Vikten av Hälsan

Ja, UT! Ut och njut av vädrets skiftningar.

”Klä på dig Jänta!” fick jag alltid höra av pappa då jag bodde hemma och gnällde över att det var kallt.

Det fanns aldrig dåligt väder då jag var liten, eller bodde hemma över huvudtaget. Mina föräldrar har alltid sett till att man varit ute även om jag stått med axlarna uppdragna till öronen och frusit har jag varit UTE! Men något hände då jag flyttade hemifrån, usch vad jag ”tog igen” alla gånger jag varit ute, med att INTE vara ute. Kanske var det en av anledningarna till att jag alltid var sjuk.

Övervikten berodde på något helt annat än avsaknaden av frisk luft, den fanns där redan innan, den berodde helt enkelt på ett STORT begär efter socker och fel sorts fett, och sen det icke aktiva liv jag hade.

Visst, en promenad kanske är det MINST effektiva ur fettförbränningssynpunkt, då lär pulsen stiga och svetten vilja träna fram, men en promenad gör så mycket annat med kroppen och knoppen framför allt.
Se till att vara UTE, du behöver inte kuta runt varje dag men ute SKA man vara varje dag!

Som min mamma sa i tisdags då jag pratade med henne; ”Det kan vara motigt att ta sig ut men oj så skönt när man väl kommit in igen”. Mamma lever med ständig värk, 24 timmar om dygnet, tre diskbråck, ett fjärde som inte går att operera och kutryggig som hon är, är hon ute och går ändå. Minst två gånger om dagen, nej det går inte fort men hon gör det efter sina förutsättningar! Skulle hon INTE gå skulle hon ha ändå ondare och bli ännu stelare. Sen bor de ju i en liten by, och alltid möter hon någon eller så går hon med någon granne så det är ju socialt på samma gång.

Jag märker själv en stor skillnad på de dagar jag inte är ute så mycket, på dagar då jag är ute mer. Vad mycket piggare och alertare man blir i hela kroppen och knoppen. Skulle jag t.ex. åka buss hem från jobbet och sen bara gå in och sätta mig, skulle jag bli knäckt. Att ta sig hem till fots är så skönt man hinner ladda om batterierna och rensa skallen, de bästa dagarna är de då jag får till löpträningen på väg hem, då rensas det ordentligt!

Blir till att serva cykeln när man flyttar till storstan och susa fram i storstadstrafiken!

Nu behöver inte pappa säga ”Klä på dig Jänta” idag då jag är hemma hos dom och ska bege mig ut så säger han istället ”Ja du klär Dig då ordentligt Du Jänta”. Kläder efter väder, hellre ett lager för mycket!

Jag har varit ledig idag, vaknade tidigt och under en stjärnklar himmel tog jag mig ned till gymmet och innan jag var hemma igen så hade solen börjat stiga och himlen skimrade i rosa

Morgonstund har verkligen guld i mun!

Har verkligen haft en sådan där Må-Bra dag idag igen, som jag brukar försöka ha de dagar jag är ledig, så att jag tankar med energi så att jag orkar med dagarna med stress och press på jobbet. Så en av mina bästa vänner dök förbi för lite kaffemys redan vid halv nio imorse

Det spelar ingen roll vart jag är, så kommer hon alltid ha en speciell plats i mitt hjärta

Och med sig hade hon en överraskning; Hemägg.

Vissa kommer med blommor, choklad eller vin då de kommer på besök men inte hon, hon vet vad jag vill ha.

Har verkligen varit ute och njutit denna dag

Förmiddagssolen lockade ut mig innan lunchlagningen
Som blev detta;
Foto: Eftersom Katrine är ledig idag och Patrik kommer hem ikväll så blir det vegetarisk lunch;  Soja och vitlöksrostad broccoli och brysselkål som serveras till rökt tofu och två sorters linssallader. Och ikväll blir det fisk; Moussaka s med fisk ska sprida dofter då. Vad tänker ni ge Er för måltidsupplevelse idag?
Soja och vitlöksrostad broccoli och brysselkål som serveras till rökt tofu och två sorters linssallader.

Och innan solen gick ned, och mörkret kom så åkte skor och mössa på igen och jag NJÖT av att bara strosa runt i Mitt Gävle, som visade sig från sin bästa sida




Så var lagom rödnosig då jag kom in

men värmde mig i köket och förberedde ”Moussakan” med fisk (vitling och rökt/gravad lax), som blir middag ikväll,

Så när SJ låter Putte komma hem senare ikväll så är det bara att slå över den mustiga tomatsåsen och ställa in i ugnen

Sedan servera den med grönkålssallad och rivna morötter!

Och apropå grönkålssalladen kommer här ett tips till stundade julbord/julmiddagar

Foto: Julen står för dörren och det planeras nog för fullt i stugorna kring det stundande julborden. Och låt inte grönsakerna hamna i skymundan, utan lyft fram dem istället. Säsongen erbjuder ju massor av grönt. Här är två favoriter som passar lika bra på julbordet som till vardags; En rödkålssallad med apelsin. Samt en grönkålssallad med granatäpple, äpple och mandarin. Jag pressar över lite citron och apelsin över kålen så att den mjuknar lite.
En rödkålssallad med apelsin.
Ger rödkålen ett snabbt uppkok med vatten och vinäger, lite grönsaksbuljong och ibland lite dijonsenap. Låter den svalna i lagen och tillsätter sedan apelsinen.
Samt en grönkålssallad med granatäpple, äpple och mandarin. Jag pressar över lite citron och apelsin över kålen så att den mjuknar lite.

Han åka och handla med min vän på förmiddagen innan hon åkte hem och ICA har ju kampanj på skuren kål denna vecka, och då skänker man ju dessutom 1 kr till Childhood (dock skulle jag ALDRIG köpa färdigskuren röd/vitkål då den den är billigare hel/delad och man strimlar själv) Men köpte en STOR påse grönkål för 15:-, och en hel del annat som Ni ser

Hur brukar det se ut då Ni veckohandlat?

Så, ut och NJUT i vilket väder det än är, det gör gott för både kropp och själ.
Börja med promenad, öka till en PW och till våren kanske Du orkar ta några löpsteg, innan Du vet ordet av kanske Du också är en löpare!

Och för att Må ännu bättre kan jag bjuda på inspiration till lite härlig matlagning, både här på bloggen och på Instagram
http://instagram.com/frokenloo

Kommentera

Etikettmoln

