Vikten av Hälsan

Än en gång kom kommentaren

”Men lagar Du MAT när Du är själv?”
Återigen, ”Ja det gör jag”
”Även fast det är Fredag?”Ja, även fast det är fredag behöver jag äta MAT!

Jag förstår inte vad som är så konstigt med det, tänk om fler enmans hushåll kom till den insikten att byta ut mackorna, de frysta matlådorna, hämtmaten mot en lagad måltid istället. Det är dyrt med hämtmat och många alldeles för många väljer onyttiga alternativ,

Mackor ger inte särskilt mycket näring och långvarig mättnad och de frysta matlådorna kan man ju diskutera innehållet i.

Men visst kan jag förstå att många drar sig för att laga mat och sätta sig själv vid bordet men de äter ju mackorna i ensamhet, pizzan, Finduslådan så varför inte njuta av en vällagad måltid själv istället då?

Tydligen är jag väldigt ensam om att ställa mig vid spisen då jag är själv, men jag kan INTE leva på mackor, det ger mig bara uppsvällda leder, en ond och orolig mage, det går inte att träna på att bara äta mackor. Att tycka att det är avkopplande att ta fram skärbrädan och låta dofter sprida sig, och se en måltid skapas, då man är själv är väldigt konstigt.

Jag gör det, måndag, som onsdag, som fredag (visst brukar Putte vara hemma helger men nu är han i Sthlm på utbildning så då blir det enmans middagar även nu). Min mat tar inte längre tid än att bre macka på macka på macka, eller stå i kö på snabbhaket. Kanske slår jag inte en microlåda men min middag idag blev klar i ugnen under tiden jag duschade. Vilket är perfekt fredagsmat då man är lite trött efter jobbet.

Så ikväll blev mitt ”fredagsmys” en form med;

Lax och ugnsbakade grönsaker, smaksatta med tomat, kummin och vitlök. En linssalsa och en liten skål med lite gröna blad får bli tillbehören denna kväll.

Dessutom passade jag på att förbereda morgondagens middag idag, då det blir;

Foto

Färggranna grönsaksstrimlor som fräses med lite soja till det blir det heta torskbiffar med sälta från rökt lax, en liten avokadosalsa samt vitlöksmarinerade bondbönor.

För då kan jag börja förbereda tillbehören inför min och systers tisdagslunch. Ja, jag kanske är knäpp, som tillbringar lite extra tid i köket för att ge min kropp den mat och näring som den behöver. Men jag njuter av planeringen, förberedelserna, tillagningen och måltiden.

Min mage var en gång en stor sopkrog, full med skräpmat, idag är den fylld med något helt annat!

Mycket tack vare av att jag lagar mat, veckans alla dagar!

Behöver Du inspiration, följ mig på Instagram
http://instagram.com/frokenloo
Eller på Facebook

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kanske kan jag få dig att hitta till glädjen i matlagningens underbar värld!

Kommentarer till: "Det spelar ingen roll om det är Måndag, onsdag eller fredag!" (2)

  1. Jag förstår inte människorna som fäller så konstiga kommentarer. Det är som att tro att singlar aldrig lagar mat.
    När jag är själv är det ingen som väntar på maten och då kan jag stå så länge jag vill. Jag älskar det!

    • Precis! Det är väl när man är själv som man verkligen kan få laga mat, som man vill och utan att ta hänsyn till någon annan 😛 som får ont i magen av bönor eller tycker att brysselkål luktar illa 😉

Kommentera

Etikettmoln

