Vikten av Hälsan

Du har valmöjligheter

Inte hade jag vetat att det var ”Internationella Matdagen” idag om inte jag hade fått en ”like” på Instagram på min matbild från igår. Om jag inte skulle blogga om den just nu, hade ni vetat om den då?

Däremot; Kanelbullar, Våfflor, Semlor, Polkagrisar

Dom dagarna, hajpas det kring i flera veckor så att INGEN ska glömma bort att stoppa något (onyttigt) i munnen just den dagen!

Men internationella matdagen, eller som den heter World Food Day!

http://www.worldfooddayusa.org/

Vad den innebär? Ja det har tydligen varit lite olika teman varje år, men den största och viktigaste delen varje år är att ALLA FAMILJER JORDEN ÖVER ska ha rätt till mat på bordet VARJE dag!

Stat3.jpg

Sen hur den uppmärksammas på olika platser, främst då i USA, är olika. Vissa kanske vägrar slänga matrester just den dagen, äter mer hållbart för miljön, skapar insamlingar, går ut med soppkök. Det verkar se lite olika ut. Men denna dag innefattar även att Vi alla, har rätt att veta vad vi stoppar i oss, vart den kommer ifrån, att det är säker mat, att den ger oss den näring vi behöver. Att den är hållbar för vår miljö och ger oss en god hälsa.

Så visst känns det lite orättvist att jag kommer hem, öppnar kylen, och finner den fylld med massa grönsaker sedan min och systers handling i tisdags

Tyvärr är livet orättvist, jag har ju den möjligheten att handla, att äta mig mätt varje dag, det är ju något jag ser som självklart men barnen och familjerna runt om i Afrika, familjerna på flykt från Syrien, barnen på gatan i Ryssland för dem är det inte en lika stor självklarhet att få mat på bordet varje dag. Speciellt inte som lyser av olika grönsaker, doftar av kryddor, ger kroppen rätt näring, vid varje måltid.

Jag har möjligheten att VÄLJA vad jag stoppar i mig, jag kan handla på flera olika butiker, laga olika rätter varje dag. Jag väljer alltid det som är bäst utifrån min kropp, hur jag vill att den ska må. Alla kan kan inte det. Och vissa gör det inte FAST dom kan. De väljer att ge kroppen sådant som bryter ned dem, istället för att bygga upp dem.

Andra köper hem en massa mat, som sedan bara går till spillo.

Stat6.jpg

Så vad kan vi göra för att stödja och hjälpa? Ja vi kanske inte ska börja sympatisvälta men vi kan åtminstone göra något för vår miljö.
Sluta slänga mat, det kostar onödigt mycket för både dig själv och för vårt klimat. Vi kan uppmärksamma sådana här dagar istället för sockerstinna dagar, då vi kan hjälpa de i vårt land som faktiskt också inte har mat på bordet varje dag.

Det är inte bara ”uteliggarna” det finns mängder av familjer som inte kan ge sina barn mat varje dag. I dessa fall är skolmaten EXTREMT viktigt, och dess kvalité är inte alltid den bästa.

Men vi som har valmöjligheter, välj med hjärta och hjärna, tänk på ditt hjärta, din hälsa, din kropp. Samtidigt som du skänker en tanke till alla som inte kan öppna sin kyl och laga mat varje dag. Det är många, kanske din granne, mamman du såg i lekparken.

Jag gör åtminstone något för vår miljö, min plånbok och hälsa, för istället för att slänga all mat som blev kvar efter min och systers lunch i tisdags

Så tog jag reda på ALLT
Foto

Så igår blev det

Fisksoppa med en salladstallrik
Idag blir det,

Ja, det samma åt mig, och en fullstor salladstallrik åt Putte med kycklingbiffar jag hittade i frysen

Och tills imorgon blev det en del gröna tillbehör

Bara att fylla ut tallriken med lite rostade rotsaker och halstrad fisk så är middagen klar

Jag hade kunnat slängt allt, men jag VALDE att spara det. Jag hade en valmöjlighet, och tog det bästa beslutet!

Du har också valmöjligheter, hur ser Dina beslut ut då det kommer till maten?

Kommentera

Etikettmoln

