Vikten av Hälsan

Under veckan har det varit mycket skriverier och prat om det vita giftet och våra barn, med tanke på att Ann har släppt sin nya bok


Den handlar om hur sockret skadar våra barn, allt ifrån tänder, diabetes, inflammationer och psykiska problem.

Tycker egentligen att denna bok ska följa med ALLA föräldrar hem ifrån BB, jag har provläst den på Bokus, och den är verkligen läsvärd och bör läsas av alla, den har ett budskap, den har en mening, och en VIKTIG uppgift!

Ann var på Nyhetsmorgon i torsdags och förklarar enkelt och i korthet vad allt handlar om; http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s%C3%A5-skadas-barn-av-f%C3%B6r-mycket-socker-2979661

Hon gör en jämförelse mellan 9 Äpplen och 200 G godis, att det är lika mycket socker i dem båda men håller med om att VEM tryckeri sig 9 äpplen på en gång, men 200 G godis åker snabbt in i munnen och ut i kroppen utan att det ger något nyttigt till kroppen. Det är nästan 200 G i en Gott och blandat påse, och vem har inte låtit handen gå från påsen till munnen och vips så är påsen slut i ett nafs utan att man ens reflekterat på att man ätit.

Jämför detta innehåll, på en Gott&Blandat påse med kolasmak


Ett äpple har ju inte direkt någon innehållsförteckning, men det innehåller ju en massa nyttigheter som INTE finns i en godispåse!
Så jämför bilden ovanför med vad som finns i ett

Äpple med skal

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 232 kJ
Energi 56 kcal
Protein 0 g
Fett 0,1 g
Mättade fettsyror 0 g
Kolhydrater 12 g
Fibrer 2 g
C-vitamin 12 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 2 mcg
Järn 0,1 mg
Zink 0 mg
Kalcium 4 mg

Ann intervjuades även av Expressen och lämnade en hel del kloka tips även där, som är lätta att ta till sig och som dagis/skolor skulle kunna dela ut till föräldrarna under ett möte.

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-slutar-du-sockerchocka-barnen–9-viktiga-tips/

Ett praktiskt informationsmöte om vad maten gör med barnen. Har man sådana här konkreta saker som man kan relatera till och jämföra blir det genast mycket enklare. Och ger man dessutom förslag på vad man kan ge barnen istället, och hur man gör dem kan man fånga några föräldrar och då nå några barn och får man några barnfamiljer att ändra sina levnadsvanor har man ju ändå gjort något!

Många föräldrar är ju ändå medvetna om vad kosten har för betydelse för kroppen men tror att de gör barnen en ”tjänst” då de ger dem mat som barnen ”tror” att de tycker om. Det är ju ändå föräldrarna som gett det dem från början, det är föräldrarna som handlat och ”lagat” maten från start.

Och där igenom satt grunden för vad barnen tycker är gott, sen går de ju vidare till dagis/skolor där maten kan variera beroende på ort/kommun. Men det hela börjar i hemmet så därför anser jag att Ann´s nya bok borde delas ut till ALLA nyblivna föräldrar och att det ska börjas med praktiska möten i skolornas hemkunskapskök med föräldrar där de får se vad en ”Drickyoghurt” innehåller och hur man snabbt kan slänga ihop en läcker smoothie istället.

De flesta har ju ingredienserna hemma redan, Mjölk/Yoghurt, frukt/bär.

Gjorde dessa idag;


Två sorters Hallonsmoothies, en smaksatt med raw cacao, och en med vaniljpulver.

Jag använde som vanligt hallon från Hälsingeskogen, använder Ni hallon som är plockade i butikens frysdisk måste Ni koka dem först för att inte riskeras att smittas av någon magbakterie eftersom de flesta importerade hallon är besprutade med avloppsvatten.
Jag kan bara citera Frida Boisen ”Sluta att Makaron-knarka våra barn” http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/sluta-att-makaron-knarka-vara-barn/Det kommer en dag då det kommer stå föräldrarna dyrt!

Så något måste ju göras, NU!
Och ett sätt jag tror på är att INTE blanda allt på barnens tallrikar utan låta dem plocka från små skålar själva.
Kanske lite som den gröna buffén jag gjorde imorse av det vi handlade på Bondens Marknad igår
Mangold med citronvinegrette
Riven rättika med äpple
Kålrabbi med rödlök
Lättkokta vaxbönor
Lättkokt broccoli/Blomkål
Vitkålssallad
Snabb picklad squash
Samt ett härligt fat med lättkokta rotfrukter i en lätt syrlig vitlöksvinäger;
Morötter
Kålrot
Gulbetor
PolkabetorGrönsaker utan för mycket smaker, som är lätta att plocka och äta med händerna, lite spännande kombinationer som väcker nyfikenhet och smaklökarna till liv.
Ja, vi plockade såklart ihop en varsin tallrik av denna gröna buffé till lunch och åt en härlig

Ansjovisfylld rödtunga till

Och middagens tallrikar lyckades vi också få riktigt färgglada och härliga;Foto: Även ikväll blir det godis till middag, godis som gör gott för kropp och själ. Rökt lax och en härlig salladstallrik ihop plockad från den gröna buffén Katrine gjorde imorse.
Då vi toppade dem med resterna av vårt lördagsgodis, den rökta laxen!
Ja, jag har massor kvar av den gröna buffén så det kommer kännas riktigt lyxigt att njuta av den under hela veckan, jag kan nog säga att jag har mat till mig själv i kylen för väldigt många måltider framöver, men vad gör väl det?
Man kan ju trolla lite med dem, som morgondagens middag
Då jag tar en vitkålssallad från i fredags, lite läcker blomkål, färgglada morötter, vaxbönor och broccoli och gör en syrlig wook som jag äter tillsammans med stekt tempeh
Foto
Perfekt snabbmat en Köttfri Måndag!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: