Vikten av Hälsan

Igår hände det IGEN! Det börjar bli en vana, att sätta sig på tunnelbanan och LE! Trots 1 timmars fullrulle arbetspass där man bara han tänka en tanke så kom nästa beställning, lagom stressigt flow av underbara gäster. Eftersom man flyter runt både i och utanför köket möter man ju matgästerna också. Vilket är helt underbart, ja inte bara matgästerna utan alla andra som jobbar på Centralbadet. Och jag kan inte annat än att LE!

Veckans luncher på Ecobaren (serveras tillochmed söndag kl.17)

Paprikasoppa med riven haullomi o poppade pumpafrön.
Rawfoodtallrik m. satay”nudlar” (Rättika och sötpotatis).
Kyckling m dragonsås o basmatiris
.

Om det så ”bara” är nyhetens behag tänker jag tillåta mig att NJUTA av att befinna mig på jobbet, bli sedd och hörd. Mina tankar, idéer och funderingar, de tas in, av både de närmaste kollegorna och av Centralbadets ägare. Att jag bedriver denna blogg, är aktiv på andra sociala medier, och mitt stora intresse för mat och hälsa är tydligen väldigt intressant för dem. Ja, att jobba där och inte ha visst hälsointresse, då kanske man hamnat lite fel. När jag talar om vart jag befunnit mig i 10 år får jag ofta höra ”VAD gjorde DU där så länge? Lite fel plats för dig! Men nu har Du hittat rätt va?” Ja, jag är på rätt plats. Jag känner det i hjärtat, kanske finns det utvecklingsmöjligheter där.

Dessutom kommer det ju så mycket nya idéer i mitt huvud, som jag tar med mig hem till köket. Små smakkombinationer, eller nya råvaror. Ta bara det där med alger, och att Putte nu efterfrågar fler sallader med alger är bara kul.

Har varit ledig idag (och så även imorgon). Men började dagen med att ta en tur in till Centralbadet för lite ompyssling hos vår egen Barberare/Frisör, hade riktigt rufstufs hår då jag åkte

Lite mindre rufstufs då man kom hem


Sjukt nöjd i alla fall! Fick ju dessutom en dos ”Må-bra feeling” från Centralbadet med. Får se om det blir en tur dit imorgon med för o fixa brynen hos Verona.

Blev lite lunch fix sen innan Putte kom hem med hungrig mage
Och det blev;


Svartkål/rökt lax fylld Bergtunga som serverades med råstekta rotfrukter. En rödkålssallad och en äppel”chutney”.

(Kokade två söta svenska äpplen mjukt tillsammans med en bit ingefära. Mixade det sedan med ytterst lite salt och lite äppelcidervinäger)

Efter mitt eget träningspass såhär på sen eftermiddag så var jag fylld med energi och bara löpte amook i köket
Med mitt kökspyssel!

Har ju ändå planerat veckan

Så då jag ändå skulle förbereda middagen

Kikärtsbiffar åker in i ugnen,då Putte kommer hem, tillsammans med brysselkål o blomkål som senapsrostas. Till det blir det även en Apelsinsallad. Putte får kyckling som fanns i frysen!

Kunde jag ju förbereda resten av veckan med
Morgondagens lunch;


Tomat och lökfylld lax som kommer serveras med en varm broccolisallad och hummus!
Fräser broccoli med svamp, lök och citron. Sedan vänder jag ned edamebönor, soltorkade tomater och delade oliver

För imorgon middag


Picklade jag diverse rotfrukter (Gulbeta, palsternacka, rotselleri och morot) med örter som får stå och dra över natten. Dessa serveras med lammbiffar och stekt tofu

Sen tog jag dessa ingredienser tills torsdagens sena middag

Och gjorde en


Rödcurry marinerad sallad som toppas med banan då jag lägger upp den på tallrikar tillsammans med halstrad lax och curry rostade solrosfrön!

För på fredag så blir det ju

En tex-mexinspirerad panna med heta bönor


Kommer göra guacamolen imorgon eller på torsdag innan jobbet som den ska serveras med.
Kommer toppa pannan med tamrisoja ”poppade/rostade” pumpafrön

Eventuellt så kommer jag även slänga i lite skivad banan då jag har en del bananer som börjar bli lite övermogna i frukt skålen. Är ju faktiskt riktigt gott att wooka/steka bananer, eller ha det i sallader.

Annars kan man ju göra så som jag har gjort inför morgondagens mellanmål

Bita ned dem, och lägga dem i frysen, och mixa dem till glass sedan.
Imorgon blir det bananglass med rawcacao, stekt ananas med hackad mandel, apelsin/blåbärssallad med vaniljpulver och det hela serveras med kesella!

Ja både torsdagens och fredagens middagar ska ju toppas med lite krispigt och det är ju inte svårt att göra själv, i Gävle hade jag ju min lilla butik där jag köpte olika sorters salta pumpafrön men här har jag inte lika nära till sådana butiker. Så då har jag tagit lite idéer från jobbet och poppat och rostat själv ikväll!

Jerk-kryddade och currykryddade solrosfrön

Tamarisoja poppade/rostade pumpafrön

Eftersom jag inte kan äta nötter (förutom kokos och mandel) är frön ett toppen alternativ för mig för att få mig nyttigheter och få lite krisp på maten/som tilltugg! Eller ha i bars/bollar…

Som Ni ser är det en hel del ”samma” ingredienser i veckans mat men så olika smaker och tillagningssätt!
Gör man så, blir det ingen större kostnad att äta grönt alla veckans dagar, och dessutom inte enformigt!

Vad säger Ni, har Ni fått någon inspiration till att ta en ny väg i butiken nästa gång?
Jag hoppas att jag når ut med något i alla fall!

Håll koll på Instagram också, om det bara behövs mer inspiration/tips på vad som kan ställas på bordet till middag!
http://instagram.com/frokenloo

Eller ibland dyker det ju upp något som kan fixas till lite snabbt då sötsuget sätter in

För jag läste något VÄLDIGT BRA idag, http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/frida-boisen-nu-borjar-godisstopp/

Jag kommer göra allt för att inspirera med alternativ på Instagram, räkna med det!!!

Kommentera

Etikettmoln

