Vikten av Hälsan

Ibland tror man att man inte ska klara av saker o ting. Man bestämmer sig nästan i förväg att detta kan inte jag. Det kommer aldrig att gå. Så kände jag lite igår då jag insåg vad Elin lagt upp inför dagens spinningpass. (https://elinwennman.wordpress.com/2015/03/11/morgondagens-upplagg-i-cykelsalen-med-vo2max-intervaller/)

Jag skulle upp i maxpuls. I flera omgångar. Kände den där lilla Katrine komma fram, hur rädslan o skräcken komma. Rädd för att inte orka.

Men vet ni, det är bara i våra huvuden, vi skapar ofta våra egna hinder. Jag tog en promenad i solen imorse o tänkte på att det är jag och cykeln, ingen har samma maxpuls som mig. Vi är alla unika individer med olika förutsättningar.

Så när jag klev in i salen hade jag öppet sinne, och jag tog mig igenom det. Hornen växte fram och med grym musik o Elins peppande steg pulsen svetten pulserade. Jag lät mig maxa, benen trampade, hjärtat slog. Jag vågade att satsa, min kraft och ork, inte hålla tillbaka, av rädsla av att INTE orka passet igenom.

Och jag lärde mig återigen något, jag måste sluta bygga hinder för mig själv. För tydligen kan jag mer än vad jag tror.

Sen att det var blodsmak och spykänsla under passet det är en annan sak. Endorfinkicken efteråt var och är fortfarande enorm.

Men det var ju tur att lunchen hade åkt ned i matlåda o följt med. För det satt fint med en avkopplande lunchdejt med Elin innan hemfärd.


Bläckfisksallad med diverse grönsaker som blev kvar från gårdagen

Och den stundande massagen känns verkligen behövlig och som ett perfekt avslut på dessa lediga dagar, som jag skrev igår, verkligen har innehållit bara må-bra saker. Både fysiska och psykiska.

Solen ger en verkligen energi, vårkänslorna fyller en till bredden. Så då Putte åkte till jobbet imorse, blev det både städning av lägenhet och planering av kommande veckas måltider.

Som Ni ser är det en grön vecka som jag planerat. Insåg att det har blivit fisk hela denna vecka,

Det blev rotfruktspuré över igår som jag sparade, blandade med ett ägg och trollade ihop detta till middag;

Rotfruktspuréöverbakad torsk med rökt lax
En läcker sallad med gröna bönor
Kokt broccoli

Sen tog jag reda på blomkålsblast (dumt att slänga användbara grönsaker) och strimlade upp tillsammans med fänkål, paprika och lök
Som jag kommer fräsa
Imorgon kväll blir det en

Jamaicansk-inspirerad middag i form av;
En fruktig grönsakswook med bl.a. den jamaicanska frukten ackee
Med åker även bläckfisk och rökt lax
Serverar även en krispig banansallad med harissa krydda till

På lördag rostar jag rotfrukter, sen kommer jag att mixa

Spenat, fänkål, lök och även här rökt lax, och detta brer jag över fisken innan den åker in i ugnen tillsammans med rotfrukterna.

Som sagt, efter en vecka med fisk, kan jag kompensera med en helt vegetarisk vecka.

Är Ni med mig på det, en utmaning med vegetarisk mat i en hel vecka?

Det är ju inte bara bra för vår miljö, din hälsa och själ, det kan ju dessutom bli bli billigare med mer grönsaker på tallriken. MEN då ni väljer vegetariska måltider, glöm INTE proteinet!!!
Som Ni ser på min matsedel har jag både bönor, tofu, temphe och torkat sojaprotein i min meny, det är bara då jag har rödbetsrösti som det blir annan proteinkälla, då i form av ägg i smeten.

Läste just denna krönika;

http://www.metro.se/metro-debatt/jonas-paulsson-det-lagas-for-mycket-kott-i-tv-svt/EVHock!lDVowzfPiur4c/

Och än en gång håller jag med, det MÅSTE inspireras mer till mer grön matlagning till folket om vår planet ska fortsätta snurra! Man behöver inte bli vegan men någon vegetarisk dag i veckan kan ALLA ha!

Eftersom tv inte vill/vågar satsa på det, så får Ni ”nöja” Er med mig, min blogg och instagramkonto tills dess att de inser vikten av en grönare måltid!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

