Vikten av Hälsan

Ett sketet kålhuvud

En vän till mig kommenterade en länk (http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/gronkal-diggar-du-ocksa-den-har-skona-doldisen/) om Grönkål som jag delade på Facebook, hon undrade vad man kunde göra med det, och hur man smaksätter den.

Som Ni vet är det rätt farligt att ställa sådana frågor till mig, det är startknappen på min hjärnverksamhet och visst kom det några förslag där på facebook. Men det slog mig sen när jag drog ut på kvällslöpningen att varför bara höja den underbara grönkålen då de flesta kålsorter är i säsong nu (dock ej blomkålen som kommer i början av hösten).

Så tänkte försöka locka Er till ett kålfrosseri de kommande dagar/veckor, och vet Ni vad det bästa är, jo det är att de passar UTMÄRKT på julbordet!

Så börjar väl med den lilla delikata Brysselkålen
Passar utmärkt att bara koka lite lätt, skär bort botten och ta bort de yttersta bladen om de är fula.
Och har man väl kokat dem, så;
Klyfta dem och blanda dem med tärnade apelsiner
Slunga dem med en god senap och vänd ned tärnat äpple
Eller så rostar Ni dem råa i ugnen med soja och vitlök
Blanda dem i en wook
Om Ni råkar koka dem för länge, kan Ni rädda dem genom att mixa dem till ett mos

Fortsätter väl med den vackra Rödkålen


Min favorit just nu är en syrlig Rödkålssallad med lingon, äpple och LITE riven rotselleri


Syrligheten kommer från vinäger
Sen tycker jag att man kan byta ut vitkålen mot rödkål i det mesta, wook, kåldolmar, kålpudding
Blir ju så mycket vackrare med lila kål!

Som denna kålpudding med lax jag gjorde för ett tag sen

Sen kan jag ju lyfta fram, den kål som startade det hela i min hjärna idag
Grönkålen

Jag tycker grönkål är gott både varm och kall
”Fröken Loo´s vitaminsallad” innehåller;
Grönkål, Riven morot, riven rödbeta, pressad apelsin, tärnat äpple, purjolök och granatäpple
Annars är den god att fräsa lite snabbt med lite vitlök, även där kan jag ha i äpple och lök.
Serverar jag den till fisk, så tycker jag att ansjovis är vansinnigt gott att ha i, men då utesluter jag vitlöken, kanske tar lite pepparrot istället.
Fungerar fint att mixa grönkål med citron, lite vitlök, olja och solrosfrön, bre på en laxbit eller fylla kyckling.
Ersätter ofta spenat med grönkål under vintersäsongen, som i t.ex. omeletter

Egentligen kanske inte Vitkålen behöver någon egen del men jag bjussar väl på mina favoriter där med då

Förutom att göra en syrlig vitkålssallad med morot, paprika och rödlök
Så är en favorit att rosta den i tunna klyftor i ugnen med curry och lite soja, sedan blanda den med tunt skivade äpplen
I soppor och grytor får gärna vitkål följa med
Som i morgondagens Tex-Mex inspirerade fiskgryta

Och då serveras även en härligt färgglad salladstallrik till med,

Ja just det, KÅL!
En annan favorit är kålrot

Koka, mixa till en puré smaksätt med lite senap och dill och ha till fisk
Riv och blanda med rivna morötter och äpple, ev lite apelsin

Baka den hel i ugnen, i folie, när den börjar bli klar tar du ur den ur folien och brer på lite grov senap och låter den få färg i ugnen, så har du en härlig vegetarisk ”julskinka”

Sen har vi ju kålrabbi, savojkål, blomkål, romanescokål, fänkål

Så om Du bara ska hålla dig till en enda sorts grönsak, välj då KÅL!

Smaker som passar med de flesta kålsorter är senap, pepparrot, vitlök och ingefära. Kål passar ypperligt med syra, som citron, vinäger, ättika och apelsin.

Och glöm INTE surkålen

En matsked surkål innehåller ju lika mycket goda bakterier som en portion naturell yoghurt!
Och såhär i juletider kan magen behöva lite extra goda bakterier!

Detta är bara NÅGRA FÅ förslag på vad man kan göra med denna underbara grönsak
Och har man väldigt mycket tid över så kan man ju även leka med maten

Och håller Ni utkik på mitt instagramkonto under de kommande dagarna så dyker det säkert upp ett och annat nytt förslag med kål!

http://instagram.com/frokenloo

Kommentera

Etikettmoln

