Vikten av Hälsan

Blir det en grön jul?

Igår plingade det till på Facebook, en tjej, ville ge sin syster en jul med bra vegetarisk mat, då hon nyss blivit ordinerad att börja äta vegetariskt och kunskapen kring det kändes osäkert.

Och det är fortfarande ofattbart att människor vänder sig till mig med sina frågor kring mat, vare sig det gäller inspiration, tips, vägledning eller vad som.
Tror aldrig att jag vänjer mig. Men Ni som följt min blogg ett tag vet ju att, frågar mig något som rör detta ämne, kost och hälsa, trycker på en startknapp, på egen risk. Så även igår.

Självklart gav jag henne länken, från i torsdags; https://halsoatiin.wordpress.com/2014/12/11/ett-sketet-kalhuvud/

Men det är ju bara gröna tillbehör, ingen direkt mat, och som Ni vet, så kan man ju inte bara ta bort köttet/fisken utan att ersätta det med något vegetariskt proteinalternativ. Många som får vegetarianer till sina julbord, kanske köper en förpackning veggobollar eller qournfiléer, och nöjer sig med det. Inget jag skulle rekommendera, dyrt och fyllt med tillsatser.

Se bara vad tidningen Hunger skrivit om Hälsans kök´s veggobullar´s innehåll;

”Visste du att Hälsans Köks innehåller proteinhydrosolat? Alltså vetegluten som brutits ner till aminosyror med hjälp av starka baser, syror eller enzymer och används som smakförstärkare.
Eller stabiliseringsmedlet natriumalginat som utvinns ur brunalger med hjälp av basiska lösningsmedel?

Här är hela innehållsförteckningen;
Rehydrerat sojaprotein (51%), rehydrerat veteprotein (15%), vatten/vann, äggvitepulver, vegetabilisk olja(solros, raps i varierande proportioner), maltodextrin, stärkelse, salt, lökpulver, ärtfibrer, proteinhydrolysat (vete), maltextrakt (korn), aromer,vitlökspulver, stabiliseringsmedel( guarkärnmjöl/guargummi, natriumalginat), jäst, rödbetspulver kryddor

Det enda positiva är att det är mest sojaprotein, dock innehåller de en hel del gluten vilket fler och fler är känsliga för, och många bör undvika av hälsoskäl.

Det är inte svårt att göra själv, nu vet jag att tjejen som skrev till mig igår lagar en hel del mat och mina förslag skrämde inte henne verkade det som, eller vad säger Ni om detta?

Bönbullar;
4 dl kokta bönor
½ hackad gul lök
1 äggula
Smaksättning efter tycke/smak

Mixa bönorna tillsätt äggulan och kryddorna.
Forma till bollar. Lättast att steka i ugnen på 200 grader i ca.15-20 minuter.
Tycker du att smeten blir för lös, kan du tillsätta lite mazeina/potatismjöl.

Vegetarisk sill;
1 Aburgine
Salt

Skär aburginen i grova bitar (så att de liknar sillbitar)
strö på grovsalt och låt stå i minst 2 timmar.
Torka av bitarna.

Sen lägger du in dessa som vanlig sill.
Och efter inläggningen kan du ju dela upp aburginen och göra
olika sorter. Precis som klassisk sill. (Senap, vitlök, tomat, et.c.)

Ugnsbakad kålrot;


Sätt ugnen på 175 grader
Skala en mindre kålrot, linda in den i folie.
Sätt in kålroten i ugnen och baka den som en bakpotatis, ca 1 timme, beroende storlek.
Då kålroten är klar, tar du bort folien och sedan griljerar du den som en skinka.

Vill du inte tillaga en kålrot såhär, kan du skära en kålrot i skivor och vända
dem i uppvispat ägg som du blandat med senap och sedan strö över ströbröd och
steka i ugnen.

Ugnsomelett;
4 ägg
2 msk vatten/mjölk
Hackad grönkål
Skivade champinjoner
Strimlad purjolök
Salt
Peppar
Persilja

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman äggen med vätskan, salt, peppar och persilja.
Fräs champinjonerna så att vätskan i svampen försvinner
Lägg dem i botten på en ugnsform. Strö över grönkål och purjolök.
Häll på äggsmeten och grädda i ugnen tills omeletten stelnat. Du kan även vända ned
lite riven ost i smeten.

