Vikten av Hälsan

Köpte ny numret av Topphälsa igår, deras 10-årsjubiluem uppmärksammades ordentligt, och mycket var om åren som gott.

Ett rätt roligt inslag var om de trender i träningsvärlden som passerat, och alla dieter som varit mest hajpade. Och då jag läste dessa så slog det mig att de var ungefär då ToppHälsa föddes, som jag började min förändring och dessa dieter har jag ALDRIG testat.

Jag vet att jag läste om alla dessa dieter som kom och gick i olika tidningar men INGEN lockande mig, reklamen om viktväktarna kändes bara skrämmande och VÄLDIGT jobbig, kanske har att göra med att jag suttit sedan jag var liten och sett hur systrar mätt margarin i teskedsmått och vägt hit och dit. Jag ville hitta min väg.

Och varför jag ens tog tag i mitt liv, kanske hade det att göra med att mina favoritbyxor inte fanns att köpa i större storlek,

jag hade 44 och de var för små.

Men mest tror jag att det var vad läkaren sa i December 2004, efter att jag jobbat i ett halvår och blev sjukskriven p.g.a. värk i knän (och säg vart jag INTE hade ont), då läkaren skriver ut antiinflammatoriska och värktabletter, ger mig kryckor och säger ”Kanske borde Du börja cykla lite Katrine”. Vet Ni vad jag gör? Jag kommer så väl ihåg det, jag går hem, på väg hem passerar jag en matbutik, handlar godis, går hem lägger mig på soffan med benen högt, knaprar tabletter. äter godis och chokladbollar!

Fast kanske var det så att det såddes ett frö där. som låg och grodde till sig. Lite små trevande steg in på gymmet i mars året efter blev startskottet för något som skulle bli så mycket större. INGEN trodde på att jag skulle orka hålla i, det skulle bli någon vecka sen skulle jag vara därifrån. Vet Ni, sen den dagen har jag tränat, kontinuerligt. Att jag vågade gå in den där dagen, för det var skräck och panik i magen, men jag gjorde det, har räddat mig.

Dock märkte jag att det inte gick att träna så bra på att äta kakdegar, godis, skräpmat och alla dessa smörgåsrån som jag åt i tid och otid. Det behövdes en förändring, och i samma veva som allt detta händer, sändes programmet Toppform på SVT, ett program jag gillade skarpt, och där stod han Fredrik Paulun, PANG! Och jag var fast, det var något med hans synsätt på mat som fångade mig, det var färger och det såg gott ut utan att det skulle vägas hit och dit. Han återkom ofta i tidningar jag köpte, och samtidigt bytte jag så smått ut innehållet på tallriken.

Resultaten väntade inte på sig men visst har jag gått på nitar, MÅNGA! För jag har som sagt INTE följt någon lista, i någon tidning, ingen diet i världen har följt mig. Utan jag har hittat mitt sätt, mina råvaror som fungerar för min kropp. Det går inte att träna på skräpmat, lika lite som det inte går att träna på för lite mat, man kan inte ta bort köttet och bara äta kolhydrater, fett är livsviktigt lika så bra med protein.

Så för att få mer ”kött” på benen, lära mig mer själv och kunna förmedla den fantastiska insikt jag kommit till, att det man lägger på tallriken påverkar verkligen HELA kroppen. Gick jag, just det, Fredrik Pauluns kostrådgivarutbildning. För jag hade en dröm, och jag har den kvar, mitt hälsohem, och ska man kunna förmedla något så viktigt som hälsa, bör man ha både kunskap och erfarenhet.

Jag står här idag, med en molande värk inuti kroppen, för att jag ser hur människor försummar sig själva och sin hälsa, värken blir ännu värre då jag ser föräldrar som MISSHANDLAR sina barn med att INTE bry sig om vad de lägger på deras tallrik! Men jag har en låga inuti mig, som började glöda i MARS 2005, som med åren blivit så mycket starkare, att förmedla, inspirera, motivera andra till att man kan må så mycket bättre med en bättre kost och motion. Men att dieter kanske kan verka lockande men det gäller att hitta sitt sätt, som fungerar för den egna kroppen och det liv man lever idag.

Sen att man har stöd, Putte har ju varit med mig på hela min resa, och vi har gjort många förändringar tillsammans!


Utan honom hade jag nog varit en STOR kandidat till att behöva söka till Biggest Looser.

Jag hade definitivt inte haft en böngryta med hummus (och den obligatoriska salladstallriken) förberedd i kylen, Som jag hade denna höstruskiga dag

Smakrik, doftande och värmande gryta som gjorde gott långt in i själen, och gjorde gott i kroppens alla celler!

Och jag hade verkligen INTE bjudit på något liknande då det skulle komma vänner på besök, men imorgon är en ledig dag och besök av vänner och systerson väntar så donade lite gotta ala Fröken Loo ikväll;

Ugnsbananpannkaka med äpple och pepparkakskrydda som kommer serveras med kesella smaksatt med vaniljpulver

Sen gjorde jag en
Rawcacao mousse med lite smak av apelsin, som serveras med kokosflagor och hallonkesella!

Jag hade nog snarare bjudit på äppelpaj, och då hade jag nog fått gjort deg tre gånger för att jag hade ätit på de två första omgångarna, sen kanske jag hade bakat någon små kaka, allt för att få ”mumsa” lite deg.

Men jag tog beslutet, tog stegen in på gymmet och förändrade mitt liv.
Och drömmen om att inspirera, vägleda och motivera andra till det samma brinner sig starkt än idag!

http://instagram.com/frokenloo
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

