Vikten av Hälsan

Frökens Detox

Nej Nej, inga drinkar. Jag är mer av ”Eat your Greens”. Fast visst i farten kan en grön drink sitta fint, bättre en grön drink i handen för att pigga upp en trött eftermiddag än en sockerstinn cola och en chokladbit! Upptaget i kroppen av nyttigheterna i drinken blir ju optimalt, men tyvärr kan hungerkänslan kvarstå då fibrerna som mättar är sönder pressade.

Men som sagt, bättre en grönsaksdrink än inga grönsaker alls!

Fick en fråga från en barndomsvän i veckan;

VART FÅR DU ALLA IDÉER IFRÅN?!
Jag vill ju också kunna laga allt det där, för jag behöver mer grönt efter en ”tung” tid med
jul och födelsedagar!

Hon var ute efter en ”detox” sa hon, fast med bra mat!
Helt i min linje med andra ord. Hon tyckte att allt jag skriver ser så lockande ut
men ”HUR GÖR DU KATRINE?!”

Hur jag gör?
Jag bara gör, inspirationen kommer bara. Kan gå i butiken, eller bara vara ute o gå
så kommer idéerna till mig om vad jag kan göra med det jag har hemma.
Kanske äter något, eller ser något på tv, gör min egen variant.

Nu när vi kom hem från Jamaica tog jag en hel del idéer (och ingredienser) med mig hem
som jag förvaltat i köket.

Bl.a. att börja använda mer banan i maten. Hårt stekta bananer med rostad vitkål och kokos
tillsammans med en härlig chutney eller en stark senap (då utan kokos och med gröna ärtor istället)

Jag tar ju grönsakerna jag har hemma, handlar det butikerna erbjuder. Låter oftast något nytt följa med hem.
Om det inte är en ny grönsak eller frukt så en ny smaksättning eller blandning.

Allt handlar om att våga prova. Att experimentera i köket och våga misslyckas.

Får man in fler grönsaker i köket så blir matvanorna bättre, det blir inte enformigt.

För man kan använda samma grönsak till så mycket olika, som jag gjorde idag då jag rev

Polkabeta, gulbeta, palsternacka, rotselleri och kålrot.

Det räckte till kvällens rotfruktsgratäng, tisdagens rotsaksrösti samt att jag blandade ned en del tillsammans med
tärnad apelsin i gröna blad.

Samma sak igår, har ju fått smak för alger på jobbet nu, och då vi hade varit och tränat igår förmiddag tog vi en tur runt på söder, hamnade på Goodstore där vi handlade en del, bl.a. alger som vi skulle ha till gårdagens middag


Två sorters alger, salta hampa frön, tamarisoja, temphe och tofu med mungbönor

Fick en kommentar på Facebook att det var en spännande blandning som skulle bli vår middag


Alger, lax o grönsaker i en fin kombo med tamrisoja, vitlök och ingefära!

 

Men egentligen var den inte så spännande utan helt vanliga smaker de använder i det asiatiska köket. Fast för en ”vanlig” svensk så kanske det ser udda ut.

Dagens lunch var då mer ”utstickande” med sitt Jamaicanska innehåll.


Ugnsstekt vitling med jamaicansk curry som serveras med En vitkålssallad med banan och ärtor smaksatt med jamaicansk senap och ett läckert grönsaksfräs med den Jamaicanska frukten ackee

Ser ut som äggröra men smakar inte alls så, tyvärr har jag inte hittat den i Sverige så nästa tur till Jamaica blir det några burkar Ackee i resväskan för det är så gott

Så egentligen är det inte så konstiga saker jag använder, jag handlar det mesta i vanliga butiker, sen när det är dags att planera veckans mat så öppnar jag kyl och frys, skriver där efter.


Detta är kommande veckas mat!
Har Ni planerat Er?

Går igenom reklamen, kompletterar med veckans erbjudanden. Sen kan det bli något besök på någon speciell butik/deli för lite udda tillbehör men utgångspunkten är och ska vara enkel.

Som dagens middag

Rotsaksgratängen med de rivna rotfrukterna, serveras till rökt lax, en linssallad och kokta grönsaker!
Rotsaksgratängen/lådan görs som en ”omelett” och kryddas med pepparrot och purjolök.

Och imorgon har jag ett sent jobbpass så tills dess har jag tagit reda på både algsallad från igår, grönsaksfräs och vitkålssallad från idag samt lite röror från fredagens fredagsmys-plock!

Och gjort en varsin läcker salladstallrik, min med tofu och Putte´s med köttfärslimpa
Rester kan bli något nytt och gott!

Så Madde, jag vet att Du (och Ni andra) fixar att få till grönare måltider bara Ni vågar prova!

Ta säsongens grönsaker och frukter
Vitkål
Morot
Lök
Betor
Apelsiner

Vitkålen kan rostas, wookas, strimlas till sallad, koka med i soppor och grytor
Senap, pepparrot, vitlök och ingefära passar ypperligt till vitkål
Moroten kan grov rivas, blanda med ägg och stekas. Den kan rivas och blandas med apelsin till en läcker sallad (passar bra att blanda i vitkål där med). Rostade morötter med ingefära och gräslök, den blandningen kan även puréeas. Hyvla morot marinera med vinäger och en god currypasta, ha istället för nudlar/pasta. Betor kan blancheras, rivas, rostas, snabb picklas.
Lök är ju en ovärderlig smaksättare.

Har man bara dessa hemma, är variationerna OÄNDLIGA!

Undvik, isberg, gurka, tomat, paprika denna årstid.
Paprika kan köpas om det det är bra pris (undvik paprika-mixer, kolla ALLTID kilopriset) men de övriga grönsakerna är dyra, smak och innehållslösa!

Så ut i butiken, var nyfiken, bli medveten, kolla priser!

Så vips har Ni en grön härlig tallrik framför er!

Räcker inte denna inspiration?

Kolla in mitt instagramkonto

http://instagram.com/frokenloo

Eller så får Ni höra av Er så kanske jag kan följa med just Dig ut i butiken och hem till Ditt kök och hjälpa Dig på traven!

Kommentera

Etikettmoln

