Vikten av Hälsan

Jag gör det helt och hållet för min EGEN skull, inte för någon annans.
Det är mitt liv och min hälsa det handlar om, det är inte grannen som blir slö och sjuk av att jag inte
tränar eller äter bra. Det är JAG!

Jag har chans att välja, varje val jag gör är ett aktivt val. Idag efter en riktig hektisk dag
på jobbet hade jag valmöjligheten att gå hem och lägga mig på soffan men det gör jag inte
för det gör mig inte piggare att komma hem till en tyst lägenhet som är fylld av packade och opackade flyttlådor:
Då hämtar jag lite ny energi på gymmet, träffar lite folk och gör av med negativ energi.

Men visst kan soffan kännas lockande, HELA dagen men jag väljer den inte.
Fast, jag har lärt mig, behöver kroppen bara det sociala, då hämtar jag energin i avslappning och stretch på gymmet
istället för bland puls och svett. Huvudsaken är att jag gör något som rensar huvudet.

Ofta får jag frågan om HUR JAG ORKAR ställa mig i köket, jag gör det för min skull
För att jag är värd det, jag är värd den tiden, min kropp och min hälsa är värd att lägga ned tid på, Putte är värd att få en härlig och näringsfylld måltid som ger honom den energi han behöver.

Idag kunde jag i lugn och ro efter jobb och gym, plocka fram lite grönt ur kylen och sedan göra i ordning helgens gröna tillbehör till oss;

Ser det inte lockande ut att kunna öppna kylen när man kommer hem från jobbet och finna detta?


En läcker rödkålssallad med lingon och äpple.
En söt/het savojkål o paprikasallad
En stor skål med diverse blandade gröna blad, skott och kål som blandats med granatäpple och apelsin
Snabb picklade gulbetor m äpple
Linser med tomat
Lätt kokta bukettgrönsaker
Hummus

Jag gör aktiva val i butiken som följer med mig hem i köket, för min egen skull!

Sen att jag samtidigt bloggar och instagrammar över mina val, är bara ett sätt att få utlopp för den låga jag har inuti mig, om att vilja inspirera och vägleda andra till att börja göra samma aktiva val, för den egna hälsan,(och vår miljö.)

Men det är INTE för någon annans skull jag låter dofter sprida sig, som jag låter tallriken fyllas av färg och att smaklökarna får en upplevelse varje måltid.

Foto: Den mexikansk inspirerade grönsaksgrytan kan börja puttra på spisen och falafeln åker in i ugnen. En härlig sallad är fixad och dofterna kommer snart att sprida sig. En läcker måltid är snart redo att avnjutas. Vad låter ni era smaklökar få för upplevelse denna kväll?
Såhär såg dagens middag ut precis innan den mexikansk inspirerade grönsaksgrytan ställdes på spisen och falafeln i ugnen som sedan serverades med en läcker sallad!

Fast blir Ni inspirerade av mig och de val jag gör, och den mat jag gör, de råvaror jag handlar och använder, glädjer det mig.

http://instagram.com/frokenloo

Synd bara att alla inte kan acceptera Mitt(/vårt) beslut att flytta och börja om på något nytt. Det är mitt liv och mitt beslut. Jag har ju äntligen samlat kraft och mod till att lyssna på kroppen och jag har valt med hjärtat.

Utan att dessa människor måste sparka och spotta på mig

För vi ALLA Har möjlighet till aktiva val i livets alla frågor!

Sen är det inte alla som förstår VIKTEN av att välja för den egna hälsan!

Väljer Du för din egen skull, med din egen hälsa före allt annat?

Kommentarer till: "För vems skull gör du Dina val?" (2)

  1. De där som ifrågasätter ditt hjärta och dina bal är bara avundsjuka.

    Jag undrar hur de som frågor hur du har tid och/eller orkar ställa dig i köket har tid till att beställa-vänta-hämta på snabbmatshak/restauranger eller har tid att laga mat utan grönt på tallriken. Ungefär lika korkad fråga.

    Som du skriver handlar de om det egna valet.

    • Tack Linda för dina kloka kommentarer. Ja, den svenska avundsjukan men tyvärr så är man som man är å tar åt sig… =/ Ja, jag o Putte brukar fundera ut hur lång tid folk verkligen väntar på sin mat då de handlar på ”haken”. Först ska de vela om vilken dip de ska ha sen ska vänta och ta sig hem o äta… Heja hemlagat =) o Heja dig Linda du är en super kämpe!

Kommentera

Etikettmoln

