Vikten av Hälsan

Vad drömmer Du om?

Slog upp ögonen imorse och tassade upp, slog på kaffebryggaren samtidigt som nyhetsmorgon började rulla på tv´n. Jag har ju en dröm, att jag någon gång ska stå där på morgonen då andra dricker sitt morgonkaffe, och inspirera dem till grönare mat.

Idag var det inte ens någon kokboksförfattare eller kock som stod där, nej nej, det var ”bara” två kändisbarn med ett matlagning som intresse och många följare på Instagram. Syskonen Wahlgren/Ingrosso! Självklart är de också beroende av att äta och att laga mat ska ju vara lustfyllt och roligt precis som dom säger, och garanterat så går de i mammas fotspår även där, matlagningsprogram och kokböcker. Anar Ni ett sting av avundsjuka, så anar Ni rätt.

Aja, sluta drömma, det gör jag inte, för EN dag hoppas jag att jag också står där. Drömmar måste man ju ha, hur skulle man annars kunna leva? Man kan inte uppleva alla drömmar, men man ska alltid sträva mot att förverkliga dem.

En dröm jag hade, var ju att en dag våga hoppa, att förändra den situation jag var i, som slet på mig, mer än jag egentligen förstod då men då jag ser tillbaka och pratar om det så blir det mer och mer uppenbart hur mycket det sliter på en att hela tiden motarbeta det man egentligen står för och att inte lyssna på kroppen. Men den drömmen är ju förverkligad nu, jag vågade hoppa efter många års feghet och tvekande. Fler drömmar har jag.

Kan ju inte släppa drömmen om mitt hälsohem, det går bara inte. Den ligger där i bakhuvudet och gror hela tiden! Sen har vi ju drömmen om Paul Svensson, att få laga mat med honom, en stor inspirationskälla till min egen matlagning. Hur han använder grönsaker, tillagar dem med sådan varsamhet och kärlek, med tanke på både smak, utseende och miljö. Och drömmen om mat i tv då… Att inspirera och vägleda andra till grön och härlig mat via tv-rutan. Läste en intressant artikel som Köttfri-Måndag ambassadören Jonas Paulsson skrivit;

Mailade ju SVT, och alla andra kanaler i höstas, samtidigt som jag kontaktade Peter Wahlbeck, angående detta, då Peter skrivit en artikel i Aftonbladet om hur tv-kockar inte lagade någon vegetarisk mat utan att det var KÖTT i massor. Tyvärr skrev ju SVT att det inte låg i tiden, och ungefär de samma fick jag till svar från de andra kanalerna också. Men nu kanske det kan hända något, Malou Von Sivers hade ju ett tema i vintras i hennes Efter tio om vegetarisk mat, så det borde ju vända. Fast blir det tv, så är det ju någon kändis som kommer stå där, och då hoppas jag att det blir någon som KAN laga mat, och vet vad vegetarisk mat är! Inte bara plocka bort köttet! Men även kunna inspirera alla till att få in mer grönt på tallriken, om man vill fortsätta äta sin fisk/kött.

Jag tror att ska svenskarna våga prova vegetarisk mat, måste de först börja lära sig tillaga och äta mer grönsaker. Dock är det ju mina åsikter. Putte blir mer och mer nyfiken på vegetarisk mat, i höstas överraskade han ju med att vilja gå på Hermans att äta vegetarisk buffé, och nu börjar han smaka mer och mer på mina tofurätter.

Men det behövs verkligen inspiration till mer grönt där ute, helt klart! Det finns ju så mycket gott man kan göra med det som ligger ute i butikerna, bara man vågar, och att man tar sig tid.

Var ju ledig idag, och hade ju lunchbesök, så det bjöds på en del gröna tillbehör och Skrei-torsk.


