Vikten av Hälsan

En tjej på jobbet sa idag, då vi stod o surrade lite om mat och matlagning, kombinera smaker och råvaror.

”Du borde VERKLIGEN jobba professionellt med mat. Varför gör Du INTE det?”

Ja, för mig känns det ju lyxigt nu, att få laga mat där på Ecobaren, denna veckas lunch (soppa och gulasch) har jag fått laga, gulaschen är dessutom min idé. På sjukhusköket var det ju inte ens att tänka på.


Veckans lunch på Ecobaren på Centralbadet

Men visst, kanske finns det än fler steg att ta på den vägen, med matlagningen, inspirationen, eller jag vet ju att det gör det. Alla drömmar och idéer jag har. Mina budskap, om att en måltid ska vara lockande från planering till sista tugga, att maten ska locka alla sinnen. Att man ska våga prova nya saker, våga ta nya vägar i butiken och i köket.

Att få jobba med min passion, hälsa och mat i en härlig kombination, är ju drömmen!

Att få utlopp för mina idéer där i köket, fick jag lite idag då jag kom hem från jobbet, då jag förberedde lite mat inför kommande dagar
Morgondagens middag;

Grönsaksgratäng med; Svartkål, broccoli, tomat, purjo och svamp
Perfekt ”Man tager vad man haver” mat
Knäcker 2 ägg och vispar upp med lite pepparrot och dill o slår över
Som jag serverar med rökt pepparlax

Onsdag lunch;

Rotsakspuré (morot, kålrot, palsternacka)
Som serveras med stekt fisk och lätt kokt broccoli o polkabetor för extra fin färg
Onsdag middag;

Morotspasta
Sen ska jag prova något nytt
Fräsa spenat, lök, svamp och tomat med vitlök (det är ju inget konstigt)
men jag ska även tillsätta mango i stekpannan
Till detta serverar jag stekt kyckling och sojafiléer
(Eller om det blir halstrad lax)
Och en lins/vitlöksröra

Gjorde även en läcker sallad eller vad säger Ni om denna?

Lätt blancherad strimlad vitkål och broccoli
Som sedan blandas med böngroddar, grovt riven morot, rödlök
En dressing med pressad citron, riven/pressad ingefära samt svarta sesamfrön hälldes över

Mat för alla sinnen är min melodi!
Som gör gott för kropp och själ!

Vad är Din låga, som får dig att driva vidare i livet?

Kost och hälsa är ju Min låga!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

