Vikten av Hälsan

Du hittar den i kyldisken, pepparkaksdegen

En sådan skylt möttes jag av idag på en butik, och när jag väl kommer in i butiken så är det fullt med butikspersonal och företagsnissar som är i fullfärd med att bygga stora områden som ska fyllas med julskum, julmust, pepparkakor, lussebullar, mer julgodis, glögg, mer julgodis, lite andra pepparkakor, en och annan saffransmuffins och såklart ALLA chokladaskar (utan trillingnöten).

HALLÅ, det är Oktober, och butikerna har ju inte ens börjat kränga Haloweensnasket än, dräkterna hänger där men allt läskiga spök och monstergodis har inte fyllt butikerna. De börjar med sådant som folk LÄNGTAR efter och INTE kan hålla tassarna ifrån. Såg både en och annan som stoppade julskum och julmust i korgarna.

Tror ju inte de skulle lägga undan det till julveckan precis. Måndag, i oktober, sannolikheten är liten. Såg dessutom en mamma med barn i barnvagn som köpte den där pepparkaksdegen och öppnade den utanför och gav ungen en klick och stoppade in en klick i sin egen mun!
Har svensken en gång börjat med musten, julskum och pepparkakorna, så fortsätter det till framåt trettonhelgen. Men som sagt däremellan ska ju ungarna knacka dörr och ”tigga” godis annars får man ägg och tomater kastat på fönstret.

Och varje tillfälle, helg, högtid ska det snaskas, det är många tillfällen på ett år som det blir det lilla extra, speciellt för alla barn.

Jag träffade en vän idag som berättade om att dottern varit på två barnkalas helgen som var, och hur det ena kalaset hade gjort barnen till sockerspeedade färgämnes höga små monster. Två kalas, och ett barn har utrymme för 3 tsk socker om dagen, bara ett kalas har spräckt gränsen.

Barnen har inte samma valmöjligheter som en vuxen, det är någon annan som sätter fram det barnen får äta, och är de sockervana så äter de, och finns det inget annat, äter de. Vuxna bör kunna tänka själv, och förstå att man inte ger ett barn pepparkaksdeg som mellanmål, att julskum och must inte är det bästa att äta klockan 15 på eftermiddagen en måndag. En vuxen bör kunna ställa undan barnens halloweengodis på lördagen, och sedan inte ta fram resterna förens lördagen efter.

Det blir verkligen väldigt lätt för mycket av detta, nu börjar ju dessa högtider komma då det är fullt acceptabelt att äta socker och snask mitt i veckan, flera gånger i veckan. Ta bara all must det bjuds på, glöggen till de vuxna, pepparkakorna som står över allt för att det är så trevligt att bjuda på en pepparkaka i butiken. Chokladaskarna som alla får.

Det börjas ju redan NU, i OKTOBER, det är två månader kvar till lucia, och innan lucia är det ju advent och alla dess aktiviteter kring det. Och ja, som sagt även halloween!

Varje litet tillfälle tas i akt för att stilla sockersuget och öka begäret.

Detta är MITT liv. Jag väljer att leva

Jag får ALLTID försvara mig för att jag INTE äter godis/fikabröd, det anses inte normalt, det var mer normalt då jag satt med handen i godisskålen 24 timmar om dygnet och åt hellre fika än mat. Och när dessa högtider kommer, då är det ju ännu mer konstigt att INTE ta julskummet (skulle aldrig i mitt liv stoppa en tomte fylld med slaktavfall i min mun), äta pepparkakor tills det sprutar ur öronen eller släcka törsten med must.

Tyvärr kan jag inte ta en kaka eller knäck, jag var sockerberoende och tar jag en är risken väldigt stor att jag faller tillbaka i samma spår igen. Man säger inte till en f.d. narkoman att dra ”en fest lina” eller en nykter alkoholist att ta en nubbe till sillen, för det är ju ändå jul!

