Vikten av Hälsan

…Det är ju min passion…

Jag tror att det är viktigt att ha en passion i livet, det kan vara vad som helst egentligen, alltifrån att skriva, spela musik, skapa något, passion är något så individuellt men som får en att leva upp, hämta ny energi och koppla av.

Som min pappa som, hans passion skulle man kunna säga är att snickra och måla, i garaget vid sin bänk och hyvlar finner han lugnet.

Alltid bara att ringa, så kommer han med bra lösningar på allt, växthus, hyllor, vinställ, jag vet inte allt som han skapat åt oss.

Och mamma, med sitt skapande, stickar strumpor, vantar ja vad man så önskar, målar, skapar nya saker av gamla ting

Som dessa fyrar som hon och pappa gjort av blomkrukor.

Detta har de alltid hållit på med, sådant som fått dem att leva upp och fått andra att leva upp genom att få ta del av deras skapande, deras passion.

Som sagt, passion i livet är viktigt, jag brukar säga att tappar man hoppet och slutar att drömma, kan man lika gärna sluta att leva. Samma sak med passion, att ha något man brinner för i livet är så otroligt viktigt.

Min passion, är ju att stå i köket, där tar jag hand om min hälsa, samtidigt som jag försöker inspirera andra att göra det samma.

På sätt och vis är det ju samma sak som mina föräldrar gör, skapande. Jag skapar maträtter. Pappa skapar hyllor och av bräder, mamma skapar vantar av garn. Jag skapar mat av bra råvaror.

Jag vill inspirera och motivera andra att förstå, och uppleva samma sak som jag gör där i köket.

Fröken Loo, kost och hälsa är min låga, matlagning min passion!

Min avkoppling är ju där i köket, att låta kniven fara över skärbrädan och se hur vackra grönsaker, blir till maträtter som gör gott i min kropp, som ger mig (och de som äter den) en upplevelse för alla sinnen.

Som gårdagens middag;

Foto: Ikväll blir det massor av grönt som hamnar i stekpannan. Ett härligt grönsaksfräs med tomat och kummin stekt lax. Toppas med kokt ägg och en fruktig avokadosallad. Snabblagat såhär en mörk söndagskväll. Men bara för att det är snabbmat behöver det ju inte betyda skräpmat.
Ett härligt grönsaksfräs med tomat och kummin stekt lax. Toppades med kokt ägg och en fruktig avokadosallad.

Samtidigt som kniven for över skärbrädan igår, förbereddes dagens Köttfria Middag;
Foto: Köttfri måndag idag det får inte glömmas bort! Så igår förberedde Katrine dagens köttfria middag; Indisk inspirerad böngryta med sex sorters kål (vitkål,  savojkål, rödkål, blomkål, romanesco samt kålrot) den toppas med en rostad morot o äppelpure samt en härlig salladstallrik blir ett tillbehör. Skönt att ha maten förberedd då man kommer hem från jobbet. Planering och förberedning är a och o för en hållbar livsstil.
Indisk inspirerad böngryta med sex sorters kål (vitkål, savojkål, rödkål, blomkål, romanesco samt kålrot) den toppas med en
rostad morot o äppelpure samt en härlig salladstallrik blir ett tillbehör.

Och eftersom dagens middag var förberedd när jag kom hem och det är måndag, så planerade jag nästan hela veckans mat
Foto: Så var nästan hela veckans mat planerad (och förberedd). Vad äter ni för gott denna novembervecka?
Och dessutom förberedde jag den

Min passion i livet, är mat, hälsosam mat, och mitt signum i livet är att inspirera andra att börja förstå vad kosten gör med kroppen!

Jag skulle vilja att datum som 31 Mars, 4 April och 12 April uppmärksammades MER än 5 oktober, 7 november, 25 Mars, 4 Mars.

Men vilken svensk skulle gå in på en butik den 31 Mars och köpa sig en sådan här

Foto
För att fira dennes dag med familjen?

