Vikten av Hälsan

Blev väldigt upprörd då jag såg Metro´s löpsedel imorse, det är vilda diskussioner på både sociala medier och media i stort om både att äta/inte äta gluten och hur emugleringsmedel gör oss sjuka och feta. Självklart skapar detta en del funderingar hos mig.

Detta med hur farligt det skulle vara att prova att utesluta gluten ur kosten på egen hand tror jag personligen inte på. Jag har själv gjort det och mår så mycket bättre idag. Inga svällda fötter/fingrar magen är lugnare och tallriken mer färgglad. Men det är ju min erfarenhet.

Dock så tror jag att många där ute skulle kunna må bättre av att utesluta gluten ur sin kost. Kristina Andersson skrev ett bra inlägg i ämnet som ni hittar här; http://www.healthyliving.se/kristinaandersson/2015/02/24/glutenfritt-bra-eller-farligt/

Ja hon är klok Kristina så hennes inlägg om emulgeringsmedlet är också läsvärt; http://www.healthyliving.se/kristinaandersson/2015/02/26/fet-och-sjuk-av-tillsatser/

Som jag skrev där ovan så väckte det en hel del tankar hos mig imorse då jag såg löpsedeln.

Det som skrämmer mig mest är ju att mat med dessa ämnen serveras dagligen på skolor sjukhus och andra vårdinrättningar. Ja även på andra ställen där mat serveras/säljs. Tyvärr är det ställen där det kan vara svårt att påverka i det stora hela men på vissa håll vänder ”trenden” med färdigmat och det blir mer och mer hemlagat.

Dock kan jag ju säga att utesluter man skräpmat så försvinner inte bara detta ämne utan en hel del andra saker som inte är så bra för hälsan.

Bildresultat för skit mat

Då man finner detta ämne, i bl.a. färdig fryst/kyld mat, glass, kakor, bröd, godis.

Så påverka där du kan, i ditt eget kök! Laga egen riktig mat så vet Du att du får bra mat till både lunch och middag!

Men emugleringsmedel är knappast den enda orsaken till ohälsa och fetma!

Bildresultat för tillsatser i mat

Som jag bloggade om igår kan man inte bara fokusera på en sorts frukt/grönsak o dess nyttighet det är kombinationen som gör under I kroppen.

Bildresultat för tillsatser i mat

Samma här, det är en coctail av tillsatser i skitmat samt inaktivitet som skapar ohälsan i landet. Det går ju inte att bara peka ut en enda sak, det krävs insatser på alla håll. Både fysiskt och psykiskt, kring, kost, träning, inre hälsa. På individnivå och ute bland befolkningen i stort. Skrämselpropagandan som media håller på med, tror jag inte på, lika lite som på löpsedlarna om snabba resultat.

Bildresultat för leva hälsosamt

Befolkningen måste helt ”enkelt” motiveras och inspireras till att ta hand om sin hälsa!

Många suckar tyvärr högt över detta inlägg!
”Laga egen mat!”
”Träna”
Men ORKA!

Det är upp till Er, det är Er kropp och Er hälsa!
Ingen kan tvinga mer men Ni kanske vaknar upp en dag, och då kan de vara försent!

Kanske kan jag inspirera LITE till en väg in i köket
https://instagram.com/frokenloo/

Imorse planerade jag kommande veckas mat,

För jag anser att se över vad som hamnar på tallriken är bland det lättaste man kan göra, för sitt eget mående!

Har även förberett morgondagens middag

Då det blir
Broccoli och svampfräs samt vitlökspicklad hyvlad morot med gojibär som kommer serveras till Rå-korv (till Putte) och rödcurry marinerad tofu (till mig)

Lördagens middagstallrik är redan ihop plockad av rester,

Står väl inplastad, då jag har ett 12,5 timme´s arbetspass på lördag

Ska även hacka ihop söndagens middag, när kvällens gryta puttrar på spisen

Då det blir en
Grönsaks och laxomelett

Nej, det är aldrig ens fel att två träter, lika lite som att man kan peka ut en enda orsak till den hotande folkhälsan!

Kommentera

Etikettmoln

