Vikten av Hälsan

Börja tänka (EKO)logiskt!

Var förbi affären en sväng igår, även om jag har massor av rotfrukter kvar från förra veckans storhandling

Så ville jag ta del av lite av butikens erbjudande denna vecka, där ibland eko-apelsiner, som de hade toppen pris på, och Ni må tro att jag blev förvånad då jag kom dit och såg att de ”vanliga” var två kronor DYRARE! Ändå köper folk de ”vanliga”. Jag hade lust att morra åt dem, för är det extra pris på eko, KÖP! Och där de vanliga varorna dessutom dyrare borde ju valet vara enkelt!

Skulle dessutom ha krossade tomater, och de kostade lika mycket/lite som ICA´s vanliga krossade tomater, även där var valet enkelt.

Foto: Ibland är priset på ekologiskt billigare än vanliga varor. Apelsinerna denna vecka är ett exempel. Vi hade vanliga kvar hemma så smaktest ska såklart göras. Icas ekologiska krossade tomater kostade lika lite som deras vanliga. Ibland är valet enkelt. Lär dig bara titta utanför dib trygghetszon i butiken

Nu hade jag ju ”vanliga” apelsiner kvar hemma från förra veckan, och jag kan ju säga att smaken säger sitt! Vilken skillnad!

Tänk om fler började tänka logiskt, att välja ekologiskt vid tillfälle, då man ändå ska ha en produkt kan man ju faktiskt kolla priset på eko-varorna också. Skillnaden kan vara marginell, eller som igår, billigare med EKO!

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsaRR77tVMNj22iXR8Ng-WahWM5ztIcav54A5hKJHxTuUpsT58Og

Konsum denna vecka säljer sina Eko-Bananer för 15kr/KG, på många ställen kostar de hemska vanliga bananerna mer!

Börja titta utanför din trygghetszon i butiken och när möjlighet finns, välj EKO!

Jag tog mig ur den där ”tunneln” många går i, då de är i butiken, bara tar av gammal vana utan att bry sig om vad det är egentligen och vad det gör med hälsan och miljön.

Nu handlar jag inte heller allt eko, men då jag hela tiden har ögonen öppna, väljer med omsorg. Fast jag skulle ALDRIG ta ekologiska importerade äpplen, om det finns svenska bredvid. Eftersom våra äpplen inte har blivit så hårt besprutade ändå, och inte åkt lika långt som de importerade.

Så börja tänk logiskt när Du planerar och handlar till dina måltider, det vinner Du, och alla andra på i längden!, och du kommer inte ångra dig!

Dessutom har jag ALDRIG ångrat en förberedd måltid, speciellt inte en dag som denna, när arbetsdagen varit mer än kaotisk och hemsk.

Foto: Katrine har nog aldrig ångrat en planerad och förberedd middag, och efter en hektiskt arbetsdag känns det ännu bättre att den tillochmed är snabblagad, för snabbare än denna middag kan det knappast bli; Rödkålspytt med rotsaker, som serveras med varmrökt lax, stekt ägg och grönsakernas Rolls-Royce, Broccoli! Det går INTE snabbare att ta sig till ett "hak" och där få stå i kö, och sedan vänta på maten. Med planering och framförhållning vinner du både tid, pengar och dessutom får du en bättre hälsa!

Så att veta att jag skulle komma hem till en färdighackad Rödkålspytt med rotfrukter som skulle serveras med rökt lax och stekt ägg var nog min räddning idag.

Jag hoppas att fler blir mer medveten om hur den mat De handlar, tillagar och stoppar i sin kropp påverkar både dem själva och den miljö vi alla lever i.

Kanske kan jag inspirera några, så om Ni inte redan gör det
Följ mig på
http://instagram.com/frokenloo

Kommentera

Etikettmoln