Men mig ska det trugas och tjatas på, förstå jag har inget sug efter socker, jag har inte begär som måste stillas.

Fungerar alldeles utmärkt!

Nyår, Påsk, Pingst, Midsommar, Födelsedagar, Lördagar, Fredagsmys, ”Tycka synd om sig själv”-dagar, Halloween och Jul!
Inga problem!
Och ja, jag unnar mig saker ibland!
Kvalitetstid med vänner och familj
Massage
Frisörbesök
God mat
Frisk luft
En god bok
En tidning
Ännu mer god mat!
Så borde inte ett liv utan socker vara det ”normala”?
Nej istället ses jag som onormal!

Skulle ha jobbat idag men blev hemma, då jag hade en orolig och bråkig mage igår morse blev jag hemma igår och eftersom jag jobbar med livsmedel så finns det en lag som säger att man ska vara hemma 48 timmar efter en magåkomma så var det bara att vara laglydig trots att man känner sig pigg.

Så eftersom det är Köttfri Måndag idag är det ju vegetariskt på tallrikarna denna dag, och på min lunchtallrik blev det;


Rostad rotfruktspuré, med stekta sojafiléer, kokt broccoli och blomkål samt ett gulbetsriv med äpple.

Höstiga smaker passar ju perfekt i detta höstrusk.

Middagen blev ju även den vegetarisk, och lite av snabbmat


Men väldigt smakrik och färggrann

En vegetarisk wook med mango och chiliglaserad tofu som serveras med en mixad ananassalsa med chiliflagor samt en liten linssallad.

Sockerfritt och köttfritt
Ni förstår att jag rör upp känslor hos folk!
Men jag står på mig även om jag rasar gång på gång av folks hårda ord
Så är det mitt liv och mina beslut, min hälsa!

Sen kan jag ju försöka inspirera andra till att äta lite mer grönt, och imorgon är en ledig dag och syster kommer på lunch så har ju såklart förberett nästan allt inför den


Fisksoppa med vitt vin, tomat och saffran
Bergtunga, bläckfisk och rökt lax är fiskinnehållet
En grönsallad med rödbeta, granatäpple och apelsin
En syrlig vitkålssallad
En rödkålssallad med äpple
Picklade rotfrukter med lingon
Lätt kokt broccoli/blomkål
Linssallad
Marinerad tomat och champinjoner
Färgglad paprikasallad
Kålrot och morotsriv med äpple
Surkål
Samt en
Rostad rotselleripuré med lätt smak av äpple att toppa soppan med
Sedan tillkommer
Avokado
Groddar
Keso
Citronmarinerade bondbönor

Och efter att syster varit här knackar ”liten” hand på dörren och vill ha mellis, såklart har systersonen önskat lite och imorgon står förutom en massa frukt på önskelistan, bananplättar så gjorde fem olika sorter idag;

Riven morot o pepparkakskrydda.
Rivet äpple o kanel.
Raw cacao.
Vaniljpulver.
Krossade hallon o granatäpple.


Morotsvarianten smakar Morotskaka och passar bra att servera med kesella smaksatt med vaniljpulver och lite rivet apelsinskal. De med äpple smakar bäst med keso och hackad rostad mandel som är kryddade med kardemumma

De med Raw cacao smakar ljuvligt med kesella blandat med mandarinklyftor o toppas med rostad kokos. Vaniljpulvervarianten kan ju serveras med varsomhelst brukar göra en raw cacao mousse om man vill ha det extra lyxigt. Sen de med hallon/granatäpple är ju redan smaksatta så de är ju perfekta att äta på språng.

Men han föredrar att äta bananplättarna som dom är eller med fruktsallad och jordnötssmör.
Ett helt annat mellis än vad många andra ungar får imorgon vid tre-snåret!

Följ mig gärna på instagram för mer matinspiration

http://instagram.com/frokenloo

Eller på

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

