Vikten av Hälsan

Fetma kostar liv!

 TT

http://www.svt.se/nyheter/sverige/om-femton-ar-kan-halva-varlden-vara-overviktig

Det är oroväckande och skrämmande, världens befolkning växer, inte bara i mängd, utan i omfång! Allt fler börjar leva som oss i väst, det är en status i många länder att äta skräpmat, det är rikt att ha mycket socker hemma i ”U-länderna”. I många fattiga delar av de stora länderna är läsk och godis det enda som konsumeras. Vilket leder till en STOR ohälsa, och de värst drabbade är ju barnen!

USA tas ju oftast som ett exempel i denna fråga, och där är vart femte barn sjukt överviktig! I Washington DC har de ett projekt där barnen får frukt och grönt utskrivet på recept samtidigt som föräldrarna får gå matlagningskurs!

http://www.svt.se/nyheter/varlden/usa-s-vapen-mot-fetma-frukt-och-gront-pa-recept

Vilket är ett jätte bra initiativ, för ju tidigare man börjar, desto bättre för fetma kostar, det kostar pengar för samhället, för individen själv och det kostar LIV!

Fetma skapar sjukdomar, både psykiska och fysiska. Många står och kastar skit på varandra, vems problem det egentligen är. Visst är det hela tiden den enskilda individen som bär ansvaret för vad som hamnar i kundkorgen då man handlar men börjar det redan vid liten ålder, så är det föräldrarna som för in barnet i ohälsan. Och vet inte föräldrarna vad som bör ligga på en tallrik, måste de få stöd. Alla instanser i samhället måste hjälpas åt med detta växande problem!

Jag kan hålla med denna forskare; http://www.svt.se/nyheter/sverige/expert-gor-tallrikarna-mindre. Om att reklam mot osunda varor borde stoppas, att godis och läsk inte ska exponeras så mycket.

Samtidigt är även hon inne på samma linje som i USA, information och utbildning redan på ”gräsrotsnivå”, för blivande mödrar. Har de osunda matvanor innan barnet anländer kanske de blir motiverade att göra en förändring INNAN barnet kommer och de nya sunda vanorna blir en del av barnets vardag redan från början.

Och barnen får gå ett friskare liv till mötes!

Jag vill göra mitt i frågan om att bekämpa fetman!
För jag har svårt att bara stå att se på!

Min dröm är ju att nå dessa familjer, och vara den där som inspirerar föräldrarna tillsammans med barnen till sundare vanor. Lotsar dem i butiken, går igenom vad de brukar handla och äta, och hur de kan göra det bättre. Får dem att prova nya råvaror och visa hur man kan tillaga dem, lära dem det där med grönsaker efter säsong. Hur man på spännande sätt kan använda dem utan att det blir krångligt. Jag vill ju känna mig behövd, att jag gör skillnad, att maten jag lägger på tallriken som andra äter, får dem att Må bra inifrån och ut! Att de får dem att inse vad kosten betyder för kroppen.

Lite sådant gör jag tydligen redan, fick ett glädjande meddelande på Instagram igår från en tjej som bara kom in på mina foton, och att hon sedan kom in på min blogg och hittade en hel del mellistips till henne och dottern! Sådant gör mig varm och tårögd!

Och idag då jag och Putte åkte till IcaKvantum en sväng för att handla ”Veckans-Ekovaror” så frågade tjejen i kassan vad man kunde göra med svartrot.

Om hon bara visste vilken knapp hon tröck på, det var ju tur att det var kö bakom, annars hade jag fortfarande stått där och pratat svartrot. För hittar man playknappen på Fröken Loo, kan det vara otroligt svårt att trycka på stopp.

Men älskade svartrötter kan man göra mycket med, rosta, koka, ha i grytor. Min favorit är att rosta dem, sedan marinera dem i persilja och citron. Eller att koka dem lätt, blanda dem med dijonsenap och lätt kokt brysselkål och sedan ned i en het panna så att de blir lite ”brända”, och äta till lax.

Ja, som Ni ser, farligt att låta Fröken börja prata mat, lika farligt som att släppa lös henne i grönsaksdisken. Men vill man få henne lycklig, så är det ju exakt det man ska göra. Kost och hälsa, går hand i hand och det hon brinner för.

Hade jag inte redan förberett kvällens middag hade det hamnat en del svartrötter på våra tallrikar men de får gott vänta till någon annan måltid.
Men ikväll blir det;
Foto: Eftersom Patrik kommit hem blir det både köttfärsbiffar och tofu ikväll. De är kryddade med örter och serveras till rödvinskokta rotfrukter. En härlig vitkålssallad och lättkokt kål blir de gröna tillbehören. Säsongsanpassad middag med andra ord.
Örtiga köttfärsbiffar och örtmarinerad tofu. Rödvinskokta rotfrukter. En härlig vitkålssallad samt lite kokt broccoli och brysselkål.

Kanske kan jag inspirera fler…
http://instagram.com/frokenloo

Önskar Er nu en härlig fredag och lördag
Foto

Vi drar till vår nya hemstad för ett dygn.

Kommentarer till: "Fetma kostar liv!" (2)

  1. Jag säger bara en sak… s k o l m a t e n . . .

Kommentera

Etikettmoln

