Vikten av Hälsan

Dyrt att äta nyttigt?

Tog mig iväg och handlade, var ju rotfruktsvecka på Ica Maxi, och skulle ha handlat efter jobbet imorgon men eftersom himlen släpper ifrån sig ett vitt äckligt mögel som gör vägen hal och Putte´s vinterdäck INTE är på rätt ställe så flörtade jag lite med syster att hon skulle plocka upp mig efter jobbet, vilket hon såklart gjorde.

Men då jag väl var där inne på butiken insåg jag att det inte bara var rotfrukter som var till bra pris, så vagnen fylldes med en hel del.

Och det slog mig när jag gick där och plockade mina rotfrukter att folket FORTFARANDE köper tomat, gurka och isbergssallad.

Det är över mitt förstånd! VARFÖR köpa dessa grönsaker till ett pris på 28:-/KG när rotfrukterna kostar 3.90kr/KG? Snacka om att bära hem dyrt vatten!

Det blev en hel del rotfrukter, nämligen 4,5 KG

För 39.50:-

Skulle man ha köpt samma mängd tomat, gurka och isberg skulle det ha slutat på;

126:-

Ser Ni skillnaden?

Dessutom är rotfrukterna från Sverige,
Tomaterna från ett Omiljövänligt växthus i Holland,
Gurka och isberg från Spanien!

Och HUR mycket räcker inte mina rotfrukter till, och HUR mycket olika rätter kan man inte göra på dem?
Gratänger, pytter, riva, puréea, rosta, rå steka, pickla, grytor
Nej jag kan inte skriva allt!

Isberg, tomat och gurka känns inte så användbart i den bemärkelsen, ja tomat kan man ju ha i en hel del mat men kål, lök och rotfrukter är verkligen något man ska satsa på nu.

Säsongsanpassad mat är billig mat!

Och det behöver inte vara krångligt att tillaga rotfrukter, snarare så mycket enklare att få till en god och nyttig sallad jämfört med en sedvanlig ”blandsallad”. Fram med rivjärnet helt enkelt


Riv morötter och blanda med clementin/apelsin
Enklare, billigare och mer i säsong kan det inte bli!

Handlade dessutom en del frukt

2 Granatäpplen
0,5 Kg Svenska äpplen
1 Kg ananas
1 Kg apelsin
2,5 kg frukt + 2 Granatäpplen som slutade på 57:-

Frukt är billigt, Godis är Dyrt!
VardagsgodisÄven om det är Rea på skiten!

Så dyrt att äta nyttigt vet jag inte om jag kan hålla med om!

Det är till och med så att ibland är de ekologiska varorna BILLIGARE än de ”vanliga”


Så om fler öppnade ögonen och vågade ta sig utanför trygghetszonen skulle både folkhälsan och miljön må så mycket bättre!

Sitter här med ljusen tända och väntar på att SJ ska ta Putte hem i snöovädret och tänkte mig en värmande middag när han väl öppnar dörren så ikväll blir det;
En mustig moussaka med lammfärs till Putte, till mig blir det en torskgratäng med medelhavssmak

Självklart har jag sett till att tallrikarna fylls ut med de gröna tillbehör jag gjorde igår.

Imorgon kväll väntas det långkok då det blir lammgryta till Putte i ugnen, med rotfrukter och rödvin
Jag gör en böngryta på samma sätt.
Perfekt, så kan vi mysa i soffan under tiden dofterna sprider sig och middagen blir klar!

Och Ni som missade mitt inlägg från tidigare idag, med mitt tips på farsdagstårta finner det här

https://halsoatiin.wordpress.com/2014/11/06/fira-far-med-karleksgott/

Kommentarer till: "Dyrt att äta nyttigt?" (1)

  1. Dessutom mättar rotfrukter bättre. ☺

Kommentera

Etikettmoln

