Vikten av Hälsan

Mig lurar dom då inte!

Har läst om ICA´s nysatsning på ”Ta ett Grönt år”, och att de ska lansera ”Grönhydrater”

Idag var första gången jag såg några dem, på riktigt, och visst är det väl bra att de försöker få folk att dra ned på de snabba kolhydraterna, och göra det lättare att äta mer grönt men eftersom folk redan gnäller på priset på grönsaker tvivlar jag nästan på att ICA kommer få sälja dessa, till dem som egentligen behöver.

För snälla nån, 25:-/förpackning,100.-/KG för squashpasta och blomkålris!
Nu varierar säkert priset lite i olika butiker men det kommer iallafall inte ligga under råvarupriset på grönsaken i grönsaksdisken!

För i den butiken jag besökte idag kostade blomkålen 25.-/KG och squashen 15:-/KG!
Har inte alla en potatisskalare och rivjärn hemma?

Tror att det är något som finns i de flesta hem.
Hyvla squash, och riva blomkål är något ALLA kan göra!

Visst är det ju bra att ICA gör detta i ett försök att göra svensken lite mer intresserad av att få en grönare tallrik men som jag skrev ovan så är det INTE prisvärt! Det är inte försvarbart att ens försöka sälja till det där ockerpriset! Vore kanske mer vinstgivande för både butik och kund om någon stod i butiken och VISADE hur enkelt det är att använda grönsaker i vardagen! För med det där priset, kommer butikerna nog få slänga en hel del, och hur miljövänligt och prisvärt blir det då?

Kanske kan det locka några att prova, och sedan inse då de öppnar förpackningen, tillagar och äter, att de faktiskt var så fantastiskt gott och att man kan göra det själv! Då har ju ICA nåt några i alla fall, och det är ju bättre än inga.

Men mig lurar dom inte!


Jag kommer fortsätta kolla priser då jag handlar och tänka på om jag kan göra det själv bättre eller om det finns en likvärdig vara att byta till! Som då jag såg att Willys hade extra pris på paprikamix, riktigt billig denna gång tyckte jag men av vanan trogen gick jag till lösvikten av paprikan innan jag la mixen i korgen, och i mån tro, att det var som jag misstänkte;


Kanske inte sådan stor prisskillnad men röd, gul och grön paprika i lösvikt kostade 19.90:-/KG paprikamixen slutade på 22.25:-/KG!

Så inte där heller lurade dom mig!

Något annat som också kan vara lurigt är då de säljer 250G´s kesellaburkar nu kring jul till ”Extra priser” inför saffransbaket, och kesellaätarna tänker ”WOW BILLIGT”. Men oftast är det en fälla och de stora burkarna är fortfarande billigare om man kollar kilopriset!

Hur prismedvetna är Ni när Ni handlar? Luras Ni av ”extra priser” eller har ni det kritiska ögat påslaget då varorna läggs ned i korgen?

Som sagt Mig lurar dom inte
(Inte så lätt i alla fall!)

Jag köper hela fina råvaror, och gör min egen mat!

Och då jag ändå har skärbrädan, kniven, rivjärnet och potatisskalaren framme kan jag lika gärna förbereda en hel del på en gång, precis så som jag gjorde denna kväll;

Är ledig imorgon men har en del att pyssla med så då är det ju skönt om maten är förberedd, så till lunch blir det;

Rostad brysselkål med pumpafrön, torsk under äppel/pepparrotstäcke samt en morotssallad med apelsin.
(Blev inspirerad av en av mina bloggläsare; http://lindajsson.wordpress.com/  då jag såg hennes instagrambild på brysselkålen hon åt till sin lunch. Brysselkål är riktigt billigt nu, och så gott!

Middagen blir;


Het savojkålssallad med bönbullar kryddade med vitlök och spiskummin.
Gjorde en rejälsats med bönbullar när jag ändå höll på!

Resten på bordet är lite förberett inför kommande måltider
Rotsaker till på torsdagmiddag då det blir
Rödvinskokta rotfrukter med örtiga köttfärsbiffar/örtmarinerad tofu

Och eftersom vi ska till huvudstaden på äventyr och hotellmys från fredag till lördagkväll så har jag tänkt ut en snabblagad middag tills lördag.

Pumpa med svamp, äpple och brysselkål som kommer rostas med lite chili och mangochutney
För att sedan hettas upp på lördagkväll tillsammans med strimlad pakchoi och bläckfisk.

Fredagens måltider kommer avnjutas på;

Lunchen
http://kalfochhansen.se/
Och middagen
http://grill.se/

Har även hackat upp en bit squash och tomater som var på väg att bli mjuka så kan jag fräsa dem med citron och vitlök och sedan blanda med lite gröna blad för en härlig sallad som vi kan äta till en långa på söndag

På söndagkväll kommer jag låta tallrikarna blomstra av färg, då jag kommer blanchera polkabetor och morötter, som serveras med ugnsbakad lax och en ljuvligt gul kålrotspuré med dill och äpple.

Att förbereda allt detta (ja söndagens middag är inte förberedd men nog så väl planerad) tog mig inte ens en timme!

En timme med städningen!

Jag ger mig inte, Du vinner så otroligt mycket på att avsätta lite tid för att planera och förbereda Din mat!

Jag förberedde ju dagens middag igår, eller ja, det var ju rester också från helgen
Foto: Och eftersom middagen gick på ett kick och morgondagens middag består till stor del av rester förbereddes det lilla som behövdes, då det imorgon är fiskdag och det blir fiskbiffar på tre sorters fisk som är kvar från helgen, rostade grönsaker som läggs på en bädd av den fruktiga spenatsalladen vi åt igår. Att slänga rester är ju inte Katrine's melodi.
Rostade grönsakerna, och blandade dem med spenatsalladen, mixade fiskresterna och istället för att göra biffar som jag tänkt från början, fyllde jag savojkålsblad
Foto: Kvällens middag var ju förberedd och nu är rotfrukterna rostade och blandade med den fruktiga spenatsalladen. Fisken är mixad och ligger i savojkålen så nu åker dolmarna in i ugnen och Katrine kan ta en dusch i lugn och ro under tiden middagen blir klar. Planering kallas det.
Och då de stod i ugnen, stod jag i duschen!

Kost och hälsa är hennes låga
Och
Hon är en medveten matnörd med hälsotänk och kritiska konsumentögon
Det är Jag det, Katrine ”Fröken” Krigarhjärtat Loo!

Följ mig på Instagram, för både inspiration och irritation över saker och ting som har med hälsa att göra!
http://instagram.com/frokenloo

Kommentera

Etikettmoln