Vegetarisk Jansson;
Grovt riven potatis
Lite Grovt riven rotselleri
1 Hackad lök
Strimlad saltgurka
Strimlad naturell tofu
Mjölk
Grädde

Gör precis som då du gör vanlig jansson men istället för ansjovis tar du naturell tofu
och saltgurka/ chorichons för sältan, och rotselleri för lite extra smak.

Linsröra (som pålägg)
3 dl kokta röda linser
½ rödlök
½ äpple
1 msk vinäger
Salt
Gräslök
Mixa linserna med rödlöken och vinägern.
Riv äpplet grovt och blanda ned i linsröran. Smaka av med salt och gräslök.

Äppel”chutney”
Skala 3 söta svenska äpplen, klyfta dem. Lägg dem i en kastrull med lite vatten, så att det nästan täcker.
Tillsätt lite ättika, en bit riven ingefära, några hela nejlikor.
Koka tills äpplena blivit mjuka och du kan mosa dem lite lätt. Plocka bort nejlikorna innan du börjar mosa äpplena grovt med en gaffel.

Passar bra till både skinka/bullar.

Har inte skrivit så mycket direkta mängder i dessa förslag, eftersom jag inte visste om hon skulle göra till fler än sin syster. Men detta kanske även kan locka Er att testa något mer grönt på julbordet eller så står Ni där förvirrad då Ni just fått reda på att det blir en vegetarian vid julbordet i år.

Jag fick stoppa mig, eller rättare sagt, det var Putte som sa att det var dags att tänka på att gå att sova. Det är hopplöst. Blir startknappen intryckt och hjärnverksamheten startar så är det svårt att få stopp på allt som sprutar ut. Kanske kommer denna tjej få fler förslag innan det är slut. För kan jag hjälpa någon, så värmer det gott i mitt hjärta, för det är ju det jag vill göra; Hjälpa, vägleda, inspirera, motivera till en grönare tallrik som i sin tur ger en piggare och friskare kropp!

Passade ju rätt bra, att delge Er dessa små gröna förslag denna dag, Köttfri måndag som det är. Och i ugnen står mina grönsaksplättar tillsammans med sojafileerna som jag kokade med buljong och senap innan de åkte in i ugnen med plättarna.

Detta är ju även en rätt som kan passa på det gröna julbordet;
Rivna betor och morötter som blandats med hackad grönkål och pepparrot
Senapsmarinerade sojafiléer
Kålrot/rotselleripuré

Foto

Skönt att använda ugnen att steka i, så kan man ju göra annat under tiden, som att blogga. =)

Blir en ännu senare hemkomst imorgon, då jag tränar efter jobbet så morgondagens fiskmiddag är ju såklart förberedd då jag

Steker torsk och serverar den till en Färgglad grönsakspasta, ljumna gröna bönor med tomater och en krispig sallad

Tycker ju att det är rätt skönt att planera och förbereda, veckohandla och så, blir så mycket enklare vardag då, både ur hälsoperspektiv och ur ekonomiskvinkel. Så eftersom jag är ledig på onsdag, tänkte jag handla det mesta då.

Igår gjorde jag ju veckans matsedel, och idag gick jag igenom reklamen, även om vi åker bort på söndag och blir borta i två veckor, behövs det handlas lite granna, Och som kål/rotfrukter håller tills vi kommer hem bara man förvarar dem rätt!

Ja, det är ju nära nu, om en vecka vid denna tid har vi landat på Jamaica. Jag jobbar imorgon, ledig på onsdag och gör SISTA dagen på torsdag. Från 15 TON betong till 2 KG grus i min ryggsäck.


Inte undra på att löparstegen blir lättare och lättare. Kan ju fråga sig om jag flyger hem på torsdag?

Vill Ni följa min resa ut på de nya äventyren, både semestern på Jamaica och det största äventyret av dem alla, flytten till Stockholm med nytt jobb och ja, nytt liv. Så finns jag på Instagram
http://instagram.com/frokenloo

Självklart dyker det upp massor av mat där med!
Kost och hälsa är ju min låga!

Kommentera

Etikettmoln

