt stekt kyckling/sojafileer

Sen fick jag även ihop en liten skål med

Svartkålssallad med blodapelsin, tomat, paprika och lök

Lite slattar av paprika, banan, squash, broccolistam

Hamnade i en bytta, och kommer nog drygas ut med lite morot och blomkål och bli en läcker wook på fredagkväll

Det jag egentligen skulle ha pysslat klart med var torsdagens middag

En grönsaksgryta(Svartkål, svamp, fänkål, paprika, rödlök, två sorters bönor)
Som serverad med morotspasta

Men bara för att jag kunde, blev det lite mer!
Om det tog lång tid? Nej, inte mer än 40 minuter!

Och nu har jag landat i soffan, med Putte, fotboll på tv och en expertkommentator i högform.
Precis så som jag vill ha det!


Nöjd över att det finns massa gott i kylen till kommande måltider

https://instagram.com/frokenloo/

Om ni skulle råka vilja pyssla i köket, så kanske det finns lite på mitt instagramkonto som kan inspirera!

Kommentera

Etikettmoln