Fruktig pakchoi-sallad
Het svamp med äpple o broccoli
Vitkålssallad med apelsin
Linssallad med hetta
Ingefärspicklade gulbetor
Syrlig blomkål
Algsallad med morot och vitlök
Mina olika sorters rostade frön
Skrei-torsk med citron, gräslök och lök
Heta kikärtor
Papayasalsa
Wookade grönsaker med banan, gröna bönor och mandel

”Wookade” dem i ugnen, kryddade med soja, mango chutney och jerk-krydda(går lika bra med annan het krydda)

Vi hade en del intressanta diskussioner idag under vår lunch, det här med vad man får för pengarna då man ska handla mat. Min vän sa att, ”Shit sen jag flyttade själv inser jag vad MYCKET jag kan få om jag handlar mat i butik kontra att handla färdigt från McDonalds/MAX. Handla för typ 70 spänn på Donken och äta, inom en timme var jag hungrig IGEN och handlade mer. Vips hade det gått över 100 kronor och kroppen var ju inte ens nöjd! För 100 kronor får jag massor av mat om jag bara lagar själv!”

Klokt och mycket riktig insikt!

Samma sak kan folk säga till mig ”Fan vad dyrt o luncha på Ecobaren!” Till svar får dom oftast ””Du får det du betalar för! BRA MAT!”A men en lunch för 69:- kontra en lunch för 125:- det är stor skillnad!” Fortfarande ”Du får det du betalar för, och du är/mår som Du äter!”.

Men jag kan inte tvinga någon att pilla i sig ärtor och savojkål, dock kan jag försöka inspirera andra till att våga. Och jag tror att det var en inspirerad tjej som lämnade lunchbordet idag, vilket tyder på att jag lyckades med det jag vill.

Vi lämnade ju en hel del rester där vi lunchbordet


Men det gör ingenting, kan visserligen behöva ändra något i veckans matplanering

Om så blir fallet så ligger jag riktigt bra till med förberedelser, annars används de gröna tillbehören som just, tillbehör till veckans mat. Fisken som blev kvar äts då i alla fall på tisdag, utökad med garvad lax.

För när jag förberedde kvällens Grönkålspytt hackade jag grönsakerna till måndagens Vegetariska gryta och tisdagens Senapsrostade spetskål.


Kvällens middag blir som sagt, Grönkålspytt med halstrad gravad lax, enkel stekt ägg och äppel/vitlöksröra.
Perfekt med sådana här pytter, snabbt att fixa, lätt att variera. En favorit som Putte har är då man tar något rökt kött och smular över lite ädelost.

Ja, jag drömmer om att inspirera andra till ett piggare och friskare liv med en grönare tallrik framför sig!
Och jag stödjer verkligen Expressen/GT´s Godisstopp

Så idag då jag instagrammade dagens ”mellis”bild så blev ju ”hashtaggen” #Godisstopp

Att våga använda fantasin då man lagar mat gör att det blir mycket roligare att både laga o äta. Dagens mellanmål blev;
Exotisk fruktsallad (serverad i papayaskal) med mandel/saffranskakor och limekesella.

Mandel/Saffranskakor
1 dl hackad mandel
0,5 gram saffran
1 ägg
1/3 banan

Mosa bananen, blanda i ägget och saffranet. Vispa upp det lite, vänd sedan ned mandeln.
Klicka ut på ett bakplåtspapper.
Grädda i 5-7 minuter på 200 grader.

Limekesella
250 g Kesella
Rivet limeskal från 1 lime
Pressad lime från 1/2 lime

Så vad drömmer Du om?
För jag hoppas att Du har drömmar!

Kanske har jag lyckats förverkliga en del av min dröm just nu, att inspirera fler!
Dels att våga lyssna på kroppen, och dess signaler, och kanske att våga svänga ihop något nytt och grönt i köket kommande vecka!

http://instagram.com/frokenloo

Visst jag, jag lovade ju några instagramföljare att ge dem svar på Dagens bildfråga;

Och svaret;
Det är en Guanabana kan även gå under namnet Taggannona

Kommentera

Etikettmoln

