Vikten av Hälsan

Det är så tragiskt

Alltså det slutar aldrig, man ska aldrig sluta förvånas över människors girighet att tjäna pengar, på människors jakt på en bättre hälsa, eller snarare, den smala midjan. För det är dit de flesta vill komma, de ser inte hälsan, de ser en siffra på vågen.

Igår, på Rapport, 19.40, alltså på bästa sändningstid, den sändning de flesta nyhetstittande svenskar ser, låter de en reporter testa den ”nya” rafflande produkten, som ska ta hand om det ”Bruna fettet”, en väst som ska få dig att frysa dig smal!

http://irsus.se/

Om Ni klickar på länken, så ser ni att faktan kring produkten är obefintlig! Men det viktigaste står ju; ”Den ska hjälpa dig att bli smal utan att Du behöver utöva någon aktivitet!” Exakt det svensken vill läsa, för att sedan gå på och köpa produkten för att bli smal och komma i toppform!

Hela inslaget på rapport kände som om killen som uppfunnit denna rafflande väst inte hade så mycket att komma med, så jag kollade lite på http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld (Drygt 20 minuter in i programmet tog de upp det ”Bruna fettet” väldigt djuptgående)

”Det är INTE en farlig bantningskur”, men frågan är, MÅSTE man lura folk till detta, den stora kostnaden till att KANSKE bli smal. Lär dom sig leva bättre bara för att de sätter på sig en väst som får dom att frysa?

Dessutom var denna kille inte först, Tv-Shop var före, jag bloggade om Slim Freezer Belt i våras och än idag hittar folk in på blogg efter att ha googlat på denna unika produkt i jakten på att bli smal! ”Fungerar Slim Freezer Belt” är en vanlig sökterm. Och jag kan ju skriva till Er som kommer in hit just p.g.a. den, NEJ jag står inte för den produkten!

NO WAY!

De lär sig inte att äta bättre, får in motion i vardagen, får sunda vanor som de kan föra över till barnen. Nej de enda som KANSKE händer är att de får en mindre midja! En mindre midja ger ju bättre hälsa men ser man inte till att man har en hållbar sund livsstil spelar det ju INGEN ROLL att man blir smal, då man fortfarande lever ohälsosamt.

Var in och handlade efter jobb och gym och det slog mig då jag stod där i kassakön att det är så tragiskt att barnen drabbas av föräldrarnas val i butiken.

Och dessutom är det ju SVIN dyrt att bara handla hel fabrikat. Mammor med övervikt, pappor som bara handlade, kanske på ren vana.

Runt omkring mig, i kassan bredvid, och i samma kö som mig stod dom med vagnar/korgar med sockersöt yoghurt, flingor, läsk, glass, energidrycker, färdiga köttbullar, burksoppor, ravioli, fryst pyttipanna, fiskpinnar, mörkt ”vitt” sött bröd och en massa pasta. Avsaknad av frukt och grönt var stor i dessa korgar.

Dessa föräldrar skulle INTE bli hjälp med en väst, de behöver lära sig LEVA sunt med kost och motion som en stor del. Ingen j*vla väst kan få deras barn att få en frisk och hållbar framtid!

Än en gång är det ett bevis på att det är BARNEN som får betala priset på föräldrarnas okunskap!
(Och jakten på den smala midjan)
Och det gör så ont att se!

Tänk om föräldrarna där bredvid mig lärde sig det här med planering och förberedelse kring RIKTIG mat!

Som jag gjorde igår, förberedde min middag;

Stekt torsk med två sorters lök och rotfrukter som ska kokas en spenatsallad och sen räddade jag den senapskryddade hummusen som fanns kvar från helgen

Så idag kunde jag med godan ro ställa mig i duschen under tiden torsken ställdes i ugnen

Foto: Katrine förberedde ju middagen igår så under tiden torsken med två sorters lök är i ugnen hinner hon duscha sen är det bara att toppa spenatsalladen och de kokta rotfrukterna med torsken och njuta av en härlig måltid. Att Planera och förbereda är så viktigt att lära sig att få in i vardagen.

Då rotfrukterna kokades innan, och lades på en tallrik med spenaten

Och samma sak imorgon då det står

Foto: Även imorgon hittar Katrine sin middag förberedd i kylen när hon kommer hem. Då det blir en mexikansk inspirerad grönsaksgryta som serveras med falafel ala Fröken Loo. Alla gör vi olika. dessa är kryddade med vitlök spiskummin och persilja. Vad har ni i era?

Grönsaker i till en mexikansk inspirerad gryta i kylen som serveras med mina falaflar

Har äntligen tagit mod till mig och prova att göra bönrätter på okokta bönor, lägger dem i blöt i minst tolv timmar sedan sköljer jag dem riktigt noga, och mixar precis som vanligt, Provade för första gången i måndags förra veckan och det blev riktigt bra. En härlig konsistens, lite mer och tugga på. Så prova igen med dessa falaflar.,

PLANERING mina läsare, planering och förberedelser, med massor av grönt, det är min melodi!
Ingen iskall väst i världen kan få dig att äta och leva sunt!

Kommentera

Etikettmoln

