Vikten av Hälsan

Jag kanske är ett hopplöst fall, det vet jag inte, det beror nog på vem man frågar.

Men jag kan inte sluta drömma.

Igår då jag o Putte satt o myste lite framför nyhetsmorgon så dök super kocken Fredrik Eriksson upp


Och än en gång slog det mig
Varför står det aldrig
”Fröken Loo inspirerar med matiga sallader och gröna rätter”

Många tycker att jag ska ge upp, låta det förbli drömmar. För som vissa säger en del saker ska förbi drömmar. Andra säger att drömmar är till för att förverkligas. Jag vet inte vad jag ska tro men en del säger ju att jag har en enorm drivkraft, är envis och har en vilja av stål. Fast vissa saker känns ju bara ouppnåeligt och får stanna i tanken.

Det kommer pikar och kommenterar om böcker, visst självklart, den ligger där i bakhuvudet, barnboken, men tid ska finnas att kunna fokusera helt på att skriva, pengar är ett ständigt gissel. Huvudet är som Ni som följt mig fullt av idéer och drömmar om framtiden.

Fick en fråga i måndags på jobbet ”Vad vill Du bli eller göra när Du blir stor då Katrine?”

Svaret lät inte vänta på sig,

”Köpa Folket Hus i Stocka, öppna ett hälsohem. Vid havet, vid skogen, där träning, kost, inre hälsa är i fokus. Inga mobiler. Matlagning tillsammans, där familjer får lära sig hur man börjar leva igen, få kontroll på stressen, maten, motionen, den inre hälsan. Men idéen från början var ju att det skulle vara ett läger för familjer med överviktiga barn, där skolor och landsting var inblandade, men nu har den idén utvecklas till något större men den viktigaste delen i drömmen är fortfarande familjerna. Men hälsa är så pass viktigt att satsa på, så alla skulle vara välkomna men hela tiden fokus på vissa grupper. Matlagningskurser skulle också finnas sen skulle ALLA som bor inom en viss radie, kunna beställa matlådor. De som har hemtjänst skulle slippa kommunens hemska mat, jag skulle trilla köttbullarna till mina gamlingar, lägga in egen gurka, som sedan skulle köras ut, varm! Träning på individens nivå, på säkert sätt. Även små grupper, men det ska vara en trygghet för individen, de ska lära känna sin egen kropp och finna lusten i att röra på sig.
Det ska jag göra när jag blir stor, driva, äga ett hälsohem i Hälsinglands vackra skog, vid havet. Mitt hav! Där lugnet finns. Lugnet som verkligen saknas här i storstan.
Omöjligt? Ja kanske, men jag anser att slutar man drömma, slutar man att leva!
(Vad som hindrar mig, mina egna spärrar, pengar, och finna rätt personer som tror på mig och mina idéer för dom där som styr verkar inte inse vikten av att satsa på folkhälsan på detta sätt. Där vill man ha snabba vägar, gömma lite ohälsa i statistiken både fysisk och psykisk. Stoppa huvudet i sanden och lägga pengar på något ”flashigt” konstverk istället)
Bildresultat för konstverk i gävle
Detta konstverk, är en dragkedja som går över torget i Gävle!
Vem lägger märke till det? Gör det människorna friskare?

Men åter till början av inlägget, ”Fröken Loo inspirerar med matiga sallader och gröna rätter”
Det kan jag ju faktiskt göra här på bloggen med. Men visst skulle det vara skoj, att nå ut med mitt budskap lite mer.

Ja, där i soffan igår, så planerade jag veckans mat, inspirerad av Fredrik eller inte, det vet jag inte men såhär ser planen ut

Som Ni vet kan det ju ändras lite efter veckan, beroende på vad butikerna kommer med för spännande erbjudanden men detta är planen. Och har man en sådan är det ju mycket lättare att inte falla för onödiga mindre bra val då väl hungern sätter in.

Planerade igår, men eftersom vi var lediga båda två så utnyttjade vi dagen lite extra, begav oss ut och åt lite efter vår träning, och hamnade på ett super mysigt ställe på Östermalm med härlig Thaimat

För mig blev det Het papayasallad till förrätt, och het var den!

Sen åt jag en härligt perfekt tillagad tofu med små heta grönsaker

Hyrde lite film och wookade lite frukt med saffran o frön då vi kom hem,

Toppade med blåbär och kiwi, samt lite len kesella.

Lördagsgodis för kropp och själ.

Fortsatte ju vår matresa till middag, då vi åt lite meze som jag handlade på hötorgshallen i fredags, samt att det blev lite härliga vitlöksrostade ”medelhavs” grönsaker, lammfile och fylld bergtunga.Tycker det är härligt då man kan ha lite tema på måltiderna. Det kan ge minnen, som efter resor. Vi tar ofta med oss smakminnen från resor som försöker efterliknas hemma i köket. Dessutom så finns det ju så många butiker runt omkring i landet som erbjuder livsmedel från fjärran länder, våga besök dem. Bra priser och spännande matvaror.

Men idag, efter en varm men grå och blåsig morgonpw så tog jag tag i lite kökspyssel inför idag och lite för veckan mer sker under förmiddagen.

Insåg att frukt är nog temat idag;

Så till lunch blir det;

Rimmad röding med lite lök och äpple
Picklade polkabetor med ett uns vitlök
Lätt kokta grönsaker med lite ingefära
Som sedan blandas med spenat
Sen en liten apelsin/löksalsa på toppen

Och middagen blir;

Torsk i grönkålsblad med jamaicansk fiskkryda, lite lök och äpple

Som serveras med linser, mangosalsa och grönsaksfräs med jerkkrydda, låter banan och ananas följa med i pannan så det blir lite len smak till det heta

Passade på att rulla ihop mina tofurullar på en gång då jag ändå hade alla ingredienser framme

Linser, purjo, svamp och svartkål

Sen ligger de på läckra grönsaker, hade ju tänkt göra en äppel/bönsalsa till detta men hackade ihop denna läckra sallad istället

Strimlad cosmopolitan, kiwi, mango och paprika

Drömmen lever, att jag en dag ska nå ut till fler än Er
Men jag är glad, för att Ni orkar med mig, mina tankar. För jag ser ju på statistiken att den inte dalar i alla fall utan ibland så sticker den iväg lite uppåt!

Så till veckan, försök hitta något nytt att ta med in i köket. En ny krydda, grönsak, frukt. Besök den lilla butiken, eller hitta de nya hyllorna i din vanliga butik, det kan ge en helt ny matupplevelse!

Mat ska locka alla sinnen, vara lockande från planering till sista tugga, och göra gott för kropp och själ.

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

