Vikten av Hälsan

Funnit tryggheten

Bildresultat för trygghet

Jag tror att jag hittat något jag saknat hela mitt liv. Har fortfarande en bra bit kvar på vägen att gå men jag insåg idag efter Elins yoga pass att jag var trygg där i salen med för mig okända människor. Tidigare var det en omöjlighet. I fredags var det jag och cykeln i takt med musiken och inget annat fanns.

Det har inte funnits på kartan tidigare. Rädd för att bli dömd.

Jag vet inte vad som hänt men idag efter yogan kände jag bara att jag var där och ingen annanstans. Inte rädd för vad tjejen bredvid skulle tänka om min yogaställning.

Skulle ju ha gått än längre utanför trygghetszonen ikväll med Afrodans men då ledaren Veronica (Skön puls) Jäderlund blev magsjuka o jag hade träningsdejt med Amira så hamnade vi i cykelnsalen igen, ny ledare ännu mer nytt folk. Men än en gång infann sig tryggheten. Ledaren dömde mig inte, trots lite strul med cykelinställning. De vana med spinningskor tittade inte snett. Då passet väl var igång musiken strömmade så var jag ett med kroppen med pulsen i musiken. Jag var där och ingen rädsla.

Då jag tog mobilen efter passet så hade jag fått en kommentar av en vän i Gävle. Om att jag verkade som förbytt. Förr var jag tråkig o inte nu. Det fick mig att tänka till. Hur mådde jag där i stan? Speciellt på slutet.

Bildresultat för vilse i livet

Jag vaknade, tvingade mig själv till jobbet. Räknade ner timmarna tills dagen var slut. Körde min löpning och min träning. Räknade ner till lediga dagar som jag försökte fylla med sådant som fick mig att leva upp för en stund. Allra bäst mådde jag lediga dagar med Putte. De var inte många men speciella. Jag var som en robot måndag – torsdag. Sov gott 3-4 nätter i veckan, stängde av känslor resten av tiden. Vägrade lyssna på kroppen. Jag var ingen. Jag levde ut min låga mitt liv här på bloggen.

Att endast räkna timmar tills arbetsdagen slut, räkna ned tills nästa gång man får krama systersonen, eller bara sätta sig i systers bil för att få känsla av att man är någon som behövs, som har ett liv, att man kan något.

Nu kan jag gå hem ifrån en riktig hektisk dag på jobbet, helt fysisk slut i kroppen men ändå med psyket i behåll, med en värme inombords. Visst missar, tabbar, gnäll infinner sig under dagen men ändå så är stämningen då vi låser om oss lättad. Kramar, nyp utbyts. Leenden möter andra leenden från alla på Centralbadet. Jag är ”tjejen med de glada pigga ögonen” som vissa tjejer i receptionen säger. Jag tittar upp här, jag möter folks blickar, för att jag vill, för att jag orkar. Jag tvingar inte mig själv.

Förr levde jag upp hemma i köket, då jag väntade lunchbesök eller att Putte skulle få komma hem. Jag pysslade mig lugn, delade med mig av min passion här på bloggen. Försökte inspirera Er till mer grönt i Er matlagning. Där i köket och i min egen träning fanns det något, men jag orkade inte möta andra, okända, det fanns ingen trygghet i mig.

Vad det gjorde med mig, att jag hade det såhär? Tror ni att det gjorde mig gott? Nej, jag inser nu med lite distans till det,  att jag var sjuk. Mer sjuk än vad jag såg att jag var då.

Så Linda där kanske vi har svaret. Här har jag hittat en trygghet i mig själv!

Men självklart är min passion fortfarande matlagningen, grönsakerna, hitta på tokheter med det jag handlar. Våga prova nya saker som jag delar med mig av. Pyssla till bjudningar. Försöker ju fortfarande inspirera Er och de som orkar följa mig på instagram med mina påhitt i köket.

Och imorgon väntas det mest speciella besöket sedan vi flyttade ner, (Ja Rasmus-bus var riktigt speciellt det med) men imorgon kommer mamma och pappa! Och min (ena) älskade syster!