Ingen butik skulle skapa erbjudanden och inget reklamblad skulle vara fyllt med recept kring denna dag, med denna grönsak. För det är inte vilken svensk som helst som vet hur mycket gott man kan göra med en Rotselleri, för den 31 Mars är rotsellerins dag. Och tänk om butikerna kampanjade stort inför den 4 april, och lät moroten lyftas fram ordentligt, med dess stora variationsmöjligheter

Foto

Men skulle jag vara butikschef skulle jag uppmärksamma dessa dagar, liksom den 12 april skulle jag ha extrapriser på linser, och ha ett ”paket-erbjudande” på ingredienser till en härlig linssoppa. För då är det ju faktiskt linssoppans dag.


Fast det är det ju ingen som vet och så därför uppmärksammas det inte heller och inte är det någon som vet att den 2 juni är bönans dag!

Däremot så har folk och handlarna koll på semmeldagen, våffeldagen, kanelbullens dag och som i fredags, kladdkakans dag, men inte nog med det, ni mån tro att jag blev lite frustrerad då jag läste detta;

Foto

Hur många speciella dagar för sött och sliskigt finns det inte i almanackan? Räcker det inte nu, folk äter nog med skräpmat och socker ändå utan att det behöver speciella dagar till att frossa ännu mer. Och självklart tar ju butikerna på sig sin viktiga roll i det hela och sälja extra mycket dessa dagar. Rotselleri kräver arbete av kunden. Choklad, bullar och semlor kräver ingenting mer än att de ska öppna plånboken och sedan äta.


Sen vad som händer i kroppen efter en och annan semla, bulle, chokladkaka det är ju upp till kunden det struntar ju butikerna i, bara de får sälja. De passar på att tjäna extra mycket pengar på svenskarnas begär efter sött.

Det är handlarnas passion, pengar till vilket pris som helst!

Som ni ser är det ju chokladens dag imorgon, och det finns ju bättre och sämre choklad.
Här hemma används raw cacao till varm choklad, till bananplättar, till Fröken Loo´s varianter av go´fika.
Foto
Så om Ni vill äta något med choklad imorgon, eller ha några nyttigare varianter till julfikat så kanske dessa proteinrika energibollar kan vara ett alternativ
Foto
Äppel/Kanelbollar
1 Sött äpple (helst svenskt)
1,5 dl kokta kikärtor
1 dl blötlagda solroskärnor
1 tsk kanel

Lägg solroskärnorna i blöt i minst en timme, häll av vattnet.Skala äpplet, mixa med kikärtor, solroskärnor och kanel.
Forma till bollar

Choklad/Apelsinbollar
100 G Valfria nötter (eller frön)
50 G torkad (osötad) frukt
0,5 dl kokta kikärtor
1 msk raw cacaopulver
1 ekologisk apelsin
Blötlägg nötter och torkad frukt minst en timme, häll sedan av vattnet.
Mixa med kikärtor till en hanterbar smet, blir den för lös, tillsätt lite mer kikärtor.
Blanda i cacaopulvret och riv i skalet från apelsinen i smeten.

Pepperkaksbollar
2 dl kokta kikärtor
1,5 tsk pepparkakskryddor
0,5 dl hackad mandel
0,5 dl hackade russin

Mixa kikärtorna med kryddan, blanda sedan i mandel och russin, rulla till bollar.

Som sagt, Kost och hälsa är min låga, att få andra att förstå hur kosten påverkar HELA kroppen!
Matlagningen är Min passion!

Vad är Din?

För mer inspiration, tankar och idéer från Fröken Loo
Spana in mitt instagramkonto;
http://instagram.com/frokenloo

Kommentarer till: "…Det är ju min passion…" (2)

  1. Jo jag ser att ni också har en passion för mat. Kul! Jag är dessutom en hungrig person av mig, så det blir matlagning rätt ofta. Lycka till!

Kommentera

Etikettmoln

