Vikten av Hälsan

Jag är inte förvånad


Såg denna bild med tillhörande text på Facebook imorse;
”FAN VA ÄCKLIGT!! Äter du på salladsbaren från Pica Deli?
Vet du var köttet kommer ifrån. Jag har under en tid nu ätit kyckling sallad från Pica Deli. Efter snacket om fågelinfluensan som pågår nu i Holland började jag så klart undra varifrån kyckling köttet kom ifrån? Så jag gjorde slag i saken och drog till ICA och fråga efter ursprungslandet? Det stod ju inte någonstans?!?! Hur mycket man än leta?! Personalen visste inte utan gick ut i lagret och kom tillbaka med en stor svart fryspåse med fruset strimlat kyckling kött! Där stod det THAILAND!! VA FAAAN!!!! OchIIIT!! Inköpare Danskt Företag. Oj, sikken kedja, kött ända från Thailand och med dom höga priserna för lite sallad och kött, var kommer då resten av grejorna ifrån?!?

Det fick mig att må illa och jag kommer ju INTE köpa mer från PICA DELI eftersom dem inte ens har någon GUTS att sätta ut ursprungsland!!

Men vi får ju se nu vad som händer efter att tidningarna får reda på det.

Mig förvånade det inte. Jag har ända sedan de där ”plock-barerna” kommit i butikerna tittat snett på dem, dels ser de äckligt ut efter att några få har plockat sina sallader, sen är ju innehållsförteckningarna på de tillredda ingredienserna väldigt långa. Kolla dressingarna, kycklingspetten.Och kan nog tyvärr säga att äggen som (garanterat) kommer från en hink, är från Danmark eller Tyskland, kanske även från Lettland. Har inte vi svenska ägg?

Är få caféer som serverar svensk kyckling i sina sallader. Thailändsk är vanligast dock förekommer även kyckling från bl.a Polen, Azerbajdzjan och Brasilien. Men det skrivs inte ut någonstans fast vi som konsumenter har rätt att veta vart den är uppfödd. Så vill Du veta, FRÅGA! Ju fler som frågar desto större chans är det att det tillslut skrivs ut på menyerna. Och ju fler som efterfrågar svenskt och vägrar köpa om det är importerat, ja tillslut får de slänga för mycket mat och det lönar sig att köpa den svenska.


Och tro då INTE att den kyckling du äter från någon varmrättsbuffé är svensk! Där ligger det dansk, polsk, brasiliansk, tysk! Är Du noga hemma, med att köpa svenskt, bli LIKA noga när Du äter ute, och nöj dig inte med ”Jag TROR den är svensk”! Du ska få ett säkert svar!

Nej, jag tycker det ska vara lag på ursprungsmärkning på den mat vi köper, förpackad som färdiglagad. Vi som konsumenter ska kunna handla säker mat och aktivt kunna göra val som gynnar den egna hälsan och vår miljö!

Jag säger som så många gånger förr, VÅGA FRÅGA, KRÄV ETT SVAR! Det är Din/Vår rättighet att få veta vad vi stoppar i kroppen!

Ett sätt att komma undan fusk och liknande på restauranger och kring färdig mat är ju att laga maten själv, blir dessutom billigare!

Börja med att planera, skriva handlingslistor och matlistor för veckan
Detta är vår lista för denna vecka;

Vissa erbjudanden på Kvantum/Maxi var lika men det är ICAS Childhood varor

Och detta är vår matsedel för veckan;

Kanske kan den inspirera någon av Er
Kommer förbereda en del av veckans matlagning imorgon, eftersom jag gjorde klart morgondagens sallad idag

Då min mamma varit så snäll och gjort min middag, så jag bara behövde värma ärtsoppan


Och plocka ihop en salladstallrik!

Vill Du ha mer inspiration till mer egen mat?
Ja, då finns jag på Instagram, (och snart i Stockholm!)

http://instagram.com/frokenloo

Kommentarer till: "Jag är inte förvånad" (3)

  1. Vilken tur att jag bara valt de vegitariska alternativen när jag plockt från salladsbaren.

  2. Sådär nu kan du kika in på min blogg 😉

    • Men oj… Tack =) Vad glad jag blir. Dock så ska min info i spalten ändras, det är flytt till Sthlm som gäller för oss för att ta oss vidare med våra drömmar och mål.

Kommentera

Etikettmoln

