Vikten av Hälsan

Ett Gott Liv

Förra året drog ju ICA i gång sin satsning ”Ta ett Grönt År”, i år hade ju tagit steget längre, som jag skrev om förra veckan, och i dagarna släpper de sin APP som ger en rabatt på deras ”Gott Liv-varor” ju mer man rör på sig.

Heja ICA, säger jag! Men synd bara att inte alla ICA handlare är på samma bana som ICA-centralt, jag har ju själv varit i kontakt med en del ica-handlare, både när vi bodde i Gävle och här i stan, en del har jag inte ens fått svar av, och andra har sagt  att det inte ligger i tiden/i deras planer att ha någon som inspirerar till sundare val i butiken, eller mer grönt i kundkorgen som sedan hamnar på tallriken.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/791672-har-ar-genierna-bakom-succen-och-sa-dyra-ar-losviktschipsen

Kanske är de inne på samma spår som ICA-handlaren i Umeå som säljer chips/popcorn/ostbågar i bufféform till helgerna, ja de hade till och med en kakbuffé, berättade handlaren stolt i gårdagens METRO. Ska det vara att främja folkhälsan det kan man undra?

Succé, Umea, Ica, Chipsbuffé,  Geni, Chips

Och HUR hygieniskt är det egentligen, jag själv tycker det är så ohygieniskt och allergioanpassat med dessa sallads/matbuffér som står uppdukade mitt i butikerna nu för tiden. Risken att bli sjuk är enorm, och sen kvalitén på det som ligger där kan man ju ägna ett helt blogginlägg om, ja det har jag ju gjort MINST en gång. Fast, hellre att butiken erbjuder en ohygienisk salladsbuffé än en både ohälsosam och ohygienisk chips/kakbuffé!

Jag har såklart även varit i kontakt med de som är initiativtagare till denna satsning på Ica och de har helt andra saker att säga än dessa ica-handlare jag fått svar från. Vilket i sig är positivt.

För hur det än är och hur många chipsbuffer som tar form i landet är det ju inte så främjande för hälsan utan det blir bara än mer lättillgängligt och fylla stora burkar och påsar även om handlaren påstår att man kan ta precis så lite man äter men lösvikt av saker o ting speciellt sådant som skapar ett sug, gör att man köper o äter mer.

Såg på en godisbutik på tågstationen Att Man För 75:- Fick fylla den största burken med godis (ja man fick en läsk på köpet också). Det skulle inte bli lite godis det.

Nej så fram för fler initiativtagare likt Ica och även programmet Vardagspuls som vill inspirera, vägleda och motivera till sundare hållbara vanor.

Och räcker inte det till för Er så kanske även jag kan bistå med lite inspiration. Även om vår kyl var väldigt tom imorse

Fast jag hade ju gjort ett köksröj igår efter jobbet och förberett ja alla grönsaker fram till lördagmiddag.

Men nu är ordningen återställd efter att jag har fått handla idag.

Har varit ledig och verkligen, åter igen, haft en Må Bra dag. Massa sol som mötte mig redan imorse innan liiiite kvalitetstid med Putte framför Nyhetsmorgon innan han drog till jobbet.

Sen väntade en stor utmaning för mig, jag skulle åter utanför trygghetszonen. Denna gång väntade ett Bodybalance pass med Elin och Amira skulle möta upp som min trygghetsängel. Det var utmanande men med lite stelhet och osäkerhet tog jag mig igenom passet.

Det är inte farligt att utmana sig själv ibland det behövs för att kunna fortsätta utvecklas.

Egentligen så spelar det ingen roll, vilken trygghetszon man ska bege sig utanför, som jag skrev för inte så länge sedan, så är vissa lika otrygga i köket som jag är där att visa mig bland andra då jag tränar. Det gäller att hitta tilliten och tron på sig själv, och skita i om det blir lite fel ibland. Försöka att inte bry sig om andra, och det är faktiskt av misstagen man lär sig.

Jag har inte heller alltid varit säker på min sak i köket, men ju mer medveten jag blivit har nyfikenheten växt, och för att fortsätta utvecklas i köket, så måste jag ju hela tiden prova nya saker. Så idag följde två nya kryddor hem från butiken.

Får se hur jag kommer använda dem
Men tror jag ska prova masala kryddan till en äppel/lökröra som jag ska göra nu ikväll
(Och blir det inte bra, så är det så, kanske passar det inte till just denna middag men slår sig fint ihop med den gryta jag ska göra på fredag)

Som sedan kommer serveras till kvällens middag som blir

Rotsakspuré
Lätt kokt polkabeta/broccoli för extra fin färg
En ugnsstekt vitling på svartkålsbädd
Samt
Surkål
(För Ni vet väl om att EN matsked surkål ger lika mycket goda bakterier till kroppen som en portion naturell yoghurt!)

Hur är Du, tittar Du över kanten ibland, och funderar vad som finns där på andra sidan Din trygghetszon?
Låt nyfikenheten styra, lita på Dig själv, för Du kan!
Att börja Tro på sig själv är ett stort steg i att börja få Ett Gott Liv, i alla avseenden!

Och jag TROR att ICA centralt, har mer rätt i sitt tänk än De Ica-handlare som bojkottat Fröken Loo, och de som väljer att bygga på den storkonsumtion som lösvikt av skräpmat här i landet!

Eller Vad Tror Du?

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

