Vikten av Hälsan

Trodde att jag fallit in i någon sorts ”koma” då jag kom hem efter en djävulsk arbetsdag och slösurfade lite i väntan på att en vän skulle komma och pigga upp mig.

När jag först läser de nya livsmedelsrekommendationerna;

http://www.svt.se/nyheter/sverige/nya-kostrad-minska-pa-kottet-och-at-miljovanligt

Har Livsmedelsverket sovit de senaste åren? Mer motion, mindre kött och mer grönsaker! Ska det var något nytt?
Är inte det melodin som de flesta förespråkar, och ska det ligga kött på tallriken ska det vara valt med omsorg med tanke på miljön.

”Om folk följde de enkla rekommendationerna skulle vi rädda många liv med tanke på vilka sjukdomar som följer med folksjukdomar som fetma och diabetes”

Hallå! Har dom varit instängd i någon grotta eller?

Det där är väl något varje svensk vet redan, egentligen! Men vad hjälper rekommendationerna till nu? Kanske vore bättre att AGERA då utifrån denna mall och se till att den efterlevs i ALLA kommuner! Annars har den då INGEN inverkan på folkhälsan!

Fortsatte där i mitt ”koma-liknande” tillstånd att gå igenom nyhetsflödet, och hade jag inte suttit på en stol hade jag nog ramlat omkull;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19920516.ab

Ja, tydligen så går det dåligt för mjölkindustrin i USA så Coca Cola måste hjälpa dem på traven. Det står ju inte på förens de står i våra hyllor heller. Se bara på den ”nyttigare” colan ”Life”

Ska det bli bra det där? Cola utan laktos med MINDRE?! socker. Visst laktos är mjölksocker men är det, det som plockats bort, eller är det en smaksatt proteinberikad mjölkdryck, där socker är tillsatt för smaken, men i mindre mängd och ersatt med sötningsmedel?

Tror snarare att det är det senaste alternativet, det är Coca Cola vi snackar om, inte direkt något hälsoföretag även om de tydligen ingått i ett samarbete med Svenska Simförbundet för att få fler att röra på sig!

Att förknippa Coca Cola med hälsa, är då INGET jag kommer att börja göra! Varken via Cola Life, Mjölk eller någon rörelsekampanj!

Men det var ingen konstig ”illusion” av tokigheter jag läste, efter att ha återhämtat mig så läste jag igen och såg på nyheterna. Livsmedelsverket har gömt sig i en grotta några år och Coca Cola ska göra mer pengar på folks ohälsa!

Vill Ni ha inspiration till mat som både gör gott och smakar gott?
http://instagram.com/frokenloo

För mat med grönsaker är inte tröttsamt tråkigt…

Och trött det var jag imorse, sängen var så underbart skön, det var bäcksvart ute och jag ville inte kliva upp, hade ett planerat träningspass innan jobbet. Kaffebryggaren laddad. Masade mig upp, knäppte på bryggaren. Men ack, gick i la mig igen, men såfort doften av kaffe spred sig, kom jag till slut upp.

Väljer alltid den ”lilla” koppen då jag ska dricka kaffe själv

Kan säga, att det där träningspasset blev av, och jag ångrade det INTE när jag var klar, och definitiv inte då arbetsdagen fortlöpte i ett stort kaos.

Och full av negativ energi, fick mina löparskor nöta lite små hal asfalt på vägen hem men ack så skönt det var att göra sig av med den och fylla på med ny.

Kyligt men precis vad jag behövde, och behövde verkligen besök av vännen sen att dagens middag sedan stod förberedd i kylen gjorde inte kvällen sämre

Foto: Även denna kväll kom Katrine hem till en förberedd middag. I kylen står rödkålspytten med gravad lax redo för spisen. Ett stekt ägg och lite hummus och middagen är optimal.
Var bara att sätta Rödkålspytten med gravad lax på spisen, och steka ett ägg och toppa tallriken med hummus!

Snabbmat!

Annat blir det imorgon när Putte kommer hem, då det väntas grytor med rotfrukter!

Kommentera

Etikettmoln

