Vikten av Hälsan

Kom ihåg att fylla på

Vissa dagar är bara sådana där dagar man inte riktigt kan sätta ord på, de liksom bara går av sig självt, det kan vara positiva och negativa. Det kan vara riktigt skitdagar som man bara vill gömma sig ifrån och då man haft sådana dagar dra något gammalt över sig och aldrig mer komma fram, denna vecka har jag haft en del sådana, då stressnivån legat långt över vad som ens är okej.

Andra dagar är sådana där härliga dagar som man bara vill ska vara för evigt, sådana dagar brukar jag försöka ha då jag är ledig med tanke på hur stressnivån kan vara andra dagar, måste jag försöka fylla på med energi då jag är ledig. Det kan ju vara alltifrån att bara njuta av frisk luft, pyssla hemma, umgås med systersonen eller ligga på soffan och njuta av att Putte är i sitt esse i en fotbollsmatch.

Alla är i dagens samhälle i stort behov av att förse sig med sådant som ger energi då mycket i dag tar energi. Det gäller att sålla bland personer och saker som bara tar utan att ge något tillbaka. Som bara liksom kramar ur det sista ur dig.

Då gäller det att ta tillvara på de stunder som är fyllda av njutning för kropp och själ.

En sådan dag, har jag verkligen haft idag, morgonträning innan Bondens Marknad där jag även idag hittade en hel del smått och gott att handla med mig hem;


Mangold, Morötter, Spetskål, Kålrot, Squash, Rättika, Purjolök, Vaxbönor, Broccoli, Gulbeta, Polkabeta, Kålrabbi
(Så morgondagens matlagning känns redan nu väldigt lockande)

Sen bar det av hemåt mot min barndomsby och en härlig lunch med mamma o pappa skulle avnjutas, mamma hade tagit fram torsk som jag fick göra i ordning;

Så det blev att jag mixade svartkål med färsk pepparrot och gravad lax till ett täcke åt torsken.

Och eftersom solen strålade där i Hälsingeskogen begav vi oss ut i den friska havsluften och bara njöt av naturens skiftningar

Som alltid, så dök vi in till ”mina” fiskargubbar och såg vad de kunde erbjuda, och köpte vårt ”Lördagsgodis”.
Rökt lax och pepparlax.

Han även med ett rafflande parti med ”Fia med knuff”

Innan vi skulle vända hemåt igen , det brukar ju inte vara okej att äta godis till middag men det gjorde vi då vi kom hem


Fyllde på våra salladstallrikar med den underbara pepparlaxen
(Så njuter vi av den rökta imorgon kväll)

Så denna dag har jag verkligen fyllt på med härliga minnen som ger energi tyngre dagar, och dessutom så kommer kroppen få sitt då morgondagens måltider kommer bestå av de läckra grönsaker som ligger i kylen.

Kommer Du ihåg att fylla på ibland?

Kommentera

Etikettmoln

