Vikten av Hälsan

Snacka om helt ny start!

Nya året och storstadslivet har börjat, i måndags kväll kom vi ner efter MYCKET strul, men efter att ha blivit räddad av änglar som ställde upp att bära möbler och köra hela vägen ifrån Gävle till Stockholm, planerade om sina kvällar och kom till undsättning för att Vi skulle få komma in i lägenheten.

Så nu är Gävle lämnat bakom oss, mycket är det som jag har lämnat där, som jag inte vill ha med att göra längre. Sådant som sårat och gjort mig illa men visst 14 år i staden, har satt sina spår. Har fortfarande svårt att säga ”Gävle” istället för ”hem”. Men detta är vårt hem nu. Lägenheten börjar komma i sin ordning. En del pyssel och små saker kvar att handla, sen ska vi se över fondväggar och liknande fast jag vet inte, lägenheten är vit men då alla möbler kommit på sin plats så får vi se.

Har lite svårt med tempot, har svårt att åka tunnelbana om morgarna. Jag är ju van att gå till jobbet. Blir åksjuk. Fast att inspektera alla människor sådär, på tunnelbanan är ju lite roligt. Förstår inte varför man springer till tunnelbanan då man bara ska till stationer som alla linjer stannar vid.

Stockholmarna skulle verkligen lära sig stressa ned, (eller det gäller ju alla svenskar egentligen).

Sen något annat jag verkligen är ovan vid är att vakna upp, och nästintill slänga sig upp ur sängen. Skynda Skynda, nej jag är inte sen. Jag LÄNGTAR efter att få komma till jobbet. Okej, det har gått två arbetsdagar men känslan i maggropen, i hjärtat. Möta gästerna på centralbadet, möta cheferna, de anställda. Mina arbetskamrater i köket. Lägga upp maten, göra maten.

Jag kan inte beskriva hur det känns. Det är ju verkligen en ovan känsla ska jag säga. Men det är väl så det ska vara, jag är inte någon längre, äntligen är jag Katrine ”Fröken” Loo, jag får göra sådant jag står för.

Till och med kaffet smakar gudomligt.

Jag tänker på ett Veckobrev som Olof Röhlander skrev förra året med en mening som typ löd Om morgonkaffet inte smakar gott, är det ett tecken på att Du är på fel plats”

Jag kan med högt huvud och stolt hållning säga att maten på Ecobaren är mat som gör gott för människan och miljön.

Hela Centralbadet andas Hälsa! Inifrån och ut! Så viktigt i dagens samhälle!
http://www.centralbadet.se/

Fast drömmen lever kvar, mitt hälsohem, där i hälsingeskogarna, vid havet. Jag inser för varje dag som går hur viktigt det är att förmedla det vidare. Det här med hälsa. Visst det sägs att svenskarna blir mer och mer medvetna men varför är då ohälsan så stor i verkligheten?

Även om jag får laga mat som ”andas” Fröken Loo, så pysslas det för fullt i mitt härliga kök här hemma!

Igår blev det en sen middag, slutade 21 men hade ju såklart förberett middagen så under tiden jag stod i duschen

Stektes fiskbiffar i ugnen och sen råstekte jag grönsaker och gjorde en äppel och ingefärschuteny lite snabbt.

Tills ikväll har jag planerat och förberett ett litet

 

Texmex tema!
En grönsaksgryta med fajta-krydda från
spicemaster (ekologisk utan tillsatser o socker) som kommer serveras i salladsblad och toppas med fräst temphe/strimlat fläskkött (svensk o ekologiskt såklart) o guacamole. En fruktig sallad blir det också.
 

Och imorgon blir det en sen kväll så då blir det lite ”Raw” med

 

 Grönsakspasta gjorde av; Hyvlad morot och broccolistam i en vitlöksvinäger
Röbetsriv med ingefära, citron, äpple och lök
Lite läckra gröna bönor (inte raw då såklart) med tomat
Och gröna blad.
Detta kommer serveras till Rökt tofu och ekologiska lammbiffar

 Ja, jag vågade hoppa till slut! Och nu får vi se hur det går men jag är så sjukt jävla stolt över att jag till slut tog tag i detta och nu ligger det där bakom mig och nu är det framåt som gäller!

Följ mig på min resa här, eller på Instagram
http://instagram.com/frokenloo

Och inspireras själv till nya vägar och utsvängningar i butik och kök så kanske Ni möter våren lite piggare och fräschare!

Kommentera

Etikettmoln

