Vikten av Hälsan

Bildresultat för leva ohälsosamt

Fick upp en artikel här på nätet om kost som skulle verka förebyggande mot diabetes typ 2. För mig var det inget nytt, och nog inte för allmänheten heller.

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=2/15/2015&art=1723&tem=3

Men alla dessa listor med råvaror som vi bör äta (och undvika) leder de någonstans egentligen. För vad säger de egentligen? Det är bara uppstaplat en massa bra råvaror men sen då?

Ja vissa tidningar bjuder ju på några recept men om personerna inte känner sig trygga i vare sig köket eller bland butikens hyllor är dessa listor näst intill verkningslösa. Att ta med sig listan som en handlingslista och sen förvirrat försöka hitta allt o sen tillaga det, och lära sig tycka om det, det får individen göra själv.

Bildresultat för handla mat

Visst min blogg är väl nästan lika dan med mina bilder men jag försöker förklara/inspirera med både bilder och ord så att någon kanske lyckas våga sig in i köket och nya vrår i butiken.

Bildresultat för inte kunna laga mat

Ni som följt min blogg en längre tid, vet ju att jag har en vision om att få stå i någon läcker butik med bra utbud (och klok chef, som förstår hur det kan ge mer försäljning) och vägleda kunderna bland hyllor och diskar. Jag vet att det finns kloka butikschefer där ute som har insett hur ohälsan ökar i landet, och vill göra sitt för att förbättra den, på lustfyllda sätt.

Kanske kan de ”boka” upp mig privat, där i butiken, och jag verkligen ser hur de handlar i vanliga fall, och gör små byten. Visa att det inte är krångligt att laga mat. Och att man kan använda samma ingredienser på olika sätt, samt att låta nya råvaror hitta ned i vagnen, tillsammans med råd om hur man tillagar dem.

Det gäller ju ofta om att våga, vilja förändra.

Och för att våga vissa saker i livet, kan man behöva personligt stöd. Om det så är att klappa en orm, flyga, gå till tandläkaren, börja träna, eller göra en förändring i kosten.

Bildresultat för ohälsosam mat

Så den lista som fanns i artikeln, var bara en i mängden. För vad säger detta till den som ligger i riskzonen för diabetes egentligen?

”Ät Fem portioner grönsaker per dag. Dessa bör utgöra basen i din diet. Ät till exempel broccoli, sparris, spenat, grönkål, vitkål, bok choy, blomkål och romansallat…  Ät Frön som pumpa, solros och sesamfrön innehåller mycket fibrer, protein, vitaminer och mineraler… Ät Hela sojaprodukter inklusive tempeh, tofu och miso…”

Jo att detta ska ingå i kosten men inte HUR personen ska få in det i livet! Att äta tofu/temphe rakt av kanske inte är så lockande. Och att äta grönsakerna rakt av kan ju få vem som helst avskräckt.

Nej det ska vara enkelt och lockande redan från början!

Innan jag hamnar i butiken/bokhyllan/i tv-rutan för att inspirera Er så får min blogg och mitt instagramkonto räcka
http://instagram.com/frokenloo

Ja, apråpå prova nya saker och tofu så hittade jag något nytt och spännande idag då jag besökte en thai-butik för att köpa vanlig tofu

Tofublad, som man tydligen kan fylla.

Så ikväll blir det

Tofurullar som jag fyller med lite algsallad, som jag gjort till dagens lunch, som serveras med ingefärsgrönsaker som blandas med wasabiruccola och jag kommer även strö över lite gojibär som bryter ingefärans hetta.
Putte får paprika och halloumi fyllda lövbiffsrullar

Och samtidigt som jag förberedde dagens middag så hyvlade jag morgondagens rotfruktspasta

Det var resterna av de grönsaker jag hyvlade som jag strimlade till middagen.
Rotfrukter två måltider i rad med andra ord, men med olika tillagningssätt!

Och snart kommer vårt lunchbesök

Och som Ni kunde läsa i gårdagens inlägg var det en hel del kålsorter.
Allt tillagat på olika sätt!
Utgår man från grönsaker, tillagar dem på olika sätt, blir aldrig måltiderna enformiga och tråkiga!

Kommentera

Etikettmoln

