Vikten av Hälsan

Fick mig ett gott skratt igår av ett roande samtal med en väldigt envis telefonförsäljare, vissa ger verkligen ALDRIG upp!

Denna gång var det en tjej som skulle sälja på mig en Prova-På månad av ”Linas Matkasse”!

Jag försökte länge och väl förklara att jag INTE var intresserad, och att jag själv jobbade med att inspirera människor till att äta bättre, laga egen mat, att jag bloggade hälsa och mat, att jag hade matlagningen som ett sätt att koppla av. Men det örat ville INTE försäljaren lyssna på.

”Du kan väl inte tycka att det är roligt att laga mat varje dag”

”Ja men du kan väl prova åtminstone du kanske får någon spännande ingrediens”…

”Det är MÅNGA i Gävle som har denna kasse”

Som om det skulle få mig att skaffa, brukar ju inte handla något via telefon men just att hon inte ville lyssna kändes lite ironiskt.

Självklart kan det vara bra med Matkassar för vissa, (Och Linas Matkasse har tydligen även vardagsträningspass som tillägg) och jag har ju själv skrivit MÄNGDER med recept till ett företag som skulle prova på att sälja matkassar, de fick en stor hög recept men min lön den uteblev rätt snabbt. Men jag har svårt att se att just de som verkligen behöver förändra sin syn på mat, sin livsstil, kan börja med en matkasse, där behövs nog även personlig coachning.

För matkassen kommer, med recept och varor men sen kanske man inte har kassen varje vecka, måltider för varje dag, då återkommer de gamla vanorna och är de inte av de bästa är risken stor att matkassemåltiderna blir färre och färre och att man tillslut har en kyl/skafferi fylld med rester av matkassarnas innehåll och det man egentligen äter. Vilket blir otroligt dyrt i längden.

Jag skulle vilja följa med ut i butiken istället, och guida där, och sedan handla matkassen, åka hem till familjen och praktiskt få dem att förändra så smått, tillsammans med mig. Och sedan med mindre träffar, och veckovis med recept. För det är ändå en ”konst” att florera runt i butiken och INTE handla sådant som man kanske inte bör handla/äta men som man är sugen på. Det tar tid att bryta ovanan att ALLTID går förbi godishyllorna.

För mig handlade det om en nedtrappning, från att INTE gå förbi både plockgodis och godisförpackningar, fick ”bara” gå förbi en av dem, och ta från en av dem.

Sen fick jag helt sluta gå förbi plockgodiset och bara gå förbi hyllorna med påsar, och då ”bara” ta två saker därifrån och INTE fyra.

För det var verkligen så, jag hade lördag hela veckan och min kostcirkel bestod mest av en enda sak, SOCKER!

Men nog tog det tid att ta sig runt i butiken utan att passera dessa hyllor, kanske kan en Matkasse vara räddningen för vissa, att INTE behöva utsättas för butikernas lockelser men det kommer ju alltid en dag då man MÅSTE besöka butiken igen och har man inte hittat den ”sockerfria” vägen då, är risken stor att handen plockar något av ren vana, IGEN!

Det går ju att utveckla en Matkasse rätt mycket, och i Fröken Loo´s Matkasse som fanns en gång, skulle det denna gång ingå personliga möten, där Planering, Handling, Förberedelser, Matlagning var olika delar. Samt att de skulle få recept, och få förstå vad maten har för betydelse för kroppen!

Kanske skulle det krävas en hel del av mig men då är det tur att jag INTE släpper min dröm om MITT hälsoläger för där skulle detta vara fullt möjligt. Där skulle familjer med behov att göra stora förändringar få tid, inspiration och hitta motivationen till att VILJA förändra!

Jag är inte emot Matkassar utan det är en smart lösning för många familjer i den stressiga vardag som de flesta svenskar har men för andra krävs det mer än en kasse hem till dörren för att få till en hållbar och sund livsstil, och en förbättrad mathållning.

Det tar inte längre tid att förbereda några måltider åt gången än att laga en är en regel jag lever efter!

Och eftersom min middag stod klar i kylen då jag kom hem


En vacker laxsallad, enbart med rester från helgen!

Kunde jag ta och förbereda några kommande måltider ikväll

Morgondagens böngryta
Som toppas med hummus
och serveras
Med den obligatoriska salladstallriken

Torsdagslunchens polkabetsrösti
som kommer serveras med
en ljummen bönsallad
En syrlig vitkålssallad
Och en klick hummus

Sen till torsdagsmiddag kommer ju Putte hem och då blir det
De sista resterna från det Vi handlade på bondens marknad

Mangolden fräses med citron och vitlök
Tillsammans med bläckfisk och torsk
Mot slutet vänder jag ned rotfrukterna
Och toppar med de lättkokta grönsakerna
Den sista av den syrliga vitkålssalladen serveras till

Något annat jag lever efter är att

Inte slänga rester, använder man lukt/smaksinne, och har rätt förvaring så är det ingen fara!
Det kastas alldeles för mycket mat i detta land och det kostar både på miljön och den egna plånboken!

Jag är inte heller rädd för att köpa varor i butikerna med ”Röda lappar”, varor med kort datum, som man kan laga ihop något av.

Sen får man INTE vara rädd för att använda samma grönsaker flera måltider i rad, de kan varieras i det oändliga utan att maten blir enformig!

Så, nej, Linas Matkasse är ingenting för mig, men kanske Fröken Loo är något för Dig!

Kommentera

Etikettmoln

