Vikten av Hälsan

Kroppen är verkligen en märklig skapelse. Som jag skrev imorse så var det återbesök hos läkaren idag, egentligen så var det ingen nyhet det hon sa, men än en gång fick jag det svart på vitt, det jag redan vet och försöker förmedla till Er.

”Kroppen säger ifrån då något är fel, då den utsätts för stress och press, både fysisk och psykisk. Det kan vara allt ifrån utslag, huvudvärk, yrsel, värk, eller som i ditt fall Katrine, att magen blir helt trasig. Och ska kroppen kunna läka bör problemet till stressen hittas. Och den har Du redan hittat, och förhoppningsvis har du lösningen nära. Minimera den psykiska stressen och gör sådant som Du mår bra av Nu några dagar. Så hoppas Vi att det läker helt med tiden, annars får Du fundera över den större operationen.”

Har det varit värt det? Det jag utsatts för, att bli så trasig, att det kan sluta med en operation?
ALDRIG! Det har det inte.

Sanningen är ju sådan, jag har kört på, gått emot mina egna värderingar och drömmar allt för länge nu. Som Rasmus säger varje gång vi står i köket

”Tänk om Du fick göra sådant här varje dag Katrine, då skulle Du må bra hela tiden och alla som åt skulle må bra och lära sig saker. Precis som jag gör när jag är med dig”. Ja, en dag kanske jag vaknar upp varje dag och känner mig behövd och att jag gör skillnad för människor och deras hälsa (och min egen)

Foto

Även om jag förser kroppen med mat som är rätt för mig, och gör gott i min kropp och själ kan inte det lösa allt, fast jag önskade att det var så enkelt som läckra måltider, som till och med gör ögonen glada.

Eller vad säger Ni om dessa tre måltider?

Gårdagens middag;

Ratatouille, fräst morotspasta med grönkål med bläckfisk och rökt lax i en örtvinegrette

Dagens lunch;


Ugnsstekt lax på svartkålsbädd som serveras med rå stekta rotfrukter, rostad blomkål en läcker ärtpuré ett rättiksriv och den självklara avokadon

Eller den färgglada middagstallriken jag plockade ihop i all enkelhet tills ikväll
Foto: Man behöver inte krångla till det. I all enkelhet har Katrine fått ihop en väldigt läcker vegetarisk middagstallrik. Med mycket grönt hemma blir aldrig tallrikarna tråkiga. Man äter ju även med ögonen
Vegetariskt blev det, tog av sådant som fanns i kylen och fick ihop en sådan läckerhet.

Har man massor av grönt hemma, är det ju aldrig svårt att göra en måltid som är lockande redan från tillagning till sista tugga.

Visst är dom väl vackra, helt skapade av naturen.

Foto



Och vad är detta för skönhet då?
Foto: Men vad har Katrine hittat nu?
Som syster sa, är det en grönsak eller en frukt?!
Frukt säger jag då!
Och det är ingen Melonrädisa som min systerdotter skrev (via syrran) på Facebook.

Jag ser frukt och grönt som något självklart på tallriken, skulle jag leva som jag gjorde förr, och pressa kroppen i denna psykiska stress skulle jag ha kraschat för länge sedan. Men det spelar ingen roll hur stressad jag än är, så vill jag ge min kropp och knopp den måltidsupplevelse som den är värd.

Och snäll syster som jag har, ser hon till att jag kan göra det, även då Putte är borta, så även denna vecka handlade vi tillsammans.

Så nu finns det inga ursäkter till att INTE laga näringsriktig mat, denna vecka heller.
Med bra råvaror hemma är det ju lättare att få bra mat på bordet

Och eftersom jag nu blir hemma resten av veckan, och skulle göra saker som jag mår extra bra av och inte gör mig stressad, plingade jag Rasmus och frågade om han ville komma efter skolan imorgon.

Och svaret jag fick ”Vem vill INTE komma och mysa med VÄRLDENS BÄSTA MOSTER”
Ni må tro att mitt hjärta smälte till en stor rosa pöl!
Så imorgon blir det pyssel i köket, med både gofika och middag, sen avslutar vi med filmmys.

Massor av gofika blir det, gofika som såklart inte tar energi från kroppen utan ger en näringsboost och även kan kallas mellis!

Ja, som läkaren sa idag, att jag hade insett varför skadan uppkommit, orsaken till den och att jag förhoppningsvis hade en lösning i min närhet. Den lösningen kom väldigt nära nu! Då Putte just ringde;

Den är vår nu! Lägenheten i Västertorp.
Hej Då Gävle, Hej Stockholm!

Följ denna resa, här på bloggen och på Instagram
http://instagram.com/frokenloo

Så Nu Hyr vi ut vår underbara tvåa här i Gävle i andra hand, om Ni vet någon som skulle vara intresserad!

Kommentera

Etikettmoln

