Vikten av Hälsan

Har funderat en tid, ja ända sedan jag var sjuk för fyra veckor sedan och slösurfade runt på alla träningsbloggar i olika format. Hur många la upp de ”perfekta” bilderna från gymmet, tanken slog mig, ser de verkligen ut sådär när de tränar? Har studerat mer under veckorna som gått, både på nätet, instagram och på gymmet. Omtagningar, för att få till den ”rätta” bilden ur den rätta vinkeln och inte någon grimas eller svettdroppe får synas, håret ska ligga rätt.

Jag har länge tvekat om att lägga upp bilder då jag tränat, eftersom jag inte ser ut sådär, inte på en fläck är jag snygg när jag tränar eller har tränat.
Så därför har mina älskade följeslagare fått hamnat på bild, efter bild;


Mina ben och mina löparskor, mina trogna följeslagare och fotoobjekt!
För att jag varit rädd för att visa mitt ”nytränade” fejs!

Så j*vla sinnessjukt! Det är en utseendefixerad värld vi lever i, men vilken är snygg när dom tränar och har tränat egentligen? Det är grimaser, svetten SKA porla, håret kanske åker lite på sned, sminket som vissa tjejer envisas att inte visa sig utan kan rinna. Det är någon ny ”kändisutmaning” nu om att visa sitt nyvakna ansikte, kanske är det dags att folk börjar visa sitt nytränade fejs också!

Jag tog ”lite” mod till mig i veckan och la ut en bild på mig då jag gått till jobbet i full regnmundering och mössa, jag är inte snygg klockan fem på morgonen på väg till jobbet.

Än mindre snygg var jag efter gårdagens kvällslöpning

(Ursäkta matbilden där bredvid men bilden är från Instagram…)
Så som Ni ser


Snygg är jag inte efter att jag har tränat!
(Ja, jag kanske inte är snygg annars heller men verkligen INTE under och efter ett pass)

Visst en nytränad och upppumpad kropp är snyggt, de som ska upp på scenen ska träna på att posa, flexa och så, självklart, det tillhör sporten men under tiden de strävar mot att nå scenen tränar de också, blir svettiga och låter kanske. Att se hur Putte sliter på gymmet är härligt, han är målmedveten och har ett driv, man ser hur varje muskel svarar på hans kropp, det är läckert att se men att kramas med hans tröjor och ta i hans skor efter ett pass är allt annat än läckert. Då han kommer hem från en löptur eller från en tur på skidor då snoret rinner, svetten ligger som en vit hinna i ansiktet han är skitig upp på rumpan, jag älskar hon lika mycket då och det är en ”naken” sanning om hur man ser ut då man tränar.

Det är allt annat än den där perfekta selfien som tas i spegeln på gymmet…
(Undrar hur många omtagningar vissa tar innan de vågar lägga upp dem)

Ännu ett snedsteg i denna snedvridna värld!

Och jag må vara tjej, men vet Ni, jag slängde mitt smink i december 2010 då Vi var i Mexico, sen dess har jag inte sminkat mig.
När jag säger det, så höjer folk på ögonbrynen och tycker att jag är konstig.

Men det är inte jag, varför ska jag sminka mig för att ALLA andra gör det, jag går gärna till frissan för att pyssla om mig, och nu har jag världens bästa salong att gå till där de ger mig en snygg lätthanterlig frisyr varje gång

Nu är det säkert MÅNGA där ute som tänker ”Du tränar ju tacka fan för att du är utseendefixerad”

Jag tränar för att jag mår bra av det, för att min kropp ska hålla.
Vissa dagar kör jag hårdare, andra dagar då kroppen känns sliten blir det lugnare.
Jag äter så som jag gör, för att min kropp mår bra av det, för att jag ska hålla mig vid liv lite längre!
Sen ser jag kökspysslet som en mental avkoppling till all stress som är runt omkring mig!

Som denna kväll då jag kom hem från jobbet och Putte är fortfarande i Stockholm på utbildning
så gör jag som jag alltid gör, då tiden ska gå lite fortare, gör lite köksröj

Förberedde en del av de gröna tillbehör som kommer stå på bordet då syster kommer på en tisdagslunch

Till denna lilla gröna buffé kommer jag bjuda på en
Fisksoppa med Bergtunga, Bläckfisk och rökt lax, smaksatt med saffran!

Samtidigt som jag fixade tisdagens gröna plockade jag ihop min och Puttes salladstallrik för imorgon

Min fylls ut med rökt lax, kokt ägg och lite rostad vitkål, Putte får en kycklingfilé på sin

Jag kunde ju pyssla med detta eftersom min middag stod ju redan förberedd i kylen

Foto
Heta fiskbiffar som serverades med en varm tomatsalsa, vitlöksmarinerade bondbönor, strimlat grönsaksfräs i soja samt en färgglad sallad.
Foto

Jag Må inte vara snygg på en fläck men jag försöker åtminstone äta snygg mat!

Och inspirera Er till att göra det samma!
Grönsaker ger färg, blir fint för ögat, i kroppen och för själen!

http://instagram.com/frokenloo
http://www.viktenavhalsan.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Jag är inte snygg på en fläck" (2)

  1. Fast jag tycker att sådana bilder, som visar hur man verkligen ser ut efter träning, är mer inspirationsgivande än en bild på en sminkad och fixad tjej på gymmet. Sen säger jag väl inte att det ena är bättre än det andra såsett men för mig del så går jag hellre ut och springer efter att ha sett en sån bild än en bild med hundra tusen instagram filter där det står ”shut and go work out” typ.

    Dessutom tycker jag faktiskt att du är jättefin utan smink! Varför ska vi täcka ansiktet?

    • Tack för din kommentar Erika! Jag håller med dig, de där Instagrambilderna kan ha många kloka budskap men det finns alldeles för många med snedvridna bilder där bakom. Letade själv en bild igår som gick ut på att många använder sina magar som sopkorgar, och usch vilka bilder som flög förbi… Ja, varför täcka ansiktet med smink, som ändå gör mig allergisk =) Tack, dina ord värmde!

Kommentera

Etikettmoln

