Vikten av Hälsan

Hälsans Kök
 
Hade ställt en fråga på Facebook idag, om vilken som var ens favorit grönsak nu i hösttider.
Jag kan inte säga EN enda grönsak, för jag vill ha ALLA!

Vilken är din?

För mig har det blivit en självklarhet att alltid utgå från grönsaker då jag bygger upp mina måltider, det spelar ingen roll om det är en middag i min ensamhet en vardag, en lunchbjudning med syster eller en helgs matlagning till mig och Putte, så är det alltid grönsakerna som står i fokus och sedan kommer proteinet på toppen.

Foto

Och i dessa höstrusk tider är det EXTRA viktigt för alla att förse kroppen med en massa näring, och inte tom energi. Var och varannan snorar och hostar och minst lika många, om inte fler lever efter devisen ”Usch vilket ruskväder nu skulle man krypa ned i soffan med en stor påse godis och en bok” De ser en anledning till att unna sig att grotta ned sig i soffhörnet och gotta i sig. Men det spelar ingen roll att Aftonbladet och Karamellkungen tycker att det är lördag hela veckan

Lördag varje dag

Så är det, det sista kroppen behöver i dessa mörka tider. Visst smågodis må vara väldigt färggrant men det är helt fritt i från antioxidanter, fibrer och vitaminer. Sådant finns i helt andra färggranna läckerheter, som man med gott samvete kan och SKA äta varje dag!

Detta gottebord är resultatet av min veckohandling denna vecka.
Tror jag löpt amook på frukt och grönt avdelningen.

Folk får säga vad dom vill men för mig finns det inte på kartan att servera en måltid utan grönsaker, det skulle se väldigt torftigt ut. Min lunch skulle ha sett ut såhär;

Ett rått ägg
(Hade ägg i min rösti)

Men istället såg den ut såhär med;

Foto: Synd att polkabetor släpper sin vackra färg då man tillagar dem men det blev ändå en rätt färgglad lunchtallrik för Katrine denna gråa höstdag. Då det ligger Polkabetsrösti på den, tillsammans med en ljummen bönsallad, syrlig vitkål samt en härligt krämig avokado.
Kom ihåg att nu när hösten är här, med mörker och kyla är det ännu viktigare att Du äter färgglad och närande mat.

Polkabetsrösti tillsammans med en ljummen bönsallad, syrlig vitkål samt en härligt krämig avokado.

Det är synd att polkabetor släpper sin vackra färg vid tillagning men den blev ju hyffsat färgglad ändå min tallrik.

Kvällens middag är även den fylld med sådant naturen erbjuder, och den står såklart förberedd i kylen, eftersom SJ ska ta Putte hem ikväll är det ju bäst att ha något snabblagat på lut i kylen, så då får det bli;

Ett härligt grönsaksfräs med de sista grönsakerna från Bondens Marknad och till det blir det vitlök och gräslöks marinerad torsk och bläckfisk.

Och när jag ändå har pysslat i köket under dagen har jag även sett till att min middag för imorgon står redo för ugnen

 
En simmig grönsaksgratäng med tomat, vitlök och kummin.
Och med in i ugnen åker en laxbit
Äter Du din mat utan grönsaker?
Eller med?

Äter Du utan,

Är det nog dags för en förändring!

Kommentera

Etikettmoln