Som ni nog förstår, och har sett tidigare i bloggen har jag ju pysslat en hel del inför besöket! Listan är avbockad så imorgon är det bara det som ska serveras varmt som ska tillagas. Det är skuret och klart. Vilket betyder mer kvalitetstid med dem!

Vad tror Ni om detta som ska ställas på bordet då?
Det kalla;


Algsallad
Krispig romansallad med granatäpple, purjo och edamebönor
Linssallad
Örtiga palsternackor
Syrliga rödbetor
Rödkål med ingefära och lingon
Fruktig morotssallad med banan, äpple o blodapelsin, smaksatt m. jamaicansk senap
Surkål
Oliver
Keso
Torkade gröna alger
Rostade solrosfrön
Hummus
Och även dessa läckra röror

Rödbetstzatziki
Ärtpuré
Rostad tomatröra

Sen har vi det varma

Kokta grönsaker (Broccoli, brysselkål, blomkål)
Aburgine och svampfräs
Wookade grönsaker med Ackee
Mangoglaserad pumpa o äpple
Kokta majskolvar
Sen ligger det revbenspjäll i het kryddrubb
Och jag har ju även fixat

Fiskfläta med tre sorters fisk (Vitling, lax och rökt lax)

Sen ska jag ta o baka en äppelkaka alá Fröken Loo nu ikväll

Blötlagda frön, torkad frukt o nötter hälls av, mixas med ägg till en smet.
Äpplet skivas och rivs. Ner i en bakplåtsklädd form.
In på 200 grader i 10-15 minuter beroende på kakans tjocklek.
Serveras med kesella blandat med vaniljpulver.
Enkelt va?!

Ja, jag har ju varit ledig idag med, och efter yogan så blev det en härlig lunch


Torskrygg med soltorkad tomat och gravad lax
Som serverades med saffransfräst ljummen morotssallad
Krispig romansallad med rödkål
Samt kokt broccoli
(Tror inte Putte äter en enda måltid utan broccoli =) )

Och nu till middag blir det

Vitlöksrostade rödbetor, som blandas med bladspenat, edamebönor och purjolök vid servering.
Till det blir det rosépepparkyckling och torskrygg även den smaksatt med rosépeppar
En grov äppel/lökpuré serveras till

Och jag gjorde extra puré, blandade den med en äggula


Hyvlade squash, och gjorde fyllda squashrullar med röran och soltorkade tomater som jag ska servera imorgon (ska in i ugnen på 175 grader i ca. 8-10 minuter)

Mer grönt till folket är mitt signum!
Och egentligen borde väl ICA vilja samarbeta med lilla mig med tanke på deras satsning detta år!

Fick denna tidning (Månadens Skörd från Ica Kvantum) då jag veckohandlade idag, har bläddrat lite i den och de verkar verkligen satsa stort på hälsa!
Men saknas inte det en Fröken Loo där på ICA?

För kanske kan jag inte få alla att få en sådan här välfylld grönsakslåda vid varje handling

Men jag kan nog få några att inspireras att våga handla och äta lite nya grönsaker!

Att hitta tryggheten i sitt kök med andra ord!
För så osäker som jag känner mig i att träna med andra, så osäkra kan andra känna kring att handla, laga mat och sin hälsa!

Kan Elin, Amira och de andra på World Class Nybroplan (och så många andra jag möter här i storstan) få mig att känna mig trygg, borde jag kunna få andra att hitta tryggheten i det grönare köket!

Så till ALLA de som inte trodde på mig, att jag skulle finna mig i storstan, att jag skulle sitta själv i lägenheten, i ensamheten!
Så kan jag bara säga, att Amira, Elin, Veronica, Alexandra, Emma, Daniel, Micke, Anna, Amy, Nina och alla andra finns. Det är INGA låtsas människor!

Jag är INTE ensam! Och jag har inte tappat hoppet, mina drömmar lever starkare än någonsin här nere!
En vacker dag ska jag nå ut med mitt budskap!
Så det så!
Men fram tills dess

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentarer till: "Funnit tryggheten" (1)

Kommentera

Etikettmoln

