Vikten av Hälsan

Fredagsmat(te)

Att sitta på rumpan är minst lika farligt som att röka sägs det och att röra på sig en timme om dagen räcker inte. Då många har stillasittande jobb, sitter i bilen på väg till och från jobb, sitter i skolan, på bussen, och sen kommer hem landar i soffan med en tv på väggen och en annan skärm i handen.

Då är en timmes aktivitet inte tillräckligt. Speciellt inte med den kosthållning de flesta svenskar tyvärr har.

För mig är det en självklarhet att vara i rörelse. Inget stillasittande jobb, det skulle jag aldrig kunna ha. Sen ser jag mina ben som transportmedel. Och dessutom så väljer jag oftast bort en och annan timme i soffan för att stå i köket och pyssla.

Det är ju en stor hälsovinst, hemlagad mat och samtidigt minskar man tiden man spenderar på rumpan.

Winn winn situation helt enkelt.

En enkel ekvationen som svenskarna borde lära sig att använda. Och gör man det dessutom med resten av familjen blir allas skärmtid mindre och familjen får tid att prata med varandra.

Och om programmet du MÅSTE se är så viktigt kan du vika upp paddan och ha den med dig i köket. Så står du åtminstone upp.

Men nog kan jag mysa ner mig i soffan ibland med, njuta av en härlig kopp morgonkaffe

Precis så som jag gjorde imorse efter en härlig powerwalk i morgonsolen, kom hem och Putte hade slagit på kaffebryggaren och en stor kopp kaffe avnjöts tillsammans framför nyhetsmorgon innan vi avverkade dagens gympass.

Men nog kan jag även spendera lite tid i frisörstolen en fredagseftermiddag för en massa ompyssling


Som jag gjorde idag

Men att hela tiden låta rumpan vara på stolen, är inte min grej, det är som när jag bloggar, jag måste resa på mig ibland, sträcka ut mig, gå en vända i lägenheten för att sedan fortsätta skriva.

Så efter en 1,5 timme hos frissan kröp det lite i benen, det var ju tur att det väntades veckohandling då

Foto

Så nu är grönsakshyllorna påfyllda

 

Och kvällens middag förberedd

Foto

Ni som har läst vår helgmeny kommer kanske ihåg att det stod Rödtunga och rotsakslåda ikväll men Putte önskade lamm, och det passar ju minst lika bra till höstens härliga rotfrukter, så då får han det och jag steker lite tofu i en härlig örtolja. Självklart så har jag även gjort lite läckra gröna tillbehör att fylla ut med.

Läcker fredagsmat helt enkelt!

 

Så upp och stå, kanske ut i köket, slå på ugnen, in med middagen och ta en halvtimmes kvällspromenad och när du kommer in är middagen klar och då kan du slå ned rumpan på köksstolen och avnjuta en härlig hemlagad middag med lite frostiga höstkinder som tinar och en pigghet av den friska luften du fått i dig!

Ännu en Winn Winn situation!

 

Kommentera

Etikettmoln

