Vikten av Hälsan

ÄNTLIGEN!

Ja, men det var väl på tiden att även Jag, (och Putte) fick oss en titel!
Kanske har vi ”Flexitarian” eller något liknande redan men nu, hörrni har jag hittat det
Jag hörde det idag då jag var ute med lite mattallrikar till några gäster.

Blev nyfiken på vad de pratade om och googlade lite
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Foodie&prev=search
Jag/Vi är en Foodie(sar).

Och om man läser förklaringen så är det ju verkligen så!
”En foodie är en gourmet , eller en person som har en ivrig eller raffinerat intresse för mat och alkoholhaltiga drycker. En foodie söker nya matupplevelser som en hobby snarare än att bara äta ur bekvämlighet eller svält.

Håller Ni med, om att Jag/Vi är Foodies?

Om Inte kanske detta kan ändra Er uppfattning;
Kommande veckas matsedel

Blir inte handling för ens på onsdag kväll men har en hel del kvar hemma så gick igenom innehållet i grönsakslådan och skrev efter den. En salig blandning av smaker men använder ju mycket samma grönsaker med olika tillagningssätt.

Det samma har jag ju gjort denna vecka, har inte helt och hållet hållit mig till matsedeln jag skrev men så gott som, har tvistat lite och så.

Lördagen bestod ju av 12,5 timmes arbete och jag hade ju förberett lite olika


En alg/svampsallad, vitkålssallad med alger och morötter samt en rödkålssallad
Som jag plockade ihop en härlig tallrik av


Som blev en härlig vegetarisk måltid med tofu!

Tills ikväll hade jag förberett

Blancherade rotfrukter som sedan skulle vändas ned i chilifräst svartkål och serveras med en linssallad med curry samt en äppel”chutney” med ingefära. Och temphe.

Men istället så hittade jag en tomatröra i kylen

Och hyvlade lite rotfrukter, skar lite svamp som blandades där i, tvistade till linserna och temphen till en sallad med banan, äpple och purjolök som serverades till.

Är ju faktiskt Internationella vegetariska dagen idag!
Och imorgon Köttfri måndag!

Och imorgon, ja då har jag lyckats få ihop en läcker vegetarisk tallrik igen, av rester

Som toppas med resterande av temphen som ligger i en sojamarinad över natten

Och Nu kanske Ni undrar vad som hände med de grönsaker jag förberett för kvällen, ja de äts ju till lunch på tisdag!

Så, Vad säger Ni…
Foodie eller Ej?

http://instagram.com/frokenloo

Kommentera

Etikettmoln

