Vikten av Hälsan

Igår fick jag upp en väldigt härlig länk på Facebook, inte ofta jag orkar läsa allt som delas men denna lockade verkligen

http://www.veckorevyn.com/Livsstil/30-saker-fran-var-barndom-som-var-helt-awesome

Bildresultat för Hoppa twist

Och vilka minnen det gav. Inte bara sakerna, som Polly Pocket och My Litle Ponny utan lekarna, hur man då vårsolen tittade fram för första gången, gav man sig ut, hackade bort isen för att gruset och asfalten skulle fram. Man ville ju ha ett område att rita upp en hage på. Någonstans att hoppa rep, ställa upp sig för lite twist. Jag fördrog twist för hopprep, ja jag kan ju fortfarande inte hoppa jämfota men twist det fungerade fin fint

(Och man vill ju oftast göra sådant man redan är bra på istället för att utmana sig själv. Så är jag ju än idag)

Tänk hur man var ute, sällan inne. Blev gnäll då man skulle in och äta, eller in och sova. Cyklarna snurrade på byn, visst jag var sist på att lära mig att cykla men när jag väl gjort det så fick jag allt cykla till kompisarna. Vi möttes upp och flög drake, spelade kula. Klättrade i träd. Inte tusan satt vi på rumpan på rasterna heller, vi hade inga I-pads med oss till skolan, eller mobiler. Kanske stod man i en klunga eller satt och läste en bok men ute var Vi.

Nu är det gnäll när ungarna ska ut, vi gnällde som sagt när vi skulle IN!

Och när jag läste denna länk, fick jag en sådan där ”Dum” Fröken Loo idé. Varför leker Vi inte idag, vi gnäller på dagens ungar att de sitter framför datorn och tv´n. Gör inte vi det själv? Jo, visst vi går ut och går, njuter av vårsolen, tar på oss löparskorna, i med lurarna och springer, in på gymmet, går på klasser. Men vart tog leken vägen?

Börjar vi fråga våra föräldrar så finns säkert twistbanden kvar, lång hopprepen, studsbollarna, dessutom hur svårt är det att rita upp en hage och hoppa?

Har vi glömt bort hur man gör? Nej, vi kan fortfarande cykla som vi lärde oss samtidigt.

Vårsolen strålar här utanför mitt fönster här i Stockholm, jag ska snart ta tunnelbanan mot gymmet och gå på mitt första Bodybalance-pass med Elin, och dejta Amira där i salen.

Men tänk, vårsolen, borde vi inte vara ute istället?

Igår slog det mig att alla lopp som går runt om i landet, många drar in pengar till välgörenhet, varför kan man inte skapa något av detta, mötas upp på en stor plan, där det både finns gräs och asfalt och leka! En liten kostnad. Pengarna kan gå till forskning för barn med övervikt, eller nå liknande.

Skulle någon komma och leka med mig då tro?

Som sagt, dags att byta om och bege sig mot tunnelbanan, en ny utmaning väntar där på Nybroplan innan lunch. Och som jag alltid gör, ligger steget före hungern så står lunchen förberedd i kylen så när jag kommer hem är det bara det  sista fixet kvar av dagens lunch;


Fruktig morotspasta med en fräst spenatsallad där jag för första gången ska fräsa med mango
Som serveras med het kyckling/het vitling med lite pepparlax som får lite paprika och fänkål med sig in i ugnen
Dessutom gjorde jag en rostad lins och vitlöksröra igår som ska serveras till


Blötlagda linser som sedan åker in i ugnen med vitlök


Då de rostas, ca 12-15 minuter på 175/200 grader mixas dem med pressad citron/apelsin, salt

Till en läcker puré, och det gör inget om några linser fortfarande är hela

Kommentarer till: "Vill någon leka med mig?" (1)

Kommentera

Etikettmoln

