Vikten av Hälsan

Det hade kunnat vara jag!

Snart är det dags för nya säsongen av Biggest Looser… Som vanligt kommer det att väcka tankar och känslor till liv. Det hade kunnat varit jag, om jag INTE tagit tag i min hälsa där och då…

Hade nog vikten tickat för på tre-siffrigt… Jag var inte långt därifrån

Det var svett och tårar men så värt det!

Men jag tog mig därifrån! Och vill inspirera andra att göra det samma!
Utan mirakelkurer och liknande!

Med läcker nyttig mat, som smakar gott!

Mitt förra inlägg om ”min detox” fick rätt bra genomslag med en del heja rop och önskemål om MER!

Mer av vad då? Fröken Loo´s inspiration och tips, tydligen. Men jag varande dem, att trycker man på min startknapp så är risken att det inte finns något stopp.

Har gått igenom veckans reklamblad och spanat in vad som finns att handla till bra priser, citrus och kiwi i massor. Så att boosta immunförsvaret med c-vitamin borde inte var något problem. För Er som har juciepressar kan Ni ju passa på att att njuta av en färskpressad juice till frukost istället för de koncentrat som säljs.

Fick med mig 5 olika sorters citrusfrukter hem idag. En av dem, odlas BARA på Jamica! Den kommer intas i tystnad med full njutning!

Gör en läcker apelsinsallad med både blodapelsin och vanlig apelsin. Varva dem med granatäppelkärnor (som också är i säsong just nu). Eko-bananer börjar få riktigt bra priser nu, och blanda skivad banan med raw-cacao och kokos är en riktigt hit, som passar till den syrliga apelsinen. Toppar man med krämig proteinrik kesella (som man kan smaksätta med lite äkta vaniljpulver) är mellanmålet, eller för all del efterrätten hemma.

Eko-bananer är något jag alltid köper, aldrig ”vanliga ful” bananer. Tack och lov har butikerna börjat fatta risken med vanliga bananer och på många håll här i storstan själs fulbananerna till dyrare pris!!!

Något jag gjorde med banan i lördags till Putte som var lite småsugen på sött då vi kom hem efter en eftermiddagsprommis var detta;

Varma bananer som jag fyllde med jordnötssmör blandat med raw cacao, toppade med kokos! Serverades med kesella smaksatt med hallon och garnerades med granatäpple.

Och eftersom kokos är en nöt, med mycket fett, finns det risk med att den härsknar (som alla andra nötter man öppnar förpackningarna på. Och härskna nötter kan man bli DUNDER sjuk av!!!) så ville jag göra upp den påsen som varit öppnad i drygt en månad så idag ställde jag till med ”storbak” och överraskade Putte då han kom hem för mellanmål mellan sina PT-klienter!

Gjorde en smet, som sedan blev två sorters ”kakor”

Kokoskakor och choklad/kokosbollar!

150 G Nötter
0,5 Dl Gula russin
1,5 Dl kokos

Blötlägg nötter och russin i ca 1-2 timmar.
Häll bort vattnet och mixa till en smet.

Tillsätt kokoset och rör runt.

Dela upp smeten i två bunkar
Den ena smaksätter du med
En ”udd” vaniljpulver
Och vänder i en äggvita

Sätt ugnen på 200 grader och forma smeten till runda små kakor
Grädda i ca 5-7 minuter beroende på strl på kakorna.

Den andra smeten smaksätter du med
2 msk kallt kaffe
1 Msk raw caco
1 Tsk jordnötssmör

Rulla denna smet till bollar

Och poff så har Ni gofika sprängfyllda med energi men BRA energi!

Övrigt då, förutom bananer och apelsiner så var det morötter, betor, lök, vitkål som erbjöds. Sådant som jag tipsade om i förra inlägget. Men hittade ett LIDL på min promenad idag och jag smet in (brukar ALDRIG besöka den butiken) och fann härliga erbjudanden på bl.a. avokado, broccoli, romansallad, palsternacka och svamp.

