Vikten av Hälsan

Unna sig paprika!?!

Höll på att svälja tungan då jag hamnade på Expressens hälsosidor på nätet,

http://www.expressen.se/halsoliv/lchf-profilerna-har-ar-gronsakerna-vi-ater–och-ratar/

Där fyra olika personer som förespråkar LCHF har sagt sitt i frågan kring grönsakerna sedan har Expressen gjort ordning en lista med LCHF-vänliga grönsaker.

”Inga grönsaker som växt under jorden förutom rättika” var ett påstående, sen har vi tjejen som bara åt röd paprika på helgen. Det lät som om paprika var värsta hälsofällan, likt alkohol eller choklad.

”Unna sig paprika”.

Folk tycker att jag är konstig och extrem som inte äter godis/glass och annan skräpmat, men jag äter då ALLA grönsaker. För mig är variationen av grönt, inklusive den bannlysta frukten, rotfrukterna, ett måste på tallriken, och det viktigaste i en sund livsstil. Uteslut då istället de andra kolhydratskällorna som ris, pasta, bröd och utöka med ALLA dess underbara grönsaker som finns.

Har ju börjat surfa runt på träningsbloggar om kvällarna i väntan på att Putte ska ringa då han slutar, och ser ju hur de som tävlingssatsar mot Luciapokalen/Decemberkuppen går in i slutskedet av deras dieter, där räknas ALLT, och det är inte många grönsaker som är godkända nu.

Sen finns det dom där i lite yngre kategori som tyvärr inte ser vikten i att äta grönsaker, utan ”Åh åt värsta goda middagen, kycklingsallad med keso” och jag synar bilden, isberg, tomat, gurka, majs och kanske paprika. Så fortsätter det, grönsakerna på deras ”hälsotallrikar” är just de vattenrika och dyra grönsakerna. Skulle ALDRIG köpa gurka idag, 32kr/KG, tomater nästan lika mycket, och de ger ju ingenting till kroppen.

För mig är det ju omöjligt att se en måltid utan grönsaker. Jag vill ha alla olika varianter, både varma och kalla, rotfrukter, kål, blandat med frukt, och helst ska ju avokadon ligga där med.

Men nu är mina grönsakshyllor tomma i kylen,

Foto

det är ju tur att handlingslistan ska bockas av imorgon
Foto

Fast jag står ju inte utan mat på bordet precis, för idag då Putte hittar hem väntas detta;


Rimmad långa med ljummen paprikasallad som jag kryddat med kummin och vitlök
Självklart kommer tallrikarna fyllas ut med diverse


Andra grönsaker, samt den chiliheta äppel”chutneyn” jag gjorde i måndags

Och imorgon till lunch har jag lyckats plocka ihop

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/p526x296/1012087_721667081257734_8689244929648470264_n.jpg?oh=03b44e38598da11ca6c707d0598247db&oe=54B14A4A

En varsin läcker salladstallrik som serveras till en ugnsstekt lax.

Foto

Men att hålla på att lista grönsaker, eller ska man säga svartlista, svenskarna äter alldeles för LITE grönsaker av alla sorter. Alla dessa listor som tidningarna skriver, gör det INTE enklare för svensken att förändra sin vanor, eftersom det är olika lister varje gång!

Jag ger mig INTE, tallrikar med massor av grönt ser så mycket mer aptitliga ut;

Foto: Så har Katrine plockat ihop kvällens tallrikar från tisdagens lunchrester och blev det inte en fröjd för ögat att titta på? Till detta serveras en lax som har blivit fylld med den vitlöksmarinerade svampen och spenaten som också blev kvar i tisdags. Så Nu får vi se när SJ tillåter Patrik att komma hem

Än en tallrik utan;

Detta är ju en väldigt vanlig maträtt i MÅNGA svenska hem!

Drar man ned makaron mängden till hälften, lägg dit broccoli, en morots/kålrotssallad med äpple, riven vitkål med apelsin och paprika så är det en stor vinst för hälsan!

Säger bara det, fyll tallriken med grönsaker, av alla varianter. Mer eller mindre kolhydrater i dem, spelar ingen roll de ger bättre mättnad och mer näring till kroppen än vilka andra kolhydrater som helst! Och kroppen behöver BRA näringsrika kolhydrater!

”Unna sig paprika på helgerna”, är väl bland det dummaste jag har hört!

Kommentera

Etikettmoln

