Vikten av Hälsan

Morgonskimmer

Ja, det var en brinnande himmel som mötte mig denna morgon då jag var ute. Det slog mig att naturens skådespel har sin charm även i storstan, fast ingenting slår naturen där hemma i Hälsingland, där även rofylldheten blandas in, för dundrande lastbilar och bilköer ger ingen ro precis men morgonstund har guld i mun, och sjusovarna går miste om en hel del kan jag konstatera.

Dessutom blir man väldigt produktiv av att vakna till där ute, tankarna klarnar och dagens planer kanske läggs ihop.

Får ju underbart besök imorgon, sportlovsfirande systerson. Så för att kunna få ut så mycket som möjligt av tiden med honom så har jag förberett och planerat åtminstone morgondagens mat, och mellis, nu på morgonen.

Lunchen blir lite Asien-inspirerad

Äppel och mangochutney överbakad vitling som serveras med varm spenatsallad, kokt morot, kokt broccoli, algsallad, till mig o Putte, Rasmus får spagetti istället för alger till sin fisk.

Middagen kommer ha tex-mex tema

Spiskumminfrästa grönsaker, paprikakryddad potatis, guacamole, salsa, hummus
Till det serveras det heta köttfärsburgare/bönburgare som läggs i bröd/salladsblad

Dessutom så kanske Rasmus vill ha lite gott, det är ju ändå sportlov

Fryst banan med Chokladjordnötssmör, de Gojibollar jag gjorde i lördags, lite frukt. Perfekt att stoppa i väskan då vi ska iväg till Aquaria imorgon eftermiddag.

Svårare än så behöver det inte vara att fixa ett gott (och nyttigt) mellis till ungarna i sportlovstider.
Servera fruktsalladen med kesella/yoghurt. Toppa med lite nötter (om barnen tål det), torkad frukt. Blanda ut kesellan med lite vaniljpulver, strö på lite kanel.

Som sagt man kan bli väldigt produktiv om man vaknar till med frisk luft i lungorna!

Och sportlovsmat kan vara så mycket annat än det butikerna tycker ska stå på bordet dessa tider!

Visst kanske man vill göra annat då man är ledig, än att laga mat men varför inte ta själva matlagningen som en sportlovsaktivitet i sig?

Jag och Rasmus kommer nog pyssla lite i köket även fast jag förberett morgondagens mat, det är ju faktiskt en onsdag också. Dessutom ska han få följa med moster att handla, bara det kan man ju göra till något spännande, bara man har lite fantasi!

Behöver Du lite inspiration och få igång din fantasi i köket?

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