Romansallad är en favorit, både att strimla och ha som bas till olika blandsallader men även att fylla med härliga röror istället för tortillabröd.

Broccoli är ju gudarnas grönsak, bara kokt broccoli är en toppen ingrediens på tallriken men kan bli tråkigt i längden.

Idag rostade jag broccoli, brysselkål och vitkål med tamarisoja och vitlök till lunch. Underbar komobination.


Även en tomat/svamp/paprikasalsa frästes snabbt ihop
Det serverades till en ostfylld kyckling och en sojamarinerad (samma som på broccoliblandningen) temphe!

Något annat som är riktigt gott det är att fräsa broccoli och svamp med rivet citronskal och saften från citronen, samt rejält med persilja.
Blanda broccoli med rostade solrosfrön och chiliflagor är ett gott tillbehör, både varmt och kallt. Och Ni, släng INTE broccolistammen. Antingen hyvlar Ni den som ”pasta” eller strimlar den och har i wook.

Avokado är ju en favorit som jag ALLTID har hemma, nyttigt fett, mättande, vackert, nyttigt och fasansfullt gott. Övermogen kan den mixas med vitlök och chili till en guacamole. Annars kan den mixas med rawcacao, göra en mousse, toppa med hallon och lite hackad mandel.

Palsternackor är ju som morot och andra rotfrukter, väldigt användbar. Rostad, blancherad, hyvlad till ”pasta”. Rostad med citron och vitlök för att sedan mixas med lite olivolja till en läcker puré. Eller så kokar man den, mixar till en puré och blandar i dill. Istället för mos, till stekt fisk.

Svamp är ju väldigt användbart till mycket. Fick tag på både stora och små champinjoner, de större kan man ju fylla med diverse röror och gratinera i ugnen. En favorit jag har är frästa champinjoner som blandas med olika sorters lök, spenat och soltorkade tomater. Är man riktigt hungrig och vill ha mat snabbt knäcker man 3 ägg och häller över i stekpannan så är hela måltiden klar på en gång i form av en omelett! Extra lyx blir det om man toppar med lite lax.

Imorgon blir det

Svamp och löksallad som sedan blandas med en krämig avokado, apelsin och ingefärsmarinerad morot/broccoli/gulbeta till lunch. Jag steker en lax med chili och Putte önskade en härlig köttbit som vi ska handla imorgon.

Så kanske kan detta locka Er till några nya vägar i butiken denna vecka!

Jag fann något i grönsaksdisken idag

Men jag köpte den INTE, 219:-/KG. Tillochmed jag har en gräns på vad saker och ting får kosta
Även om jag blev nyfiken på denna variant av
Butternutpumpa!

Ja, och ikväll har jag tagit hand om de rivna rotsaker jag förberedde i söndags, som skulle bli;


Rotsaksrösti. Dessutom blir det en fruktig sallad, lätt kokta grönsaker. Bräckt salami/skinka och fiskbiffar(som är gjorda på fisk som blev kvar i helgen) serveras till och toppas med en läcker linspuré.

Linspuré är så lätt att göra, koka en rejäl sats med linser, en del gör du en härlig linssallad på med t.ex. svamp, lök och äpple, en god vinäger. En del av linserna mixar du med lite örter, vitlök och en skvätt god olja. Perfekt att ha som tillbehör/sås.

Som sagt, det hade kunnat vara jag som stod där i dagens premiäravsnitt av Biggest Loser men nu sitter jag här med datorn i knäet och försöker Nå ut med mitt budskap om hur kosten påverkar kroppen och hur man med enkla medel kan få en härligare måltidsupplevelse!

Följ mig gärna på Instagram för daglig inspiration!

http://instagram.com/frokenloo

Eller så lämnar Ni en liten kommentar så kanske det är i Ditt kök jag en dag står och vägleder!

Kommentarer till: "Det hade kunnat vara jag!" (1)

  1. Bananen är ju dagens bästa tips!!!

Kommentera

Etikettmoln

