Vikten av Hälsan

Antingen eller, så verkar det vara om man läser den nya rapporten som kom idag gällande våra val i butiken. Mer bra mat i kundkorgen, mer kosttillskott i skåpen och mer snacks och skräp i munnen…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halsotrend-tydligt-vagval-pa-tallriken_4410295.svd

Svenskarna handlar mer hälsosamt men samtidigt så ökar fortfarande försäljningen av den tomma energin.
Och kosttillskotten.

Bildresultat för kosttillskott
( Bild från medicinskaccess.se )

Är det, de som äter tom energi, som kompenserar med kosttillskott eller är det så att det är
de som redan lever hälsosamt som är rädd att de inte får i sig tillräckligt med näring via sin mat?

Läste ett världsbra inlägg i det ämnet igår, det var kloka Kristina Andersson som hade ordet igen;

http://www.healthyliving.se/kristinaandersson/2015/03/15/behover-vi-mer-magnesium-selen-osv/

Och hon har en poäng, de som redan är hälsomedvetna, är de som ger kosttillskottsföretagen mer klirr i kassan
men jag tror även att de som inte riktigt är så medvetna ger klirr i kassan, hos de som lockar med snabba resultat
på vågen, tyvärr.

Vi blev för typ två år sedan erbjuden att sälja ett kosttillskott som lovande guld och gröna skogar i vår plånbok, samtidigt som det kostade kunden hutlösa pengar, och studierna på dessa pulver/drycker/piller var enbart gjorda av företaget själv, innehållet var väldigt tveksamt och inget jag skulle vilja ha i min kropp. Vilket jag och Putte sa, och stod på oss för. Vilket resulterade i en sur ”värvare” men jag skulle väl ALDRIG sälja något som jag inte själv står bakom. Och varför skulle jag stå och säga att maten vi äter idag är så näringsfattig att man måste köpa kosttillskott för flera tusen i månaden för att få kroppen att fungera som den ska?

När det jag egentligen vill är att få folk att sluta äta den näringsfattiga maten (läs skräpmaten) och börja laga mat själv, som ger kroppen näring!

Bildresultat för kosttillskott

Så istället för att både lägga pengar på mat OCH en massa onödiga kosttillskott är det väl bättre att äta så pass näringsrik man kan! Eller hur? Bättre för både kropp och plånbok!

Sen är det ju väldigt bra att fler och fler börjar göra bättre val i butiken men det verkar vara de ”färdiga” varorna som ökar mest, nötter, kesella, keso, frysta bär, frön et.c. Typisk ”träningsmat” kan man ju säga. De lite dyrare varorna, som gör att många tänker ”Det är DYRT att äta nyttigt”. Inte hur näringstäthetssynpunkt!

Men visst på kvittot, prislappen ser det dyrt ut och burkarna är små. Fast man behöver inte börja där, börja vid frukt och gröntdisken istället, där kan man handla billigt. Börja göra en runda där, botanisera, se vad butikerna erbjuder för dagen.

Jag gjorde riktiga klipp idag;

1 Kg broccoli för 10 KR, 3 St Stora Squash för 10 KR, 1 KG Rödlök för 5 spänn, och dessutom såg jag att ICA hade morötter för 5 KR/KG!

Inser Ni hur MYCKET mat man kan göra av dessa grönsaker?
(Okej de ger inget protein men innehåller massor av annan näring så med någon proteinkälla så är måltiden hemma)

Bara kokt broccoli kan bli tråkigt i längden, koka den och marinera den och ät den kall, rosta den, wooka den, koka den och mixa till en god soppa ta med ut i termos och njut i vårsolen. Och glöm INTE broccolistammen då ni använder broccolin!

Squashen kan bli läcker ”pasta”, om man skalar den, rostar den med olivolja, citron och vitlök kan man mixa den till en läcker röra, den är god att wooka, riva blanda med ägg, smulad feta, örter och vitlök steka som plättar. Eller skiva nästan helt igen, göra en röra av kokta mixade bönor, tomatpuré kryddor och lägga mellan ”skivorna” och sedan ställa in ugnen (stället för ostgratinerad falukorv gör man fylld squash på det sättet)

Rödlöken är ju en underbar smaksättare, till ALLT! Passar kall i sallader, i grytor, att rosta, baka den hel i folie långsamt i ugnen med lite olivolja, flingsalt, servera som ett härligt tillbehör, den får en helt annan smak. Picklad rödlök är gott som tillbehör till tacosen, eller på en hemgjord burgare.

Det är bara Du själv som sätter begränsningen till vad Du vågar hitta på i köket, våga utmana dig själv!

För det gjorde jag idag, tog steget än längre utanför trygghetszonen, Corepass och sen ett fartfyllt Booty-pass för ja, rumpa ben och hjärtat. Koordination, men vet Ni jag fixade det fast jag var rädd. Hjärtat låg utanför kroppen då jag gick in i salen men det är ju tur att ledarna är så trygga. Och vet Ni, INGEN skrattade åt att jag råkade ta höger istället för vänster ben ibland!

Men nog brände det på bra, både mage och ben fick sig en genomkörare, det var skakigt då jag gick mot tunnelbanan för att ta mig hemåt för lunch.

Hade tagit reda på en massa grönsaksrester och lagt dem i en låda med rökt tofu, hade tänkt suttit ute men blåsten tog mig till balkongen.

Men visst är det härligt, våren är verkligen här! Har njutit hela denna dag, från morgon till eftermiddag


Fick order av Amira att försöka få ner mjölksyran i benen efter dagens träningspass, så tog mig med nöd o näppe runt Trekanten i Liljeholmen på eftermiddagen

Det var skönt för både ben och själ. Så nära stan men så vackert o rogivande.

Sen blev det lite avkoppling ala Fröken Loo
Pyssel i köket inför veckan alltså
Som dagens middag;

Bönfylld tomat och paprika, på ajvarmarinerade grönsaker, apelsin och avokadosallad samt den vitlökspicklade blomkålsblasten

Och morgondagens middag;

Röbetsrösti med en spenat och ärtsallad, samt en äppelröra med pepparrot och saltgurka
Riven rödbeta, ett ägg, lite hackad lök, lite äpple och strimlad svamp

Sen på onsdag då jag kommer hem, så blir det en resträddare;

Salladstallrik med stekt tofu, som jag kommer ge het smak av Harissa-krydda!

Ja, jag har ju grön vecka denna vecka och jag fick just veta att SVT kommer i årsskiftet ÄNTLIGEN börja sända ett vegetariskt matlagningsprogram! Kanske har Frökens tjat gett resultat, för jag vet inte hur många mail jag sänt till dem och fick tillslut svar från Albert Svanberg (chef på SVT), att han ville att jag skulle förmedla mina idéer vidare till fler på SVT då han verkade gilla dem!

Men fram tills årsskiftet får jag kanske äran att inspirera Er här och på Instagram, innan jag lämnar över stafettpinnen till någon kock på SVT

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

