Vikten av Hälsan

Jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är tragiskt. Tragiskt att det ska behöva gå så långt redan som barn, att det ska utvecklas fetma. Men är verkligen magsäcksoperationer rätt väg att gå på dessa barn/ungdomar som de går i Malmö.

Nej, det är aldrig rätt att ropa fetto (eller spinkis) efter någon. Att vara utstött i samhället p.g.a. sitt utseende ska man inte behöva vara, varken som ung eller gammal. Alla, oavsett utseende eller funktionshinder ska ha samma rättigheter men det är väl ändå de vuxnas skyldighet att se till att barnen INTE far illa, varken psykiskt eller fysiskt.

SVT har denna vecka uppmärksammat denna ”metod” för att lösa övervikts/fetmaproblemen bland unga i Södra Sverige

http://www.svt.se/nyheter/amne/?tag=tag:story@svt.se,2011:Fetma_bland_barn

Och de tar även om ämnet på Debatt i SVT1 ikväll.

Det är ett hett ämne, övervikten ökar ju i hela världen men även om tjejen som SVT följt säger att hon provat olika dieter så vet inte jag om en operation vid 16 års-ålder är rätt, både hennes mamma och syster har gjort en operation. Och hon har hamnat där. Vart ligger felet? Borde det inte räckt med mammans operation?

Jag håller med min vän Mia i ämnet; Gå till djupet med problemet, VARFÖR Du hamnat där du är ( http://www.levdittliv.se/gastric-bypass/hur-mycket-jag-an-kampar-gar-det-at-fel-hall/ )

Jag hamnade inte på 90 kilo bara sådär ändå kan jag säga, jag LEVDE FEL! Min kyl och skafferi var fyllt med FEL saker, och jag gjorde INTE av med energin genom att ligga på soffan.

Nu lyckades jag ju ta mig ner utan operation men det var bara att lära om, det är inget som går på ett kick, det tar tid, det måste få ta tid. Detsamma gäller ju dessa som gjort en magsäcksoperation, lär de inte om, utan fortsätter leva i samma livsstil som förut, skapar det inte en friskare kropp.

En operation är inte en lösning på problemet och inget man ska utsätta barn/unga för. I Danmark har de förbjudit operationer på människor under 25 år, just för komplikationer som kan uppkomma, och för att personen ifråga ska vara färdig utvecklad och förstå innebörden med operationen men frågan är ju om alla vuxna förstår.

Så ikväll blir det Debatt klockan 22.00 på SVT1, det kommer väcka än mer tankar och känslor, men jag anser fortfarande att en operation ska vara SISTA utvägen och sker en operation i vuxen ålder MÅSTE ju en livsstilsförändring ändå göras! I den bästa av världar ska INGEN behöva hamna i kategorin FET och drabbas av de sjukdomar som medföljer.

Härmed slår jag näven i bordet jag

Det är dags att AGERA, det har redan gått FÖR långt!

Gå till botten med problemet och är det barnfamiljer som är ”utsatta” ska de få lära sig vad HÄLSA är för något och vad en sund livsstil innebär!

Vill Ni ha lite tips på sund mat och bra matvaror?
Följ mig på Instagram

Bra råvaror kanske ser dyrare ut på prislappen men i regel är de drygare i längden. Skitmat kostar kanske mindre att köpa men skapar istället ohälsa och ohälsa är dyrt! Jag har gjort mitt val, och väljer bra mat som gör gott i kropp och själ.

http://instagram.com/frokenloo

Där kom denna bild upp idag då jag kom hem ifrån jobbet

Fixade lite gröna tillbehör, morgondagens lunch, kvällens middag

I kylen är det aldrig fel att ha;
Kokta grönsaker
Linssallad
Rödkålssallad med lingon och apelsin
Härliga gröna blad med granatäpple och purjolök

Och morgondagens lunch står ju även den i kylen;

Torsk med ratatouille, samt en ljummen savojkål/mangoldsallad med ägg, brysselkål, gulbeta och äpple

Och middagen står och puttrar på spisen, ett långkok

Två sorters grytor (ekologiskt nötkött till Putte och sojabitar till mig) med rotfrukter och lingon.
Härligt värmande i vinterkylan.

 Allt fixat på en timme!
Kommentera

Etikettmoln

